شناسهٔ خبر: 76629 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پايدار:

حاشیه‌نشینی مطلقا نباید گسترش یابد/ رشد حاشيه‌نشينی را گزارش كنيد/ تا پایان دولت باید بحرانی‌ترین‌‌ محلات را از پیش رو برداریم

پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی مطلقا نباید گسترش یابد و در این مسیر باید از کارهای بیهوده پرهیز کنیم، گفت: اگر نتوانیم بحرانی‌ترین موارد را از پیش رو برداریم و آلام مردم را در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کاهش دهیم، باید نسبت به جهت‌گیری‌هایمان تردید کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پنجاه‌و‌دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، روز شنبه، ششم دی‌ماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، پیروز حناچی، شهردار تهران، جمعی از معاونان وزارت راه و شهرسازی و همچنین نمایندگان ۲۱ دستگاه عضو این ستاد در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در بخشی از این جلسه بر تلاش برای ایجاد ارزش افزوده در بافت‌های هدف بازآفرینی تاکید کرد و گفت: باید جذابیت‌هایی را به وجود آوریم که کار توسعه و نوسازی روان‌تر انجام شود. به این منظور تشکیل کمیته مشترک میان شرکت بازآفرینی شهری ایران، سازمان نوسازی شهرداری تهران و دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری اقدام خوبی است که می‌تواند برای سایر شهرها نیز به‌عنوان الگو در نظر گرفته شود؛ ضمن آن‌که در مواردی که بار مالی ممکن است طرحی را متوقف کند این شورا می‌تواند با افزودن جذابیت و تسهیل‌گری، به اجراي طرح و پروژه سرعت دهد تا بتوان نتیجه به‌هنگامی از آن گرفت.

او در ادامه به بافت‌های تاریخی شهر تهران نیز اشاره کرد و افزود: در این خصوص می‌توان اقدامات و کارکردهایی را از طریق اعلام فراخوان و بسته‌های تشویقی به کار بست تا به باززنده‌سازی بافت تاریخی منجر شود و به اهدافمان در این حوزه دست پیدا کنیم.

اسلامی با اشاره به این‌که موضوع پرداخت هزینه از سوی وزارت راه و شهرسازی به شهرداری‌ها را حتما پیگیری خواهیم کرد تا شهرداری‌ها پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده را رایگان صادر كنند، گفت: اگر شهرداری‌ها در این خصوص طلبی دارند باید تا آخر سال تهاتر کنند؛ تا پایان سال گذشته نیز وزارت راه و شهرسازی تقریبا به‌طور کامل با مجموعه شهرداری‌های کشور تصویه حساب کرده است.

او با تاکید بر اینکه باید در پایان سال خروجی اقداماتمان را باید مشاهده کنیم، افزود: اگر نتوانیم بحرانی‌ترین موارد را از پیش رو برداریم و آلام مردم را در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کاهش ندهیم عملا باید نسبت به جهت‌گیری‌هایمان تردید کنیم. ما تا پایان دولت باید بحرانی‌ترین‌‌ها را از پیش رو برداریم و پاک کنیم و در این راه نبايد یک لحظه هم توقف شود. بنیاد مسکن نیز پای کار آمده است که باید از ظرفیت این نهاد استفاده کنیم. در بافت‌های فرسوده نوسازی واحدهای مسکونی مهم است و برطرف کردن نقاط آسیب‌پذیر مانند منازل متروکه را که به محلی برای تجمع معتادان و یا مزاحمان نوامیس تبدیل شده است باید سریعا تملک، تعیین‌تکلیف و تخریب کرد تا در مسیر ساخت و ساز قرار گیرد و بستری را برای سازندگان مهیا شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تدقیق آمارهای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری و انجام نیازسنجی در استان‌های مختلف گفت: ارگان‌ها و سازمان‌ها نباید به دنبال دریافت پول از دولت باشند و پول دولت هم همین مقداری است که همه می‌بینید. بنابراین باید سعی کنیم با کمک گرفتن از بضاعت، سرمایه و اراده مردم و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها اقدامات خوبی در این بافت‌ها رقم بزنیم. ستاد ملی بازآفرینی شهری پايدار، نهادی سیاستگذار، راهبردی، عملیاتی و اجرایی است و این ستاد را که نماد موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران است نبايد کم اهمیت قلمداد کنیم. بلکه باید مصادیق موفقیت این نماد برای مردم قابل لمس و مشاهده باشد و آنان بدانند که به داد و فریادشان رسیدگی كرده و مسائلشان را برطرف کرده‌ایم.

