شناسهٔ خبر: 76615 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد

«پایانه برکت» به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای واگذار شد/ تفاهم‌ با وزارت جهاد بر سر زمین‌های مورد نیاز مجتمع‌های خدماتی-رفاهی / جرایم پیمانکاری با نرم افزار محاسبه می‌شوند

خداداد مقبلی معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: براساس تدبیر وزیر راه و شهرسازی و مساعدت استانداری ایلام، پایانه برکت به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تحویل داده شد.

خداداد مقبلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  با اشاره به چهار موضوع مهم در دست اقدام و پیگیری از سوی معاونت برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: در حوزه مدیریت و نگهداری آزادراه‌ها در کشور از حدود ۲۴۰۱ کیلومتر آزادراه، بخشی با مشارکت بخش خصوصی و تعدادی آزادراه دولتی وجود دارد و برای نگهداری از آن‌ها، زیرساخت‌هایی برای نظارت بر رفتار رانندگان و سرعت خودرو در راستای هوشمندسازی راه‌ها فراهم شده است.

وی در خصوص توانایی‌های سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش ETC اظهار داشت: با توجه به مشکلات پرداخت عوارض به روش سنتی در آزادراه‌ها مانند تشکیل صف‌های طولانی و اضمحلال رویه راه، همچنین نبود دقت کافی در داده‌کاوی‌ها، از ابتدای سال ۹۷ چهار آزادراه قم-تهران، تهران-ساوه، کرج-قزوین، قزوین-زنجان به سامانه پرداخت یکپارچه عوارض الکترونیک تجهیز شد و رضایت مردم را در بر گرفت.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاد‌ه‌ای در ادامه به سیستم پرداخت عوارض آزادراهی بر اساس پیمایش اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن محل سکونت برخی از کاربران در شهرهای اقماری و شهرک‌های مسکونی اطراف آزادراه‌ها که پیمایش کمتری دارند، اقدام مناسبی صورت گرفت تا این شهروندان نسبت به میزان پیمایش خود در آزادراه عوارضی پرداخت کنند و آزادراه‌های دولتی در اولویت قرار دارند. به طور مثال کاربران آزادراه تهران-قم که قصد خروج به سمت فرودگاه امام خمینی ﴿ره﴾ را دارند، به جای پرداخت عوارض ۵۰۰ تومانی مبلغ ۱۲۵ تومان پرداخت می‌کنند.

ارسال مبلغ پیشنهادی عوارض آزادرا‌ه‌های دولتی به شورای اقتصاد

مقبلی با اشاره به تفاوت چگونگی تعیین نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی و مشارکتی گفت: با احتساب هزینه‌های نگهداری و استهلاک سرمایه گذاری رقمی برای آزادراه‌های مشارکتی در نظر گرفته می‌شود که برای تایید نهایی به تصویب وزیر راه و شهرسازی می‌سد. اما آزادراه‌های دولتی بر مبنای هزینه-درآمد است و پس از اعلام مبلغ پیشنهادی به شورای اقتصاد، در صورت تصویب، مبنای نرخ پرداخت عوارضی قرار می‌گیرد.

وی افزود: مبالغ پیشنهادی عوارض آزادراه‌های دولتی به شورای اقتصاد ارسال شده اما هنوز به تصویب نرسیده است»، گفت: درآمد حاصل از پرداخت عوارضی آزادراه‌ها صرف نگهداری و توسعه آنها می‌شود.

پایانه برکت به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تحویل داده شد

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اقدامات اداره کل پیمان و قراردادهای این معاونت در قبال پایانه‌های مرزی اظهار داشت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص جابجایی حجم زیاد زائران اربعین حسینی سال جاری در پایانه برکت که متولی آن شهرداری مهران بود با مسائل قانونی مواجه شد، سپس مسائل با استانداری ایلام مطرح شد و سرانجام بنا بر تدبیر وزیر راه و شهرسازی و مساعدت استانداری ایلام، پایانه برکت به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تحویل داده شد.

