شناسهٔ خبر: 76444 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی البرز:

ساخت مسکن و دوره مشارکت در اقدام ملی ۱۲ ساله است

تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی البرز گفت: در طرح اقدام ملی مسکن، طول دوره مشارکت مدنی و مهلت ساخت مسکن حداکثر دو سال است، بازپرداخت تسهیلات آن نیز ۱۲ ساله است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تقی رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی البرز در نشست مطبوعاتی، با اشاره به آغاز ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در استان البرز، گفت: در این طرح به مسکن اولی‌ها تسهیلات ارائه می‌شود که نرخ سود این تسهیلات خارج از بافت‌های فرسوده شهری هشت و درون بافت فرسوده شش درصد است.

وی با اشاره به مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات اضافه کرد: خواب سپرده‌گذاری در قالب صندوق یکم نیز به صورت ۲۰، ۳۰ و ۴۰ میلیون تومان و یکساله و دوره بازپرداخت آن نیز ۱۲ ساله است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با بیان اینکه در راستای اجرای این طرح، دولت خارج از محدوده بافت‌های فرسوده نیز تسهیلات بانکی ارائه می‌دهد، گفت: مبلغ این وام‌ها ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان و نرخ سود آن ۱۸ درصد است.

این مسئول توضیح داد: طول دوره مشارکت مدنی و مهلت ساخت مسکن حداکثر دو سال و بازپرداخت تسهیلات آن نیز ۱۲ ساله است.

رضایی گفت: در محدوده بافت‌های فرسوده نیز دولت تسهیلات ۴۰ تا ۵۰ میلیون با بهره ۹ درصد و ۵۰ تا ۶۰ میلیونی با بهره ۱۸درصد ارائه می‌دهد. دوره مشارکت در ساخت نیز برای این تسهیلات ۳۰ ماهه است.

مدیرکل راه و شهرسازی البرز با اشاره به اینکه همه متقاضیان شامل این طرح نمی‌شوند و برخی از آنها پس از غربالگری حذف می‌شوند، اضافه کرد: متقاضیان باید شرایط مشخصی داشته باشند که تاهل یا سرپرست خانوار بودن، سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا برای فرد ثبت‌نام کننده، عدم‌استفاده از امکانات دولتی زمین و مسکن از سال ۵۷ تاکنون و عدم‌مالکیت شخصی خانه از سال ۸۴ تاکنون جزو این شرایط است.

رضایی با تاکید بر اینکه هنگام ثبت نام فرد متقاضی باید مدارک لازم را به صورت فایل اسکن شده به همراه خود داشته باشد، افزود: ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا می‌تواند گواهی اشتغال به کار فرد و یا گواهی تحصیل فرزند وی در آن منطقه باشد.

رضایی بیان کرد: اصل کارت ملی فرد متقاضی و افراد تحت تکلف آن، شناسنامه فرد متقاضی و همسرش و ارائه گواهی تکلف و سرپرستی در صورت ضرورت نیز از جمله مدارک لازم برای ثبت نام است. همچنین ارائه اصل سند مالکیت برای کسانی که برای استفاده از زمین خود در طرح متقاضی دریافت تسهیلات هستند، ضروری است.

 وی با تاکید بر اینکه آنهایی که واجد شرایط نیستند ثبت نام نکنند تا فرصت ثبت نام و بهره‌مندی برای افراد فاقد مسکن فراهم شود، گفت: در شهرهای نظرآباد، شهرجدید هشتگرد و شهر اشتهارد زمین‌های موجود به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، اما در شهرهای کرج و فردیس ساخت‌ را به صورت مشارکتی پیش خواهیم برد و نحوه واگذاری آن بر اساس دستورالعمل دولت در آینده مطرح می‌شود.

وی اشاره کرد: تلاش می‌کنیم تا در طرح اقدام ملی در کنار تأمین مسکن، ایجاد زیرساخت‌ها از جمله  زیرساخت‌های درمانی و آموزشی نیز به خوبی انجام شود.

رضایی در خصوص سهم استان البرز در قالب ساخت‌ و سازهایی که در طرح اقدام ملی مسکن پیش‌بینی شده است، گفت: سهم البرز در شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر بالغ بر ۱۰ هزار و ۷۵۰ واحد و در شهرجدید هشتگرد ۲۰ هزار واحد پیش بینی شده است.