او در پایان سخنانش خطاب به مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: موضوع انطباق با جهت‌گیری‌های سیاست، برنامه‌محور بودن و پروژه‌محور بودن به نحوی که اثربخشی را روی زمین ببینیم باید در دستور کار این شرکت قرار گيرد و  حاشیه‌نشینی مطلقا نباید گسترش يابد و اعضای ستاد در صورت با خبر شدن از رشد حاشیه‌نشینی در هر نقطه از کشور باید بلافاصله موضوع را به ستاد ملی بازآفرینی شهری اطلاع دهند تا ما به شکل جدی و فعال با این موارد برخورد و آن‌ها را مهار کنیم. نکته مهم دیگر نیز اثربخشی پروژه‌ها است؛ بازآفرینی شهری چیزی جز رونق دادن به واحدهای مسکونی، تامین سرانه‌های مورد نیاز ساکنان و زنده‌کردن جامعه ساکن در این بافت‌ها نیست و اگر بر این سه شاخص تمرکز کنیم، مسائل حل می‌شود؛ در این خصوص نباید منحرف شویم و دنبال کارهای بیهوده برویم که حاصلي جز وقت تلف كردن ندارد؛ بلکه باید بر اصل موضوع تمرکز کنیم.

عبوري، معاون وزیر راه و شهرسازي:

حل حاشیه‌نشینی یکی از سه اولویت اصلی کشور

مهدی عبوری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در بخشی از این جلسه، بازآفرینی را از اولویت‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم خواند که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار داشته است و گفت: اهمیت حل حاشیه‌نشینی امروز به حدی است که این موضوع به‌عنوان یکی از سه اولویت اصلی کشور بیان شده و مجلس شورای اسلامی نیز در قانون برنامه ششم توسعه در این راستا تکالیفی را بر عهده دولت گذاشته است.

او با اشاره به اینکه دستگاه‌های مختلف برنامه‌های مناسبی را در راستای بازآفرینی شهری در کشور انجام داده‌اند، آیین‌نامه ۲۱ ماده‌ای مصوب هیات دولت، تدوین و به‌روز رسانی برنامه ستاد ملی بازآفرینی و برنامه‌های اقدام مشترک را از جمله اقدامات مناسب در این حوزه برشمرد و افزود: یک واقعیت وجود دارد که برنامه ششم توسعه در حوزه بازآفرینی شهری تکالیفی را برای دستگاه‌های مختلف مشخص کرده است و این تکالیف محدود و منحصر به وزارت راه و شهرسازی نیست و این وزارتخانه به‌عنوان دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پايدار، موظف به هماهنگی برای اجرای برنامه‌های مدون و ابلاغ‌شده است. بنابراین ضرورت دارد همه نمایندگان عضو ستاد ملی بازآفرینی شهري پايدار به شکل جدی به وظایف خود در حوزه بازآفرینی بپردازند و دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری نیز موظف است به صورت هفتگی گزارش اقدامات انجام‌شده توسط دستگاه‌ها را دریافت و به آن‌ها رسیدگی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، اعتراضات اخیر را نشان‌دهنده این موضوع دانست که باید به موضوع مهم حاشیه‌نشینی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی بیش از پیش توجه شود و با اشاره به اینکه این مهم باید به اولویت نخست ما تبدیل شود، خاطرنشان کرد: ساماندهی موضوع حاشیه‌نشینی امروز یک وظیفه برای همه دستگاه‌های نظام جمهوری اسلامی است که باید نسبت به آن اقدام کنند. به این منظور برنامه‌های جدید شرکت بازآفرینی شهری ایران و ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با توجه به اهمیت حاشیه‌نشینی باید به‌روزرسانی شود.

