شناسهٔ خبر: 76972 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان روند بازسازی آسیب‌های ناشی از سیل را تشریح کرد

اتمام ۷۷۰۶ واحد روستایی تخریبی سیل‌زده گلستان تا پایان سال/تخصیص ۱۶۰ میلیاردتومان بلاعوض به ۳۰ هزار خانوار سیل‌زده/ ۷۵ هزار واحد مسکونی روستایی گلستان مقاوم‌سازی شد

سیل مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با اعلام اینکه از حدود ۲۲ هزار واحد مسکونی تخریبی و تعمیراتی سیل‌زده گلستان، تمامی واحدهای تعمیراتی با اعتبار ۱۸۵ میلیاردتومان به اتمام رسید از اتمام و بهره‌برداری واحدهای احداثی تا پایان امسال خبر داد.

ولی‌الله زمانی نژاد مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی روند بازسازی مناطق سیل‌زده استان گلستان و همچنین مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی را در آن استان، تشریح کرد و گفت: سیل ابتدای سالجاری در استان گلستان بر اساس ارزیابی ها منجر به آسیب به ۲۲ هزار واحد مسکونی شد که از این تعداد ۱۴ هزار تعمیراتی و ۷۷۰۷ واحد احداثی بودند.

اتمام واحدهای تعمیراتی سیل‌زده گلستان

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان تصریح کرد: تمامی واحدهای تعمیراتی بر اساس وعده‌هایی که داده شده بود در ماه‌های گذشته با اعتباری بالغ بر ۱۸۵ میلیارد تومان به اتمام رسید. واحدهای احداثی نیز تاکنون نزدیک به ۹۹ درصد به بانک معرفی شدند.

زمانی‌نژاد ادامه داد: از ۷۷۰۷ واحد مسکونی احداثی استان گلستان تخریب شده از سیل تاکنون ۷۶۳۰ واحد به بانک معرفی شدند و از این تعداد ۷۴۰۰ واحد تسهیلات خود را از بانک دریافت کرده‌اند.

به گفته وی، از تعداد ۷۷۰۷ واحد احداثی سیل‌زده گلستان، تاکنون پی‌کنی ۷۳۹۱ واحد معادل ۹۶ درصد، فوندانسیون ۶۶۰۰ واحد معادل ۸۶ درصد، اسکلت ۵۸۳۳ واحد اسکلت معادل ۷۶ درصد، سقف ۴۵۵۳ واحد معادل ۶۰ درصد، دیوارچینی و نصب درب و پنجره ۳۳۵۰ واحد معادل ۴۳ درصد انجام شده است و حدود ۱۹۹۰ واحد نیز کارشان به اتمام رسیده و در شرف تحویل به متقاضیان قرار دارد.

زمانی‌نژاد تاکید کرد: تا پایان سال همه واحدهای احداثی به اتمام می‌رسند و تحویل متقاضیان خواهند شد.

توزیع ۴۵ هزار تن سیمان رایگان

وی در عین حال یادآور شد: تاکنون از سوی بنیاد مسکن به متقاضیان سیل زده، ۴۵ هزار تن سیمان رایگان توزیع و نزدیک به ۳۰ هزار خانوار سیل زده معادل ۱۶۰ میلیاردتومان بلاعوض پرداخت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان اعلام کرد: در ۴۵ روستای مناطق کوهستانی رانش های موضعی و در دو روستا نیز رانش‌های کلی به وجود آمد. برای روستاهایی که رانش های کلی داشتند، زمین تهیه شده و پیمانکار در آن روستاها در حال انجام کار است.  

۷۵ هزار واحد مسکونی روستایی گلستان مقاوم‌سازی شد

زمانی‌نژاد همچنین در توضیح برنامه‌های بنیاد برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی نیز گفت: طبق آخرین آمار ۲۲۹ هزار واحد مسکونی روستایی در گلستان وجود دارد که از این تعداد ۱۲۸ هزار واحد آن غیرمقاوم هستند و باید نوسازی شوند.

به گفته وی، از تعداد ۱۲۸ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم روستایی تاکنون ۷۵ هزار واحد نوسازی شده است.

این مقام مسئول از تخصیص وام روستایی به سه هزار خانوار خبر داد و گفت: سهیمه بنیاد مسکن گلستان برای وام روستایی پنج‌هزار واحد است که سه‌هزار واحد آن ها به بانک معرفی شدند.

وی تصریح کرد: امید است با تخصیص وام روستایی به روستاییان، ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی روستاها و واحدهای مسکونی روستایی انجام شود.

وی مقاوم‌سازی روستاها و رسیدگی به روستاها را عاملی برای رفع حاشیه‌نشینی عنوان کرد.