شناسهٔ خبر: 76805 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد

اعلام مقررات ورود و خروج کالا توسط مسافران و کالاهای مشمول گمرک

فرودگاه امام گمرک جمهوری اسلامی ایران، نسخه به روز شده مقررات گمرکی برای مسافرین ورودی و خروجی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مقررات ورود و خروج کالا توسط مسافر به شرح زیر است :

 مقررات گمرکی مسافرین ورودی :

طبق ماده ١٣٨ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی مسافرین ورودی اعم از ایرانی یا غیر ایرانی می‌توانند علاوه بر اسباب مستمل همراه خود که از حقوق ورودی معاف است به شرط غیر تجاری بودن و متناسب با مدت زمان اقامت در سال یک بار کالای نو به ارزش ٨٠ دلار را به شرط غیر تجاری بودن و نداشتن ممنوعیت شرعی و قانونی با معافیت  ترخیص  کنند، این معافیت شامل کالاهای حجیم از قبیل یخچال و یخچال فریزر، کولر گازی، جارو برقی، تلویزیون، لباسشویی، ظرفشویی، اجاق گاز، رادیو ضبط غیر پرتابل نمی‌شود.

 اقلام مذکور باید به صورت هدیه، سوغات و یا شخصی بوده تا شامل احراز شرایط کالای همراه مسافر شود. به زبان ساده‌تر کالا برای فروش نباشد در غیر این صورت از شمول قوانین مسافری خارج و تابع قوانین تجاری گمرک خواهد شد. ورود ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام برای هر مسافر مجموعا تا سقف ١٠ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها مجاز بوده و مازاد بر آن باید ضمن اظهار به گمرک و رعایت تشریفات مربوطه اقدامات بانکی آن انجام شود.

ورود زیورآلات ساخته شده از طلا و نقره و پلاتین همراه مسافر از قبیل گردنبند، دستبند،گوشواره ؛ انگشتر، النگو و ... برای مصارف شخصی به صورت واحد (از هر کدام یک عدد و در مورد گوشواره یک جفت و النگو شش عدد) در مجموع حداکثر تا میزان ١٥٠ گرم مجاز خواهد بود، و مازاد بر آن نیاز به کسب مجوز از بانک مرکزی دارد.

ورود دارو و هرگونه مکمل غذایی مشمول اخذ مجوزهای قانونی از قبیل وزارت بهداشت.... بعلاوه حقوق ورودی یا انجام تشریفات تجاری می‌ شود. ورود سیگار برای هر نفر مسافر به میزان یک باکس معادل ٢٠٠ نخ یا ٥٠ عدد سیگار برگ مجاز است. میزان مجاز تنباکو برای هر مسافر ٢٥٠ گرم است.

 طبق قانون ورود سگ و گربه ممنوع است و حیوانات و پرندگان اهلی و غیر آن ها منوط به ارائه گواهی بهداشت از کشور مبدا و تاییدیه سازمان دامپزشکی با در نظر گرفتن مقررات قانونی کشور است. (قرنطینه حیوانی) ورود حیوانات و پرندگان وحشی و غیره منوط به ارائه گواهی از سازمان های مرتبط با کشور مبداء، گواهی بهداشت و تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست ایران خواهد بود.

طبق ماده ١٢٢ قانون امورگمرکی ورود پرنده های کنترلی (از جمله هلی کوپتر وکواد کوپترها و...) مشمول اخذ مجوز قانونی است و چنانچه افراد در زمان خروج از کشور این وسیله را به همراه دارند باید مراتب را به گمرک اعلام کنند.

مقررات گمرکی مسافرین خروجی :

به گزارش پایگاه خبری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی خروج زیورآلات شخصی همراه مسافر از انواع مصنوعات طلا ، نقره و پلاتین در مجموع حداکثر تا ١٥٠ گرم مجاز است .  خروج ظروف و مصنوعات نقره (به جز زیورآلات ) توسط مسافر حداکثر تا ٣ کیلوگرم مجاز است مشروط بر آن که این ظروف در زمره آثار تاریخی و فرهنگی محسوب نشود .

خروج  ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام برای هر مسافر مجموعا تا سقف ٥ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها مجاز بوده و مازاد بر آن باید ضمن اظهار به گمرک و رعایت تشریفات مربوطه نیاز به مجوز بانک دارد.  خروج خاویار دارای مجوز شیلات برای هر مسافر تا ١٢٥ گرم مجاز است. خروج زعفران تا ١٠٠ گرم برای هر مسافر مجاز است. خروج فرش دست بافت تا متراژ ٢٠ متر مربع مجاز است. (کشورهای عراق؛ عربستان و سوریه ممنوع است.) خروج هر گونه سکه طلا از کشور ممنوع است . خروج کالای ایرانی به هر میزان مشروط بر آن که جنبه تجاری نداشته باشد مجاز است (کالا برای فروش نباشد.)

همچنین سامانه ثبت تلفن همراه مسافر به آدرس epl.irica.ir/ImeiRegister در اختیار مسافران است و  آن ها شخصا جهت انجام تشریفات گمرکی و رجیستری تلفن همراه خود باید به آن مراجعه کنند.

از آنجایی که بر حسب قانون خروج کالا برای تعمیر یا تکمیل منوط به انجام تشریفات گمرکی است لذا قبل از خروج از کشور باید مراتب طی درخواست به گمرک اعلام شود .علاوه بر این خروج ابزار و یا وسایل حرفه ای به همراه مسافر به قصد برگشت کالا منوط به اعلام و موافقت قبلی از سوی گمرک است.

لیست کالاهاي ممنوع نیز به این شرح است :

مشروبات الکلي

 وسايل قمار

اسلحه سرد و گرم و مواد محترقه و منفجره

 مواد مخدر

نشريات، تصاوير، فيلم، عکس و هر کالايي که مغاير شئونات مذهبي و ملي کشور باشد

هر نوع نوشته مخالف مذهب رسمي کشور و يا مخل نظم و عفت عمومي و شئون ملی

اشیای عتیقه و کلیه کالاهایی که جنبه میراث فرهنگی دارد .