شناسهٔ خبر: 76256 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

۱۵ هزار میلیارد تومان برنامه برای توسعه اشتغال در پسکرانه‌ها و بنادر / توسعه مکران زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور

مراسم گرامیداشت روزملی حمل ونقل با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه بنادر و رساندن آن‌ها به ظرفیت ۲۴۰ میلیون تن بار در سال موضوع محوری بوده که قابلیت سرمایه‌گذاری بیشتر را در آن‌ها فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز ملی حمل و نقل در جمع خبرنگاران درخصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای تحقق برنامه اقتصاد دریامحور و توسعه سواحل به ویژه در شهرهای بندری اظهار داشت: برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص در سه محور دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: نخستین محور توسعه بنادر و رساندن آن‌ها به ظرفیتی است که سهم مربوط به ترانزیت داخلی را در خودش جای دهد. امروز در حوزه ترانزیت داخلی به ظرفیت ۲۴۰ میلیون تن بار در سال رسیده‌ایم. موضوع محوری در بنادر کشور ایجاد پسکرانه‌ها و قابلیت سرمایه‌گذاری است، به طوری که باید در بنادر ما مراکزی وجود داشته باشد که به تولید بار مشغول باشند. منظور محصولات داخلی است که هم بازار داخلی و هم بازارهای بین‌المللی را تغذیه کند. در این زمینه یک روند روبه‌رشد را شاهد هستیم که از سال گذشته تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان برنامه در دست کار بوده که درصدی از آن محقق شده است.

افزایش کسب‌وکارهای دریایی، محصول افزایش تعاملات بین‌المللی

محمد اسلامی با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران از دریافت فضا در بنادر کشور تصریح کرد: محور دیگری که مدنظر است به بحث کشتی و کشتیرانی برمی‌گردد که سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه اداره شده خود تسهیلاتی را به متقاضیان تخصیص می‌دهد. به این شکل متقاضی از شناورهای تامین شده از داخل سازمان بهره خواهد برد. برای این کار یک اهتمام ویژه وجود دارد که تعدادی از این شناورهای مورد نیاز ساخته شده یا در دست ساخت بوده که به رونق صنعت کشور می‌انجامد.

وی افزود: مورد دیگر بحث پشتیبانی از بنادر کشور با استفاده از تجهیزاتی است که در داخل تولید می‌شود و پیش از این موارد از خارج کشور وارد می‌شد. به این شکل حالا سازمان بنادر و دریانوردی از منابع خود و در پرتو این قابلیت‌سازی می‌تواند از این ظرفیت ملی بهره‌مند شود. حتی در این خصوص می‌توان با تعامل‌های بین‌المللی و به صورت مشارکتی کسب و کارهای روی دریا را افزایش داد. این سه محور مواردی است که می‌تواند اقتصاد دریا محور را رونق دهد.

اسلامی تاکید کرد: تولید قطعات و تجهیزات در داخل کشور در راستای مقابله با تحریم‌ها بوده و اساسا تحریم‌ها باعث شد که بتوانیم به خودکفایی و توانایی تولید قطعات توسط شرکت‌های داخلی دست پیدا کنیم.

احداث دو شهر جدید در جنوب کشور

وزیر راه و شهرسازی درخصوص ساخت شهرهای جدید در سواحل شمال و جنوب کشور اظهار داشت: احداث دو شهر جدید در جنوب کشور در دست اقدام قرار دارد که یکی شهر تیس و دیگری شهر مکران در نزدیکی جاسک است. این دو شهر جدید جزو شهرهایی است که پشتوانه توسعه کسب‌و‌کار در سواحل به خصوص مکران بوده و در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توسعه سواحل مکران علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری روند کندی دارد و چندین متولی در این حوزه فعال هستند، گفت: در حال حاضر توسعه سواحل مکران یک متولی دارد و آن هم ستاد توسعه مکران زیر نظر معاون اول رئیس جمهوری است. همه دستگاه‌ها عضو این ستاد هستند و طرح ویژه‌ای برای اجرای سیاست‌های آن در نظر گرفته‌ایم. در گذشته دبیرخانه این ستاد در وزارت دفاع بود، اما امروز این دبیرخانه زیر نظر معاون اول رئیس جمهوری است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به تبدیل جاسک به منطقه آزاد و تاثیر آن در توسعه بندر این منطقه گفت: جاسک شهر پالایشگاهی و پایانه نفتی خواهد بود و مکران شهر سکونتگاهی در این منطقه است.

وی همچنین درباره آبگرفتگی فرودگاه آبادان با توجه به بارش باران اخیر گفت: این بارش باران توسط سازمان هواشناسی پیش‌بینی شده بود. معمولا زیرساخت‌های شهری با توجه به یک دوره تجربه آن شهر در شرایط اقلیمی ایجاد می‌شود. موضوع مهم هدایت آب‌های سطحی از شهرها است که به ویژه در فرودگاه‌ها باید اهمیتی ویژه‌ای به آن داد.