شناسهٔ خبر: 76227 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

نهضت بهسازی و اصلاح وضعیت راه ها در دستور کار/افتتاح قطعه اول آزادراه تهران-شمال و اتوبان خرازی در دهه فجر امسال/ افتتاح متروی هشتگرد در هفته اول دی‌ماه

محمد اسلامی محمد اسلامی با تاکید بر اینکه نهضت بهسازی و اصلاح وضعیت راه‌ها در دستور کار قرار دارد از افتتاح قطعه اول آزادراه تهران- شمال و اتوبان خرازی در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: متروی هشتگرد هفته اول دی‌ماه به بهره‌برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب با موضوع حمل‌و‌نقل به بیان سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه شقوق مختلف حمل و نقل پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نگهداری راه‌ها و همچنین ارتقای کیفیت راه‌ها و جاده‌های کشور، گفت: فاصله قابل‌ملاحظه‌ای بین منابع موردنیاز و منابعی که در استطاعت بودجه دولت برای تخصیص به فعالیت های مختلف هست، وجود دارد. هم اکنون عددی که برای نگهداری ۲۲۰ هزار کیلومتر راه کشور موردنیاز است ۱۲ هزار میلیاردتومان است که این عدد هیچ سالی قابل تامین توسط دولت نبود.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در سال ۹۸، ۱۲۰۰ میلیاردتومان از محل منابع داخلی سازمان راهداری و بودجه دولتی به اجرای تمامی فعالیت‌های سازمان راهدای تخصیص یافته است که نگهداری از راه ها و ارتقای کیفیت جاده ها بخشی از آن است.

اسلامی با اشاره به اینکه علاوه بر نگهداری راه‌ها، تکالیف دیگری نیز به‌عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نهاده شده که شامل پیش‌بینی مخاطرات طبیعی همچون سیل، زلزله و برف‌روبی در مناطق برف‌گیر است، اعلام کرد: نیروهای انسانی فراوانی به صورت شبانه روزی در سازمان راهداری مشغول به کار هستند و هزینه اداره این وضعیت، سرسام آور است.

وی در عین حال، تصریح کرد: در سال ۹۸ یک نهضت بهسازی و اصلاح وضعیت راه‌ها را در دستور کار قرار دادیم که در جای جای کشور دیده می شود.

افتتاح تهران-شمال ذر دهه فجر

وزیر راه و شهرسازی از رفع سه نقص بزرگ در نگهداری راه ها خبر داد و گفت: مشکلاتی که در آزادراه‌های کشور از جمله اتوبان زنجان- تبریز و برخی از راه‌های کشور وجود داشت در حال اصلاح و برطرف شدن است. اصلاح و بهسازی جاده‌ها و راه‌ها آغاز شده و ما با تمهداتی که اتخاذ کردیم در حال اصلاح و بهسازی راه‌ها و شریان‌های اصلی هستیم تا بتوانیم عبور و مرور مردم را تسهیل بدهیم و این موضوع نیز ادامه خواهد یافت.

وی در خصوص آزادراه تهران – شمال، اعلام کرد: سال گذشته از منطقه یک آزادراه تهران- شمال بازدید کردیم و به این جمع بندی رسیدیم که می‌توانیم تا تابستان امسال این کار را تحویل دهیم که متاسفانه این مهم در تابستان محقق نشد. خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده در دهه فجر امسال قطعه اول آزادراه تهران- شمال افتتاح می شود و به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسلامی با اشاره به اینکه کارگاه‌های عمرانی فعال در احداث این آزادراه، تعطیلی نداشته و ۳۰۰۰ نفر در کارگاه ها مشغول به فعالیت هستند، اعلام کرد: هشت شرکت از بهترین شرکت‌ها در حال کار کردن با هدف اتمام این قطعه هستند و این قعطه در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

وزیر راه و شهرسازی دلایل تاخیر در بهره برداری از این قطعه را در تابستان امسال، احداث باند دوم و کنارگذری به طول ۱۳ کیلومتر عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این کنار گذر در مجاور تونل ۵ کیلومتری برای کاهش بار ترافیک احداث شده است و اراضی موجود در این مسیر آزادسازی شده‌اند و آزادراه در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در خصوص اتوبان خرازی و اتمام آن اعلام کرد: این اتوبان در حال تکمیل است و همزمان می‌تواند با آزادراه تهران- شمال افتتاح شود. دو مشکل اساسی بر سر راه اندازی این اتوبان وجود داشت که یکی از آنها دکل برق فشار قوی بود که نیمی از برق تهران از آن تامین می‌شد باید این دکل برق جابه جا می‌شد که با اقدامات بسیار متعهدانه وزارت نیرو و توانیر این مهم انجام شد. همچنین، در خصوص تملک اراضی که در مسیر کمربندی چالوس بودند همکاری مناسبی را از سوی دادستانی و استاندار البرز شاهد بودیم که توانستند موانع را بردارند. براساس برنامه از پیش تعیین شده، این اتوبان در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

اسلامی همچنین از افتتاح و بهره برداری متروی هشتگرد در هفته اول دی‌ماه خبر داد.

وی در خصوص عوارض بزرگراهی و عوارض جاده‌ای و افزایش ناگهانی این عوارض، گفت: آزادراه‌ها حاصل سرمایه‌گذاری‌های دولتی است. شرکت های سرمایه‌گذار منابع خود را می‌آورند و از محل عوارضی که دریافت می‌کنند سرمایه خود را مستهلک می‌کنند. طبق قرارداد مصوب هر سال نرخ عوارض تعیین می‌شود که متناسب با نرخ استهلاکی است که برای سرمایه‌گذاری اولیه در نظر گرفته می‌شود. این عوارض سالی یکبار تعیین، تصویب و ابلاغ می‌شود.

