شناسهٔ خبر: 76354 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در سفر به اصفهان:

ضرورت شکل‌گیری کمیته‌ راهبردی برای تکمیل سالن اجلاس سران اصفهان/ شورای‌عالی شهرسازی و معماری موضوع گذر تاریخی "آقا نجفی" را پیگیری می‌کند

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، سالن اجلاس سران اصفهان را پروژه‌ای ملی خواند و بر شکل‌گیری کمیته‌ای راهبردی به‌منظور تسریع در روند احداث این سالن و فضاهای مکمل آن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی روز جمعه ۲۹ آذرماه در بخشی از سفر خود به استان اصفهان ‌در نشست هم‌اندیشی با مسئولان این استان حاضر شد و با بیان این‌که اصفهان همیشه تمدن‌ساز، پیشرو و خط‌شکن بوده است، لازمه پیشرو بودن این استان را فراهم‌ ساختن زیرساخت‌های عمرانی و فرهنگی خواند.

وی، احداث پروژه سالن اجلاس سران اصفهان را موضوعی ملی دانست و افزود: این استان همواره در ساخت تمدن تأثیرگذار بوده و آن‌چه که تولید و خلق کرده را بی‌منت در اختیار مردم قرار داده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اصفهان می‌تواند بسترساز زمینه‌های هنر، صنعت و سایر مشاغل باشد، این استان را نقطه کانونی کشور عنوان و اعلام کرد: همان‌گونه که ایران، نقطه کانونی کشورهای دیگر و چهار راه جهان محسوب می‌شود و در خدمات‌رسانی به همه ملت‌ها پیشگام بوده، اصفهان نیز این‌گونه است.

 وی با تاکید بر تسریع احداث زیرساخت‌های حمل و نقل در استان اصفهان، گفت: احداث فرودگاه جدید و قطار سریع‌السیر در اصفهان با تمام پتانسیل‌هایی که وجود دارد می‌تواند هرچه سریع‌تر محقق شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سالن اجلاس اصفهان می‌تواند یک مرکز تجاری_بین‌المللی شود، گفت: این سالن، یکی از پروژه‌های مؤثر با اهداف بزرگ است و کشور به چنین مجموعه آبرومندی نیاز دارد؛ بنابراین باید برای تکمیل آن فضاهای مکمل را به درستی پیش‌بینی و مشکلات و موانع را برطرف کنیم تا اصفهان نقش فرامنطقه‌ای خود را در این راستا  ایفا کند؛ همچنین باید تسهیل‌گری به وجود آوریم تا همه کسانی که به ابعاد این پروژه آگاهند باید به سرعت وارد عمل شوند.

اسلامی با اشاره بر ضرورت شکل‌گیری کمیته‌ای فکری و راهبردی برای در نظر گرفتن جوانب مختلف این پروژه افزود: باید حداکثر تا پایان سال جاری به این کمیته فرصت دهیم تا الگوهای مشابه را مطالعه و بررسی کند و باید بتوانیم نقشه راهی به لحاظ حقوقی و فرصت‌آفرینی اقتصادی برای آن به وجود آوریم و سرمایه‌ها را در آن به کار گیریم.

وزیر راه و شهرسازی، مهم‌ترین مولفه‌ مورد نیاز اصفهان را سوق دادن طرح‌ها و برنامه‌ها به سمت کیفیت‌بخشیدن به زندگی مردم دانست تا از این طریق، مردم بتوانند زندگی با کیفیتی داشته باشند.
 
اسلامی، با بیان اینکه در شهرداری، طرح‌های خوبی برای باز زنده‌سازی اصفهان به‌ویژه در بخش‌های میراثی انجام شده است، گفت: پیاده‌راه شدن مسیرهای منتهی به میدان نقش‌جهان و پیاده‌راه شدن چهارباغ اقدامات بسیار خوبی است که در شهر اصفهان انجام شده و این اقدامات، فرصت‌های بی‌نظیری را برای مردم و گردشگران به وجود آورده است.

وی، احداث رینگ‌های شهری برای کاهش ترافیک و راه‌اندازی مترو را از مهم‌ترین اقداماتی دانست که در اصفهان رخ داده است و خاطرنشان کرد: اصفهان در حال حاضر می‌تواند گام‌های بزرگی بردارد تا پیشران‌های شکوفایی اقتصادی را حول محور استعدادهای فرهنگی، گردشگری و دانش بنیانی بچرخاند و زمینه توسعه بین‌المللی را فراهم کند.
 
اسلامی اضافه کرد: اصفهان می‌تواند به سوی توسعه بین‌المللی حرکت و در این راستا عرض اندام کند و دیپلماسی گردشگری و تجاری را رونق بخشد. حوزه دانش‌بنیانی اصفهان مملو از این پتانسیل‌هاست و مدیریت کشور توامان باید طرح‌هایی را اجرا کند که اصفهان بتواند همچنان نقش پیشتازی خود را ایفا کند.

اسلامی همچنین در بخش دیگری از این سفر از گذر تاریخی آقا نجفی اصفهان، بازدید کرد و این بنا را میراثی بزرگ برای جهانیان خواند و گفت: هدف ما در خصوص این پروژه توجه به نیاز مردم و الزامات حفظ بناهای تاریخی به صورت توأمان است تا گشایشی برای ساکنان پیرامون این بناها ایجاد کنیم و از طرفی پاسخگوی الزامات میراث فرهنگی نیز باشیم.

وی، با اشاره به این‌که دستور لازم برای بازدید و بررسی راهکارهای لازم در خصوص این پروژه به معاونت شهرسازی و معماری وزارتخانه داده و مباحث تخصصی بررسی شده است،  ابراز امیدواری کرد، جمع‌بندی کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری  پاسخگوی نیاز مردم، الزامات میراث فرهنگی و برنامه شهرداری در خصوص این بنای ارزشمند تاریخی باشد و پروژه را از بن‌بست و توقف خارج کند.