حناچي، شهردار تهران:

عملکرد شاخص مردم نسبت به تصدی‌گری دولت در حوزه بازآفرینی

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در بخشی از این جلسه به تبیین جریان بازآفرینی در کشور پرداخت و گفت: از هنگامی که ادبیات بافت‌های ناکارآمد در دهه هفتاد در کشور آغاز شد تا به امروز شاهد عملکردهای متفاوتی در این حوزه بوده‌ایم؛ در دهه هفتاد هر جایی را که ناکارآمد تشخیص می‌دادیم، تملک و پاکسازی و الگوهای جدید را در آن نقاط جایگزین می‌کردیم. اما بسیاری از مکان‌هایی را که به این منظور تملک کردیم با گذشت سال‌های متمادی همچنان ساخته نشده است. از اوایل دهه هشتاد اما سیاست‌هایی نظیر تاسیس دفاتر خدمات محلی، ترغیب ساکنان به نوسازی بافت‌ها و ارائه تسهیلات تشویقی را جایگزین سیاست‌های قبل کردیم که به نظر می‌رسد بسیار اثرگذارتر از سیاست‌های دوره‌های پیش از آن بوده است و اگر حجم همه پروژه‌هایی که ما ساخته‌ایم را با آنچه که مردم از طریق دریافت بسته‌های تشویقی ساخته‌اند بررسی کنیم، شاهد اعداد بسیار متفاوتی خواهیم بود.

او نیز با اشاره به حوادث اخیر گفت: این حوادث شاید از یک دهه قبل قابل پیش‌بینی بود؛ ما اکنون در تهران نرخ رشد جمعیت کمتر از دو درصد را داریم اما در شهرهای اقماری تهران در مواردی شاهد رشد ۱۸ درصدی جمعیت هستیم و چون این رشد با توسعه زیرساخت‌های این شهرها متناسب نیست و نمی‌توانیم خدمات را توسعه دهیم این امر به افزایش نارضایتی‌ها دامن می‌زند.

صادق مالواجرد، معاون وزير راه و شهرسازي:

کمیته‌ مشترک تشكيل شود

فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به جایگاه ستادهای ملی و استانی بازآفرینی، گفت: در سنوات قبل شاهد بوده ایم که مواردی در سطوح ملی و استانی مصوب شده که اساسا وظیفه این ستاد نبوده است و جلسه امروز می‌تواند نویدبخش این موضوع باشد که ستاد در سطوح مختلف، هماهنگ‌کننده دستگاه‌ها در اجرای طرح‌های مصوبی است که بخش عمده این طرح‌ها مربوط به شورای علمی طرح‌های جامع و تفصیلی و پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی سایر دستگاه‌ها است.

