شناسهٔ خبر: 76760 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

از سوی رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای:

دستور راه اندازی مرکز داده‌کاوی حمل‌و‌نقل و مدیریت زیرساخت‌ها ابلاغ شد

سر در ساختمان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طی حکمی از سوی معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، مسئولیت ایجاد و راه‌اندازی «مرکز داده کاوی حمل‌و‌نقل و مدیریت زیرساخت ها» ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمزه ذاكری مسئول مركز داده كاوی حمل‌و‌نقل و مدیریت زیرساخت‌ها هدف از راه‌اندازی این مركز را پیاده سازی ابزارهای هوش تجاری و داده كاوی و ایجاد داشبوردهای مدیریتی به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های موجود و راه‌اندازی سامانه‌های برخط لازم برای تولید داده‌های جدید مورد نیاز برشمرد.

وی وحدت رویه، یكسان سازی و توسعه مدل‌های پیش‌بینی را از ماموریت‌های اصلی این مركز عنوان كرد و افزود: مهمترین ویژگی هوش تجاری تصمیم‌سازی و ارتقاء سرعت پاسخگویی، بهینه‌سازی، شفافیت و کاهش هزینه‌ها است. همچنین به واسطه یكپارچه سازی مدیریت زیر ساخت‌ها امكان ارزیابی و مدیریت بهنگام المان‌های اصلی (راه، پل، تونل، علائم، ابنیه و....) تسهیل خواهد شد

وی پایش وضعیت و ارائه راهكارهای دانش محور در راستای ارتقاء عملکرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را از جمله وظایف مرکز داده کاوی حمل و نقل و مدیریت زیرساخت‌ها عنوان كرد و افزود: در این راستا استفاده از كلیه ظرفیت های علمی و فناوری كشور و سازمان در دستور كار قرار گرفته است. 

ذاكری با بیان اینكه حوزه‌های تخصصی مرتبط با فناوری و دانش با فاصله قابل توجهی نسبت به دیگر صنایع در حال رشد است و به حوزه طلایی سرمایه های ارزش آفرین سازمان ها تبدیل شده است، افزود: حجم بالای داده‌ها و اطلاعات در دو حوزه معاونت‌ حمل‌و‌نقل و راهداری و لزوم تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها با استفاده از ابزارهای داده‌کاوی به منظور توسعه شاخص‌های کلیدی كاربردی، بهینه‌سازی عملکردها، یکپارچه‌سازی، ساده‌سازی، کاهش هزینه‌ها و بلوغ داده‌ها به سطح اطلاعات و دانش از یك سو و لزوم تجهیز پیشرفته و توسعه تیم‌های ارزیابی زیر ساخت‌ها و‌ یكپارچه‌سازی سامانه‌ها، توسعه مدل‌های مدیریتی و پیش‌بینی از سوی دیگر در این مركز مورد توجه خواهد بود

وی از جمله اهداف این مركز را شتاب‌دهی و بهبود در فرآیند تصمیم‌گیری، بهینه‌سازی فرآیندها، ارتقای بهره‌وری و کیفیت متناسب با تحولات و نیازهای کشور و ایجاد شفافیت و افزایش قابلیت و سرعت پاسخگویی برشمرد.

مسئول مرکز داده‌کاوی حمل‌ونقل و مدیریت زیر ساخت‌ها افزود: به دلیل ارتباط تنگاتنگ و ویژه این دو حوزه با رسالت‌های اصلی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای لازم است مرکزی وظیفه تجزیه و تحلیل و بررسی موضوعی فعالیت را به عهده داشته باشد که بر اساس خروجی فعالیت‌های حوزه قابل دستیابی باشد. بدین منظور بر اساس مبانی علمی و ابزارهای فناورانه و به کارگیری ظرفیت‌های موجود در سازمان و هم افزایی پتانسیل های كشور در گام نخست، نقشه راه ، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها در دستور كار قرار داده شده است.

ذاكری اظهار داشت: در سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای به دلیل تنوع گسترده خدمات با داده‌های بزرگ مواجه هستیم كه پردازش و تحلیل این داده‌ها به دلیل ماهیت متنوع و تغییر پذیر داده‌ها،‌ از پیچیدگی محاسباتی برخوردار است كه برای تحلیل آن نیاز به توسعه و بكارگیری ابزارهای ویژه است، بنابراین استخراج و توسعه الگوها می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در حوزه‌های اجرایی و تصمیم‌سازی به وجود آورد

وی در خصوص زیرساخت‌ها اظهار داشت : زیرساخت‌ها از سرمایه‌های اصلی و اساسی کشور محسوب می‌شود که نظارت، ارزیابی، برنامه‌ریزی و پایش سلامت زیرساخت‌ها از مهمترین وظایف سازمان است. در این راستا با توجه به تنوع بالای المان‌های موجود در زیرساخت‌ها از جمله راه، پل ،تونل، علائم و ...... پایش مستمر، ارزیابی، اولویت‌بندی و در نهایت شاخص‌های کلیدی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با ایجاد هسته مرکزی تخصصی مدیریت زیرساخت‌ها و یكپارچه‌سازی ابزارهای كاربردی، توانمندی موجود در حوزه راهداری را مورد استفاده قرار داد. 

ذاكری در خصوص مشاركت معاونت‌ها و دفاتر تخصصی در اجرای این طرح افزود: اقدامات ارزشمندی در كلیه معاونت‌ها و دفاتر تخصصی سازمان انجام گرفته است‌ كه پیش‌بینی می‌شود این مركز در استمرار،‌ توسعه و تكمیل این اقدامات نقش موثری داشته باشد

مسئول مركز داده كاوی حمل‌و‌نقل و مدیریت زیرساخت‌ها در خصوص پیش‌بینی زمان اجرای این طرح گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود پس از ارزیابی سامانه‌های سازمان، نقشه راه، تدوین و طراحی ساختار و همچنین پیاده سازی پله‌ای تا پایان سال وارد مراحل اجرایی شود.