شناسهٔ خبر: 76999 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان خبر داد

كاهش سهمیه بنزین ناوگان وانت بار برون شهری در صورت عدم دریافت بارنامه/ آخرين مهلت دريافت اسناد حمل و نقل پايان دی‌ماه

غلامعباس بهرامی نیا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت: از بهمن ماه در صورتی كه وانت بارهای بین شهری نسبت به دریافت اسناد حمل (بارنامه) اقدام نکنند با كاهش سهمیه مواجه خواهند شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خوزستان، غلامعباس بهرامی‌نیا با بیان اینکه براساس قوانین و مقررات موجود در بخش حمل ونقل هرگونه فعالیت در زمینه حمل ونقل برون شهری كالا منوط به استفاده از بارنامه است، اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به منظور ساماندهی و ایجاد نظم در نحوه بهره برداری و تردد وانت بارها در جاده های برون شهری و ارتقای سطح ایمنی در جاده های كشور، ابلاغ دستورالعمل های مربوط به ساماندهی ناوگان وانت بار فعال در حمل و نقل برون شهری را با تسهیل شرایط اخذ كارت هوشمند راننده و ناوگان در دستور كار قرار داده است.

وی افزود: با توجه به اینكه مقرر شده تخصیص سهمیه سوخت به وانت بارها بر اساس پیمایش ثبت شده در اسناد حمل صورت پذیرد، لذا كلیه رانندگان و مالكین وانت بار برای فعالیت در جاده‌های برون شهری باید اسناد حمل وانت بار شامل كارت هوشمند راننده، كارت هوشمند وانت بار، بارنامه و غیره را به همراه داشته باشند در غیر این صورت با متخلفین برخورد قانونی انجام خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان بیان کرد: در ماه جاری بنابر اعلام شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و حسب تصمیم های اتخاذ شده در كارگروه مربوطه برای وانت بارهای كم مصرف ۳۰۰ لیتر و پرمصرف ۴۰۰ لیتر به صورت علی الحساب تخصیص داده شد.

بهرامی‌نیا تأکید کرد: لازم به ذكر است ماه آینده در صورتی كه وانت بارهای بین شهری نسبت به دریافت اسناد حمل (بارنامه) اقدام نکنند با كاهش سهمیه مواجه خواهند شد.

وی در خصوص نحوه ثبت نام و اخذ بارنامه اظهار کرد: رانندگانی كه تاكنون كارت هوشمند دریافت نكرده اند باید به مراكز مجاز ثبت‌نام در سراسر كشور مراجعه و نسبت به اخذ آن اقدام کنند.

 متقاضیان برای اطلاع از نشانی مراكز ثبت نام و مدارك مورد نیاز می توانند به ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و نمایندگی شهرستان ها و همچنین سایت سازمان به نشانی www.rmto.ir مراجعه کنند.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر كلیه زیرساخت های لازم برای فعالیت رانندگان و ناوگان از طرف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فراهم است، ادامه داد:  رانندگان مشمول پس از ثبت نام و دریافت رسید كارت می توانند برای اخذ بارنامه به كلیه شركت های حمل و نقل كالا در سراسر استان مراجعه کنند.

بهرامی‌نیا با بیان صدور بارنامه توسط خود راننده و از طریق اپلیكیشن و وب سایت نیز در دستور كار قرار دارد گفت: این اقدام نیز با اخذ مجوزهای لازم و پس از اطلاع‌رسانی عمومی عملیاتی خواهد شد.

وی اهم شرایط و مدارك مورد نیاز اخذ بارنامه را برای رانندگان داشتن حداقل سن ۲۳ سال، داشتن گواهینامه رانندگی مجاز، دارا بودن مدرك پایان ابتدایی و یا نهضت سوادآموزی، دارا بودن برگ سلامت جسمی و روحی (در این مرحله اختیاری)، ارائه گواهی عدم اعتیاد (در این مرحله اختیاری)، ارائه گواهی عدم سوء پیشینه (در این مرحله اختیاری)، ارائه اصل و تصویر كلیه صفحات شناسنامه،كارت ملی و پایان خدمت (یا معافیت دائم) و  ۲ قطعه عكس ۴*۳ برشمرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در خصوص اهم شرایط و مدارك مورد نیاز اخذ بارنامه برای ناوگان، حداكثر سن ناوگان را تا ۲۰ سال اعلام کرد و گفت: ارائه كارت وسیله نقلیه، ارائه گواهی معاینه فنی مجاز و معتبر و ارائه بیمه نامه شخص ثالث معتبر دیگر شرایط مورد نیاز هستند.

بهرامی‌نیا هزینه صدور كارت هوشمند راننده و ناوگان را هر كدام مبلغ ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: به كلیه رانندگان و مالكین وانت بار های بین شهری توصیه می شود هرچه سریع‌تر به مراكز مجاز صدور كارت هوشمند در استان محل سكونت خود مراجعه و نسبت به ثبت نام اقدام کند تا در ماه‌های آینده برای  فعالیت حمل و نقلی و اختصاص سوخت ناوگان خود با مشكل مواجه نشوند.