شناسهٔ خبر: 76834 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی کشور همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

افتتاح هفتادمین ایستگاه دیدبانی وضع هوا در استان اردبیل/ کمک رادار ایکس به پیش‌بینی سیلاب‌ها و جلوگیری از تلفات و خسارت‌ها

سحر تاجبخش مسلمان مصاحبه معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز و با حضور وزیر راه و شهرسازی نهمین سایت رادار ایکس کشور در استان اردبیل به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تابخش، سحر تاجبخش‌مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور در آئین افتتاح ۳۰ پروژه وزارت راه و شهرسازی در استان اردبیل، در جلسه شورای اداری شهرستان نمین با اشاره به اهمیت مساله هواشناسی در هر حوزه‌ای اظهار داشت:  در هر حوزه ای از کاربران تخصصی تا کاربران عام یعنی مردم درگیر هواشناسی هستند.

وی افزود: به این ترتیب یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان‌ها و مراکز هواشناسی دیدبانی و پایش وضع هوا خواهد بود. دیدبانی به کمک ایستگاه‌های هواشناسی انجام می‌گیرد که در سطح استان اردبیل حدود ۶۹ایستگاه پایش هوا وجود دارد. از مجموع این تعداد ۲ ایستگاه فرودگاهی و ۵۱ ایستگاه باران‌سنجی و سایر ایستگاه‌های تخصصی هواشناسی هستند.

تاج بخش با بیان اینکه با حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی امروز هفتادمین ایستگاه دیدبانی وضع هوا شامل یک دستگاه رادار هواشناسی به بهره‌برداری رسمی رسید. 

وی ادامه داد:  رادارهای هواشناسی اساسا برای پیش‌بینی کوتاه مدت و بسیار کوتاه مدت یعنی کمتر از ۱۲ ساعت کاربرد دارند. این رادارها علاوه بر مقدار، نوع و شدت بارش پیش‌بینی شدت تگرگ و همین‌طور مسیر حرکت توفان‌ها را اطلاع‌رسانی می کنند و کمک بسیار خوبی برای پیش‌بینی سیلاب در بازه‌های کوتاه مدت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بنابراین توقع ما از این رادارها پیش‌بینی ۲۴ تا ۳۶ ساعت نبوده و برای پیش‌بینی‌های کوتاه مدت و غالبا و با هدف تخلیه مردم انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم  با توجه به پوششی که رادار باند ایکس هواشناسی در استان اردبیل به عنوان تنها رادار ایکس ایجاد می کند، به جز پوشش تقریبا کامل نیمه غربی کشور، پوشش ۸۵ درصدی استان را در  بر گرفته و بخش‌های جنوبی و بقیه بخش‌ها را پوشش دهد تا با کمک این اطلاعات شاهد خسارت‌ها و تلفات کمتر در سطح استان باشیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه گفت: کار پروژه سایت رادار استان اردبیل که امروز به بهره‌برداری رسید از سال ۹۳ شروع شد. ریاست جمهوری در این سال اولین اختصاص هزینه را برای کارهای مقدماتی انجام داد.

وی گفت: حدود ۶ میلیارد هزینه خود رادار و ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون هزینه سایت رادار شد که با مبلغی بالغ بر ۸ میلیارد این پروژه عملیاتی شد. تا پیش از این در کل کشور ۸ سایت رادار داشتیم که نهمین سایت در اردبیل به بهره‌برداری رسید و در نیمه غربی کشور فعال شد.