به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی میرحسن موسوی با بیان اینکه زیرسازی این طرح تا پایان سال آینده به اتمام می رسد، به ایرنا گفت: سیاست دولت و راه آهن جمهوری اسلامی دو خطه کردن مسیر ریلی تهران - تبریز است.
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی دو خطه کردن این مسیر از تهران تا کرج شروع شده است ، گفت: با دو خطه شدن کل مسیر تهران - تبریز ، سرعت قطار در این مسیر به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت می رسد .
راه آهن میانه ـ تبریز به طول ۱۸۳ کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می شود و فاصله تهران ـ تبریز از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی شش ساعت کاهش می یابد.
خط آهن تبریز- میانه از جمله پروژه های بزرگ و راهبردی استان آذربایجان شرقی است که در ۱۰ قطعه به هم پیوسته توسط مهندسان و پیمانکاران استان ساخته می شود و تاکنون بیش از ۸۹ درصد از عملیات زیرساخت های آن به پایان رسیده است.
در مسیر این طرح ۱۱ تونل نسبتا بزرگ و ۱۰ گالری در مجموع به طول۳۴/۱۴کیلومتر، ۲۱ پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کیلومتر و نیز افزون بر۵۱۵ آب رو با طول حدود ده کیلومتر ساخته می شود.
با احداث راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافربری، مسافت قطارهای باری - ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می یابد و این امر به خوبی اهمیت فرامنطقه ای این طرح را نشان می دهد.
با توجه به اینکه این خط راه آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه آهن جمهوری آذربایجان و در ایستگاه رازی به راه آهن ترکیه متصل می شود از منظر ترانزیت کالا و مسافر بسیار مهم است.
نظر شما