او با اشاره به یکی از مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری در دوره‌های گذشته در خصوص بازآفرینی عنوان کرد: آن مصوبه، سه شاخص ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری را برای بافت‌های فرسوده مشخص کرده بود اما مصوبه دیگری را سال گذشته در شورای‌عالی شهرسازی و معماری گذراندیم که بر مبنای آن اساسا کل شهرهای کشور ناپایدار تلقی خواهد شد که کار را بسیار سخت می‌کند و باعث می‌شود که تمرکز از نقاطی که دارای اولویت هستند، برداشته شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای مشترک متشکل از دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی، شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان نوسازی شهرداری تهران این موضوع را بررسی و اقداماتی انجام دهد؛ البته در این خصوص مرکز ملی آمار نیز می‌تواند کمک شایانی در واقعی‌تر کردن اصلاحات به ما انجام دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: شاید بافت‌ فرسوده با بافت تاریخی در مواردی همپوشانی داشته باشد اما به طور اساسی، اقداماتی که در بافت‌های تاریخی انجام می‌شود متفاوت است و اولویت با بافت فرسوده است؛ بنابراین لازم است که تغییراتی در اجرا انجام شود و نیازمند انجام سیاستگذاری در شورای‌‌عالی شهرسازی و معماری است تا نوع رفتارمان با تراکم، معابر و تامین پارکنیگ در بافت‌های فرسوده انجام می شود با سایر بخش‌های شهری متفاوت است. شورای‌عالی شهرسازی و معماری آمادگی دارد تا با کمک و همکاری مجموعه نوسازی شهرداری تهران بتوانیم اقدامات موثری در این حوزه انجام دهیم و بسته‌ای ارائه کنیم که بافت فرسوده دست‌کم از نظر کالبدی تفاوت‌هایی با سایر بخش‌های شهر داشته باشد و حتی برخی از سیاست‌ها را از تهران به کل کشور تعمیم دهیم.

محمد آیینی، عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران:

نوسازی و تولید ۶۲۶ هزار واحد مسکونی در یک دهه گذشته

محمد آیینی، عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در بخش دیگری از این جلسه به ارائه گزارشی از تدقیق بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری پرداخت و در خصوص مستندات و مبانی تدقیق مساحت و جمعیت محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری گفت: این مستندات بر اساس نقشه‌های بافت تاریخی شهرها، مصوب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نقشه محدوده‌های هدف، مصوب شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران و کمیسیون‌های ماده پنج شهرهای کشور و اطلاعات و نقشه‌های بلوکی سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران تهیه شده است که بر اساس آن مجموع بافت‌‌های هدف از ۱۴۱ هزار هکتار اعلام شده پیش از تدقیق به ۱۳۲ هزار هکتار و میزان جمعیت ساکن در این بافت‌ها از حدود ۲۰ میلیون نفر پیش از تدقیق به ۱۶ میلیون ۳۵۷ هزار نفر کاهش یافته و از ۳۵ درصد مجموع جمعیت شهری به ۲۸ درصد رسیده است.

او با بیان این‌که تجهیز بسته تشویقی در ۱۰سال گذشته (تسهیلات دولتی + تخفیفات صدور پروانه ساختمانی) موجب نوسازی و تولید ۶۲۶ هزار واحد مسکونی در محدوده‌ها و محلات هدف کشور شده است، گفت: در این مدت ۹۹ هزار و ۷۵۶ پروانه نوسازی در کشور صادر شده است.

عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص تعداد واحد مسکونی تحقق‌یافته از ابتدای برنامه اقدام ملی نیز گفت: تاکنون عملیات اجرایی ۲۸ هزار و ۵۷۲ واحد مسکونی آغاز شده که نسبت به تکلیف برنامه سال ۹۸ پیشرفت ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ساخت و احداث ۷۷ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

او در خصوص توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی در محلات هدف در دولت تدبیر و امید عنوان کرد: در بازه زمانی ۱۳۹۲ تا پایان نیمه نخست سال جاری در مجموع ۶۶۳ پروژه در حوزه‌های مطالعات و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، مطالعه و کمک به بهسازی و نوسازی بافت فرسودة شهری، بهسازی بافت فرسوده و حاشیه کلانشهر مذهبی مشهد، بهسازی بافت فرسوده و حاشیه شهرها و کلانشهرهای مذهبی و کمک‌های فنی و اعتباری موضوع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه با صرف اعتباری بالغ بر هفت هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال تعریف و اجرا شده که ۶۳ پروژه از این تعداد مربوط به سال جاری است.