مقبلی با اشاره به برنامه سازمان برای توسعه «پایانه برکت» گفت: در ابتدا باید محوطه و پارکینگ طراحی و شبکه ارتباطی آن ساماندهی شود که برای آن حدود ۱۵ تا ۱۶ هکتار زمین نیاز است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه بیان داشت: علاوه بر اقدامات انجام شده در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه در پایانه مرزی خسروی نیز تسهیلات جدیدی برای ورود و خروج زائران فراهم، بیش از يك میلیارد تومان تجهیزات نصب و برای ورودی در حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر مسیر ارتباطی از کرمانشاه به سمت خسروی روکش آسفالت انجام شد.

وی در ادامه از انعقاد قراردادی برای توسعه پایانه مرزی بازرگان خبر داد و افزود: فاز سوم پایانه مرزی رازی به مناقصه رفته و سالن مسافری مرز میرجاوه نیز در دست توسعه قرار دارد. در مرز پاکستان نیز احداث دو پایانه مرزی ریمدان و پیشین با هدف ایجاد ارتباط با بندر شهید رجایی و توسعه ترانزیت در دستور کار سازمان قرار دارد.

مبنای احداث مجتمع‌های خدماتی-رفاهی در آزادراه، بزرگراه و راه اصلی

مقبلی در ادامه به طرح توسعه مجتمع‌های خدماتی در شبکه آزادراهی و بزرگراهی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بیش از ۷۶۰ مجتمع خدماتی-رفاهی در حال ارائه خدمات به مردم و ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور هستند. طبق مطالعات انجام شده بر شبکه جاده‌ای کشور، در آزادراه‌ها به ازای هر ۲۰ تا ۵۰ کیلومتر، در بزرگراه‌ها با توجه به حجم ترافیک به ازای هر ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر و در راه‌های اصلی هر ۵۰ کیلومتر  در دو طرف نیاز به احداث مجتمع خدماتی-رفاهی است.

این مقام مسئول از تفاهم‌ بر سر زمین‌های مورد نیاز این مجتمع‌ها با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خبر داد و گفت: این اقدام در راستای تسهیل شرایط برای سرمایه گذاران مشتاق به سرمایه‌گذاری در بخش مجتمع‌های خدماتی-رفاهی است.

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همگام با دولت الکترونیک

معاون برنامه‌ریز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز گفت: در حوزه پیمان و قراردادها اقدامی تاثیر گذار در راستای رعایت قوانین و مقررات، خطاها و سلیقه‌ها حذف شد که بر اساس آن کل قراردادهای سازمان از سال گذشته در سامانه‌ «ستاد» ثبت می‌شود. در کنار این سامانه، رسیدگی به صورت وضعیت‌ها، کارکردها و کاهش زمان رسیدگی و استفاده از قوانین و بخش‌نامه‌ها، نرم افزاری به نام «تدکار» طراحی شده است که تمام قراردادهای منعقد شده در ادارات کل رسیدگی می شود و با استفاده از آخرین بخش نامه‌ها و اصلاحات در شرایط پیمان، در اقلب این نرم افزار  رسیدگی می‌شود.

مقبلی با بیان اینکه «با اعمال رسیدگی، صرفه‌جویی بسیار خوبی در هزینه‌ها حاصل شده است و جرایم دیرکرد پیمانکار، جرایم کیفیت کار و دیگر موارد از طریق همین نرم افزار مشخص می‌شود» گفت: نرم افزار «تدکار» مراحل رسیدگی را گزارش می‌کند و در مرحله آخر نیازی به مراجعه به ذی حسابی ندارد.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاد های یادآور شد: با توجه به برگزاری جلسات آموزشی این نرم افزار در ستاد و ادرات کل امید است، شرایط کار پیمانکاران، مشاوران و کارشناسان تسهیل شود.