پرداخت عوارض آزادراه‌ها الکترونیکی می‌شود

اسلامی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا پرداخت عوارض آزادراهی را به صورت الکترونیکی انجام دهیم. عوارض به میزان تردد محاسبه می‌شود که جزییات این طرح به زودی اعلام خواهد شد. همچنین برای افرادی که در یک مسیر در ماه بیش از ۴۰ بار تردد کنند، تخفیفی در نظر گرفته می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اتوبان‌های کشور به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض متصل می‌شوند، توضیح داد: پرداخت الکترونیکی عوارض موجب صرفه‌جویی در سوخت، وقت و زمان سفر و در عین حال موجب کاهش آلودگی محیط زیست خواهد شد. همپنین بنا بر این است که شرکت آزادراه‌ها افرادی را که در عوارضی‌ها مشغول به کار هستند، در سایر مشاغل به کار گیرد تا هیچکدام از آنها بیکار نشوند.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای نگهداری راه‌ها گفت: این امکان را در لایحه به وجود آورده ایم که امیدواریم به زودی مصوب شود. بدین معنا که از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای نگهداری راه‌های آزادراهی استفاده شود. پیشنهاداتی از سوی چندین شرکت ارائه شده که در حال بررسی است.

توافق وزارت راه و وزارت صمت برای نوسازی ناوگان جاده ای

اسلامی در خصوص نوسازی حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: در کشور ۳۸۵ هزار کامیون وجود دارد که باید معدل عمر ناوگان کاهش پیدا کند. برنامه‌ای در دولت در حال اجرا بود ولی در سه سال گذشته متوقف شد زیرا مشکلات ارزی برای شرکت‌های تولیدکننده ایجاد شد. در ماه‌های گذشته در این خصوص با وزارت صمت مذاکرات مفصلی انجام شد و توافق کردیم تا جریان نوسازی ناوگان جاده‌ای از سر گرفته شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: نوسازی ناوگان به منظور بهسازی مصرف، افزایش ایمنی و توسعه قابلیت علمکرد نظام لجستیکی کشور انجام می‌شود. در تلاش هستیم تا به ازای هر دستگاه کامیون نویی که وارد بازار می‌شود کامیون‌ فرسوده‌ای را از ریل فعالیت خارج کنیم و به این ترتیب متعادل‌سازی از نظر توزیع جغرافیایی و منطقه‌ای ایجاد کنیم.

سازمان هواپیمایی کشوری با سایت‌ها و ایرلاین‌های متخلف برخورد می‌کند

وزیر راه و شهرسازی در خصوص شناورسازی نرخ بلیت هواپیما و جزییات آن اعلام کرد: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما طبق قانون برنامه پنجم توسعه یکی از کارهای درستی بود که در کشور انجام شد و هدف از آن، توسعه صنعت هوایی و ارتقای سطح سرویس و خدماتی بود که توسط صنایع هوایی ارایه می‌شد.

اسلامی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی به دلیل رعایت حقوق مصرف‌کننده و  تولید‌کننده با چارتر مخالفت کرده است، گفت: اعلام کردیم که بلیت های چارتری برای مسافت های سیاحتی- زیارتی است، به صورت یک بسته، شامل بلیت، اقامت و ... ارائه شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری با متخلفان برخورد می کند، اعلام کرد: در شرایط فعلی نرخ و قیمت ها در سایت سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت های هواپیمایی قابل مشاهده است. دامنه نرخ‌ها اکنون نسبت به تیرماه که اوج سفرها را شاهد بودیم کاهش پیدا کرده که این کاهش قیمت، براساس ضوابط است.

اسلامی تصریح کرد: اگر جایی سایت غیررسمی و حتی ایرلاین، بیشتر از نرخ مصوب، بلیت فروخته‌اند حتما هواپیمایی کشوری با آن برخورد می‌کند و شرکت متخلف مجازات می شود.

محرومیت زدایی در استان سیستان با توسعه ترانزیت

اسلامی در خصوص توسعه بندر چابهار و برنامه مشخص وزارتخانه راه و شهرسازی در خصوص آن بندر، گفت: حدود ۳۵ درصد از کالاهای اساسی کشور در استان های نوار شرقی کشور توزیع می شود. پیش تر، و قبل از توسعه بندر چابهار، همواره کالاهای اساسی به بندر امام خمینی (ره) منتقل و از آنجا با کامیون به مقصد شرق حمل می‌شد. اما خوشبختانه با توسعه بندر چابهار و افزایش ظرفیت حمل کالا در آن به ۸.۵ میلیون تن، شاهد رشد این بندر هستیم. در عین حال، حمل کالا از بندر چابهار برای کامیون دارانی که اهل منطقه شرقی کشور هستند، راحت‌تر است.

عضو کابینه دولت دوازدهم اعلام کرد: سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا در بندر چابهار، جابه جا شد که این اقدام به منظور رونق بخشیدن به نوار مرزی کشور است.

وی یکی از اهداف توسعه بندر چابهار را محرومیت زدایی در استان سیسستان و بلوچستان عنوان کرد.

وی در خصوص حق توقف کانتینرهای ورودی به کشور و تصویب آن اعلام کرد: این مورد یکی از مواردی بود که شکایت بسیاری روی آن وجود داشت. تفاوت دیدگاهی نیز در این زمینه بین انجمن‌های شرکت‌های کشتیرانی و خدمات بندری و اتاق بازرگانی به وجود آمده بود. در این موضوع برخی ابهامات به وجود آمده بود که موجب می‌شد عده‌ای هزینه های غیرواقعی و غیرضروری را از صاحبان کالا بگیرند که ا این مورد حذف شد.