شناسهٔ خبر: 76331 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

آزادراه اصفهان-شیراز تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد/ دو اقدام مهم برای تکمیل کریدور شمال-جنوب

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کنارگذر شرقی اصفهان تابستان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: آزادراه اصفهان-شیراز نیز تا پایان دولت دوازدهم به افتتاح خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که به استان اصفهان سفر کرده است، پس از شرکت در مراسم بزرگداشت هفته حمل‌ونقل و تقدیر از فعالان حوزه حمل‌ونقل و راهداری، در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه احداث کنارگذر شرقی اصفهان گفت: سرمایه‌گذار این پروژه به انجام تکالیف متعهد شده است و انشاالله حداکثر در اوایل تابستان سال آینده این این کنار‌گذر به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسلامی سپس به پروژه احداث آزادراه اصفهان-شیراز اشاره کرد و افزود: آزادراه شیراز به طول ۲۲۰ کیلومتر، یکی از آزادراه‌هایی است که بیشترین تاثیر را در کوتاه کردن مسافت، کاهش زمان سفر و مدیریت مصرف سوخت دارد و تا قبل از پایان دولت به افتتاح خواهد رسید.

وی ادامه داد: این زنجیره یک قطعه باقی‌مانده خواهد داشت که از ایزدخواست به سمت کنارگذر شرقی امتداد دارد. این قطعه در زمره مواردی است که برای  احداث آن به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم. با احداث این مسیر، قطعه بزرگی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب تکمیل خواهد شد.

سرمایه‌گذاری مشترک دولت و بخش خصوصی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای احداث این آزادراه‌ها به صورت مشترک توسط بخش خصوصی و دولت انجام می‌شود، گفت: معمولا ۳۰ درصد اعتبارات ساخت این پروژه‌ها از طریق وزارت راه و شهرسازی و ۷۰ درصد باقی‌مانده توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: محدودیتی برای پیشبرد پروژه‌های آزادراهی وجود ندارد، اما اولویت با پروژه‌هایی است که گره از ترافیک باز کند و ایمنی، راندمان و سرعت سیر را بالا ببرد. در دولت این مسائل مورد تاکید است.

از تهران به اصفهان با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت

اسلامی در ادامه سخنان خود به راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان اشاره کرد و گفت: پروژه احداث این قطار سریع السیر با موانعی مواجه شده و متوقف بود. اما مجددا این پروژه را فعال کردیم و اکنون در بخش قم تا اصفهان ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه سیستم حمل‌ونقل پرسرعت یکی از نمادهای پیشرفت هر کشور به شمار می‌رود، ادامه داد: راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان یک قطعه از کریدور شمال-جنوب ریلی پرسرعت در کشور است که سرعت سیر در آن حداقل ۳۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. امیدواریم بتوانیم این پروژه را ظرف ۴ سال آینده به اتمام برسانیم.

ثبت‌نام مجدد برای طرح اقدام ملی مسکن در اصفهان

وزیر راه و شهرسازی در انتها به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: خواهش دارم عزیزانی که پیشتر از امکانات دولتی تامین مسکن بهره‌مند شده‌اند و واجد شرایط نیستند، اقدام به ثبت نام نکنند تا امکانات سایت ثبت‌نام در اختیار سایر عزیزان باشد.

وی افزود: مرحله اول ثبت‌نام در استان اصفهان انجام شده است، اما برای شهرهایی که به علت تقاضای بالا و کمبود عرضه، ثبت‌نام زودهنگام به پایان رسیده بود، مجددا فراخوان صادر خواهد شد. این روند تا وقتی که بتوانیم تعادل را در عرضه و تقاضا به وجود بیاوریم، ادامه دارد.