آیینی در ادامه گزارش عملکرد شرکت بازآفرینی شهری ایران به اقدامات غیرکالبدی نیز پرداخت و افزود: راه‌اندازی نهاد توسعه محله در محدوده‌ها و محله‌های هدف بازآفرینی شهری در ۱۵ استان، ۱۷ شهر و ۱۷ محله از اقدامات شاخص در این حوزه بوده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری:

۴۳ درصد از عرصه بافت‌های فرسوده در شهر تهران بازسازی‌شده است

کاوه حاجی علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران نیز در بخش دیگری از پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران به ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: بافت‌های فرسوده مصوب شهر تهران سه هزار و ۲۶۸ هکتار است که پنج درصد مساحت این شهر را به خود اختصاص داده و ۱۵ درصد از جمعیت شهر در این محدوده‌ها زندگی می‌کنند؛ حدود ۲۱۰ هزار پلاک در این محدوده‌ها وجود دارد و براساس تحقیقات انجام‌شده همین میزان نیز پلاک کم‌دوام که از ایستایی کافی در برابر زلزله برخوردار نیست، در شهر تهران وجود دارد. 

حاجی علی‌اکبری، افزود: از سال ۱۳۹۷ که موضوع برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران پیش آمد و متناظر با ماده ۵۲ برنامه ششم توسعه که رویکردهای محله‌محوری، نوسازی مسکن و تأمین خدمات در آن به‌صورت هم‌زمان مورد تأکید قرار داده بود، موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده به یکی از رویکردهای محوری برنامه پنج‌ساله سوم شهر تهران تبدیل شد و بر این اساس در شهر تهران سه محور اصلی توسعه محله‌ای، بازآفرینی عرصه‌های شهری غیرسکونتگاهی و اقدامات پشتیبان برای پیشبرد دو مأموریت اصلی در نوسازی شهری مشخص و در هرکدام، اهداف کلانی که باید ظرف مدت پنج سال آتی انجام شود، مشخص شد و به‌عنوان احکام برنامه پنج‌ساله سوم به تصویب رسید.

او، راه‌اندازی دفاتر توسعه محله برای برقرار ارتباط مستمر و مستقیم با شهروندان را از جمله کارهای در دست انجام برای پیشبرد برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت: در حال حاضر ۵۹ دفتر در ۲۰ منطقه و ۱۸۴ محله تهران در حال فعالیت هستند و تقریباً تمام بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر، تحت پوشش فعالیت این دفاتر قرار دارد که مجموعه متنوعی از اقدامات را اعم از برنامه‌ریزی، پیگیری تحقق پروژه‌ها، توانمندسازی، آموزش، مهارت‌افزایی، حمایت از نوسازی مسکن و ... دنبال می‌کنند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران، راه‌اندازی سامانه پیشخوان توسعه محله‌ای را از اقدامات شاخص این سازمان برشمرد و تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی این سامانه رصد و پایش تمام محلات هدف شهر تهران بر اساس شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و حکمروایی شهری خواند. اجرای ماده دوم آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی اقدام مهم دیگری بود که بر اساس آن برنامه‌های توسعه محله باید توسط شهرداری‌ها تهیه شود و به تصویب ستادهای بازآفرینی برسد. به این منظور ما در شهر تهران برای تمام ۱۸۴ محله هدف برنامه‌های توسعه را متناسب با ویژگی‌ها، ظرفیت‌ها و مسائل آن‌ها تهیه کردیم که تا به امروز ۱۵۹ برنامه به تصویب رسیده است. کار دیگری که در این حوزه انجام‌شده است، وصل کردن این برنامه‌ها به سیستم بودجه‌بندی است و شهرداری تهران در نظر دارد در سال آینده هزار پروژه از پروژه‌هایی که در برنامه‌های توسعه محله مشخص‌شده را به اجرا بگذارد. 

