شناسهٔ خبر: 76529 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مطرح کرد

اتمام بازسازی واحدهای سیل‌زده خوزستان، لرستان و گلستان تا پایان سال

عزیزالله مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روند بازسازی واحدهای مسکونی سیل زده در استان های گلستان، لرستان و خوزستان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عزیزالله مهدیان، معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در برنامه «تیتر امشب» با موضوع پیگیری بازسازی مناطق سیل‌زده استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان و همچنین مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی به تشریح روند بازسازی مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده پرداخت.

مهدیان با اشاره به اینکه در استان خوزستان بعد از سیل ۱۹هزار و ۶۲۲ واحد خسارت دیده شناسایی و تاکنون بازسازی ۱۸ هزار و ۹۲ واحد به اتمام رسیده است، گفت: کار کارشناسی و برآورد اولیه خسارات آبگرفتگی‌های سیل هفته‌های گذشته در شهرستان کارون در کوت عبدالله انجام و پیشنهادهای لازم برای تخصیص اعتبارات به دولت ارایه شده که چهارشنبه به تصویب هیات وزیران می‌رسد و اعتبارات تامین می‌شود.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: برای شروع کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تنخواهی به بنیاد داده و کار شروع شده است. در حال حاضر، اکیپ های ارزیاب در منطقه مستقر شده‌اند و در اولین فرصت، یعنی حداکثر از شنبه بنیاد مسکن نسبت به واگذاری کمک‌های بلاعوض به خانواده هایی که لوازم زندگی شان خسارت دیده اقدام می کند.

مهدیان یادآور شد: برآوردهای اولیه در خصوص آبگرفتگی هفته‌های گذشته در خوزستان حاکی از آن است که ۲۵۰۰ واحد تعمیری، یکهزار واحد احداثی و ۳۵۰۰ واحد نیازمند تسهیلات معیشتی و لوازم خانگی هستند.

احداث سیل‌بند در ۲۱ روستای پرخطر خوزستان

وی در ادامه، روند بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان را که از ابتدای امسال دچار مشکل شدند، اعلام کرد و گفت: احداث سیل‌بندها در روستاهایی که در معرض خطر هستند در ۲۱ روستای خوزستان توسط بنیاد مسکن، آغاز شده و در زمانبندی اعلام شده به اتمام می‌رسد. در خصوص سایر روستاهای پرخطر استان نیز وزارت نیرو تعهد دارد.

مهدیان روند بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان را نیز اعلام و از جابه‌جایی ساکنان چهار روستای پرخطر در استان خبر داد و گفت: اراضی چهار روستای جابه‌جا شده در لرستان، توسط بنیاد مسکن تامین شدهو بنیاد تاکنون  آماده‌سازی زمین در حد خیابان‌کشی و دفع آب‌های زیرزمینی را انجام داده است. اما تامین تاسیسات زیربنایی همچون آب و برق برعهده دیگر سازمان‌هاست که باید از آن طریق، پیگیری و دنبال شود.

بهره‌برداری از واحدهای بازسازی شده لرستان تا پایان امسال

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص دیگر اقدامات بنیاد در لرستان، گفت: لرستان جزو استان‌های پیش‌رو در بازسازی‌هاست و تلاش همکاران استانی در این زمینه بسیار مناسب بوده است. بانک‌ها در این زمینه نهایت همکاری را داشتند و در عین حال، تامین زمین به موقع انجام شد. هم‌اکنون بازسازی همه واحدها شروع شده و قطعا واحدهای بازسازی شده طبق برنامه زمانبندی اعلام شده، بهره‌برداری می‌شوند.

۹۵ درصد واحدهای سیل‌زده گلستان با بانک‌ها قرارداد منعقد کردند

مهدیان همچنین روند بازسازی مناطق سیل‌زده استان گلستان را تشریح کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ۷ هزار و ۷۰۷ واحدی که سهیمه استان بوده اعتبارات به استان را ابلاغ و تسهیلات بلاعوض را به شهروندان ارایه کرده است. بالای ۹۵ درصد مالکانی که در استان گلستان واحدهای مسکونی‌شان دچار آسیب شد، عقد قرارداد کرده‌اند و کار احداث واحدهای سیل‌زده آغاز شده است.

وی اعتبارات تخصیص یافته به گلستان را مناسب ارزیابی کرد و توضیح داد: بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زده در گلستان به خوبی در حال انجام است. با توجه به اینکه دام‌های زلزله زدگان نیز در معرض خطر قرار دارند، بنیاد مسکن آمادگی دارد تا برای تمامی خانوارهایی که دام دارند، فرم‌های از پیش ساخته‌ای نصب کند.