او گفت: در حوزه نوسازی و بهسازی مسکن در شهر تهران از اوایل دهه ۸۰ مجموعه‌ای از سیاست‌های تشویقی برای حمایت از نوسازی مسکن توسط ساکنان وجود دارد و پرداخت تسهیلات بانکی توسط دولت که از سال ۸۶ و نیز صدور پروانه ساختمانی رایگان که از سال ۸۸ شروع‌شده است، مهم‌ترین مشوق‌ها در بخش نوسازی است. در سال گذشته نیز در ستاد بازآفرینی شهر تهران، جدیدترین بسته تشویقی به تصویب رسید که در آن سعی شده است، مشوق‌ها، مبتنی بر دو معیار کیفیت و عدالت، هدفمند شوند؛ به‌طوری‌که محله‌های کم برخوردارتر از مشوق‌های بیشتری استفاده کنند و در مقابل اعطای هر مشوقی نیز یک کیفیت مطالبه شود.

حاجی علی‌اکبری، خاطرنشان کرد: تا به امروز مسکن ۴۳ درصد از عرصه بافت‌های فرسوده در شهر تهران بازسازی‌شده و ۴۵ درصد از این نوسازی‌ها از طریق تجمیع پلاک‌ها اتفاق افتاده و مساحت پلاک در پروانه نیز به ۲/۸ پلاک رسیده است. همچنین ۲۲۷ مترمربع میانگین مساحت پلاک‌هایی است که پروانه می‌گیرند و این اتفاق با دو سیاست یعنی هزار میلیارد تومان تخفیف پروانه ساختمانی که توسط شهرداری تهران انجام شده و حدود هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلاتی که توسط شبکه بانکی به متقاضیان ارائه‌شده، اتفاق افتاده است. در یک دهه اخیر نیز نزدیک به ۲۱۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهر تهران پروانه گرفته‌اند و به‌طور میانگین سالانه ۲۰ هزار واحد مسکونی در این شهر ساخته‌شده است. در سال‌های اخیر نیز حدود ۷۵ درصد از نوسازی‌هایی که انجام می‌گیرد از طریق تجمیع پلاک‌های ریزدانه است و میانگین تعداد پلاک در هر پروانه به سه پلاک می‌رسد. 

او گفت: در ۹ ماهه ابتدای سال جاری حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی از شهرداری تهران پروانه گرفته‌اند که مقایسه این میزان نشان می‌دهد علی‌رغم کاهش ۱۷ درصدی ساخت‌وساز در شهر تهران این کاهش در بافت فرسوده کمتر از ۱۰ درصد بوده است که نشان‌ می‌دهد بسته‌های تشویقی، این بافت‌ها را به بستری مناسب برای گروه‌های اجتماعی-اقتصادی تبدیل کرده است. 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران افزود: در چهار سال گذشته ۲۴ هزار واحد تسهیلات توسط شبکه بانکی به متقاضیان بازآفرینی پرداخت‌شده است و از ابتدای سال جاری نیز شش هزار و ۳۳۰ واحد مسکونی به بانک معرفی‌شده‌اند. نکته مهم  در این خصوص این است که به دلیل افزایش هزینه ساخت در یک سال گذشته در حوزه عرضه سهم و وزن تسهیلات بانکی از ۲۴ درصد به ۱۸ درصد کاهش‌یافته است و سازمان نوسازی تهران خواستار تجدیدنظر در این خصوص است. همچنین حدود ۱۵ درصد از هزینه‌های ساخت در شهر تهران، هزینه‌های غیرساختمانی است که هشت درصد از آن در حوزه پروانه ساختمانی است که در این حوزه تخفیف داده می‌شود اما می‌توان با در نظر گرفتن تخفیف‌های دیگر، میزان هزینه‌های بالاسری را در ساخت‌وسازهای بافت فرسوده کاهش داد و عملیات ساخت را با جذابیت بیشتری رونق داد.

او با اشاره به اینکه این وضعیت در حوزه تقاضا نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: در شهر تهران میانگین مساحت واحد مسکونی که پروانه ساخت می‌گیرد حدود ۱۰۰ مترمربع است که قیمت آن از آبان ۹۷ تا آبان ۹۹ با رشد ۲۹ درصدی مواجه شده و در بافت‌های فرسوده نیز این عدد ۸۰ مترمربع و میزان رشد قیمت آن ۲۳ درصد در یک‌سال گذشته بوده است. همچنین در حوزه تسهیلات خرید واحد مسکونی در خارج از بافت‌های فرسوده وزن تسهیلات از ۱۶ درصد به کمتر از ۱۳ درصد رسیده و در بافت فرسوده نیز این عدد از ۳۲ به ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده است. بنابراین باوجودآنکه هنوز در بافت‌های فرسوده تسهیلات، سهمی ۲۵ درصدی دارد و به دلیل پایین‌تر بودن مساحت واحدهای مسکونی برای خرید مسکن در تهران، عرصه مناسبی محسوب می‌شود اما میزان تسهیلات در حال کاهش یافتن است و متناظر با تسهیلات عرضه باید برای تسهیلات تقاضا نیز راهکاری پیش‌بینی شود.

حاجی علی‌اکبری، موضوع مهم دیگر مدنظر ستاد بازآفرینی شهر تهران را تجمیع محدوده‌های فرسوده این شهر دانست و گفت: ۸۳۰ هکتار در شهر تهران بنا به دلایل مختلف از محدوده‌های فرسوده تهران جامانده‌اند و در محدوده‌های مصوب قرار نگرفته‌اند. این محدوده‌ها در شهر تهران تلفیق شده‌اند و ما در هر منطقه تهران که حاضر می‌شویم اولین مطالبه مردم رفع این تعارض و اضافه کردن این ۸۳۰ هکتار به محدوده‌های فرسوده شهر تهران است. همچنین تحقیقات ما نشان می‌دهد که علی‌رغم نوسازی ۴۴ درصدی، توزیع نوسازی در محلات مختلف متفاوت بوده است و محلاتی را داشته‌ایم که کمتر از ۱۰ درصد نوسازی داشته‌اند و در مقابل محلاتی نیز وجود دارند که میزان نوسازی آن‌ها به ۷۰ درصد می‌رسد که حاکی است، راهکار تخریب و نوسازی به یک اندازه نمی‌تواند در این خصوص جوابگو باشد. خوشبختانه دو قانون مدیریت بحران و مرمت بناهای واجد ارزش که امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید می‌تواند راهکارهای دیگری به‌جز تخریب و نوسازی را پیش رویمان بگذارد. تصویب قانون مرمت بناهای واجد ارزش این امکان را پیش‌بینی کرده است که بتوان در شهرها متناظر با تسهیلات تخریب و نوسازی تسهیلات مرمت را نیز پرداخت کرد و درخواست ما این است که این موضوع اجرایی شود. موضوع دیگری که می‌تواند در ترغیب مردم و سرمایه‌گذاران در بافت فرسوده مؤثر باشد موضوع تخفیف یا رایگان کردن انشعابات است که علی‌رغم اینکه توسط ریاست جمهوری نیز عنوان‌شده است اما تا به امروز امکان تخفیف در انشعابات میسر نشده است.

او کمبود خدمات در بافت‌های فرسوده را یکی از مهم‌ترین مسائل بافت‌های فرسوده برشمرد و افزود: میانگین سرانه خدمات در بافت فرسوده یک‌چهارم شهر است و این مسئله نشان می‌دهد که تأمین خدمات برای ارتقای کیفیت زندگی باید به‌طورجدی در برنامه قرار گیرد؛ این موضوع در یک سال گذشته در برنامه محوری شهرداری تهران قرار گرفته و تا به امروز بیش از ۷۰ پروژه را تعریف کرده‌ایم که امروز ۳۴ پروژه با اعتباری بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان در شهرداری تهران شروع‌شده و تعهد کرده‌ایم تا پایان امسال تمام این ۳۴ پروژه را تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم