شناسهٔ خبر: 77017 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد

نقش همایش بین‌المللی آیکوپمس به عنوان محرک توسعه اقتصاد دریامحور کشور/ پررنگ‌تر شدن نقش ایران در یکی از دو همایش بزرگ مهندسین دنیا

محمدرضا الهیار عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (آیکوپمس) خوشبختانه جایگاه خودش را در عرصه بین‌المللی پیدا کرده و بیشتر از ایران در سطح جهان اعتبار بسیار خوبی به دست آورده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هیات وزیران در جلسه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌های غیرضروري و جلوگیری از تجمل‌گرایی، با برگزاری چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (آیکومپس) در سال ۱۳۹۹ توسط وزارت راه موافقت کرد. در این مصوبه که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در ۱۸ آبان آن را به محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ابلاغ کرد، آمده است که با برگزاری این همایش با استناد به قانون کاهش هزینه‌های غیرضروري و جلوگیری از تجمل گرایی مصوب سال ۱۳۷۰ موافقت می‌شود.

محمدرضا الهیار، عضو هیات مدیره و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درخصوص برگزاری همایش آیکوپمس که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تصویب هیات وزیران قرار است در آذرماه سال ۱۳۹۹ در ایران برگزار شود، اظهار داشت: این همایش بین‌المللی که خوشبختانه جایگاه خودش را در عرصه بین‌المللی پیدا کرده بیشتر از این‌که در داخل ایران معروف باشد در جهان اعتبار بسیار خوبی به دست آورده است.

وی افزود: چهاردهمین دوره این همایش دوسالانه که از سال ۱۳۶۹ قدمت دارد در حالی برگزار می‌شود که تنها به جز یک دوره که بین ین سال‌های اول و دوم برگزاری آن بود، به صورت مداوم برگزار شده است.

وی ادامه داد: دبیرخانه این همایش در سازمان بنادر و دریانوردی ایران مستقر بوده و عملا این همایش با مشارکت و همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مرتبط با سازه‌های دریایی برگزار می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به اهداف این همایش تصریح کرد: یکی از اهداف مهم این همایش عملا توجه دادن همه مسئولان و مردم به موضوع توسعه دریامحور و همچنین سواحل به عنوان نقاطی است که می‌توانند محرک خوبی برای اقتصاد کشور و سایر موضوعات در زمینه توسعه باشد.

وی افزود: در این خصوص اعتقاد سازمان بنادر و دریانوردی این است که توسعه سواحل باید به صورت پایدار و متوازن باشد. در این زمینه خوشبختانه توانمندی خوبی در کشور ایجاد شده است و می‌تواند یک فرصت برای عرضه این توانمندی در عرصه بین‌المللی باشد.

الهیار با تاکید بر اینکه در دوره‌های قبلی این همایش با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و حضور کشورهای مختلف امکان تبادل دانش و تجربیات را در صنعت سازه‌های دریایی میسر کرد، اظهار داشت: در این همایش معمولا افراد و سخنران‌های کلیدی که از افراد برجسته بین‌المللی هستند، آخرین دستاوردهای خود را ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که به صورت شاخص در این همایش به آن توجه می‌شود ارائه مقالات و سخنرانی‌های اجرایی است. این به نظر می‌رسد یک فرق با بحث‌های مطرح در دیگر همایش‌ها باشد که توجه ویژه‌ای به موارد اجرایی می‌شود.

وی افزود: درخصوص مقاله‌ها و سخنرانان طبق اعلام کمیته برگزاری این همایش و دبیرخانه آن معمولا یک سوم از خارج کشور و بین‌المللی هستند و مابقی توسط اساتید، دانش‌پژوهان، دانشمندان، دانشگاهیان، دستگاه‌های اجرایی و پیمانکاران داخلی ارائه می‌شود.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: همزمان با ارائه و ارزیابی مقالات در حاشیه این همایش یک نماشگاه نیز برگزار می‌شود که آخرین دستاوردهای جدید در حوزه زیرساخت‌ها دریایی ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این زمینه از دستاوردهای برگزاری همایش‌های قبلی برای جمهوری اسلامی ایران، عضویت در قدیمی‌ترین انجمن مهندسی دریایی دنیا پیانک(PIANC) است که این انجمن در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل آبی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: انجمن PIANC به عنوان قدیمی ترین انجمن علمی و تخصصی در زمینه زیرساختارهای حمل و نقل دریایی در سال ۱۸۸۵ در کشور بلژیک تأسیس شده است. این انجمن غیرسیاسی و غیرانتفاعی با هدف ارتقاء دانش علمی و فنی و با بهره‌گیری از دانش و تجربیات بهترین متخصصان بین‌المللی در زمینه‌های فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی مربوط به زیرساخت‌های ترابری دریایی، عهده‌دار تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های فنی است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۰ به عنوان اولین و تنها عضو واجد شرایط در خاورمیانه به طور رسمی فعالیت خود را در انجمن جهانی زیرساخت های حمل و نقل آبی آغاز کرد و عضویت کشورمنان در این انجمن توسط مجلس شورای اسلامی در شهریور ۱۳۹۱ به تصویب رسید.

الهیار تصریح کرد: انجمن PIANC وقتی این سطح از توانمندی ایران را در حوزه دریا دید که در عرصه بین‌المللی با توجه به مباحث علمی و مهندسی در مدیریت سواحل و سازه‌های دریایی حرف برای گفتن دارد، اعلام آمادگی کرد که ایران به عضویت این انجمن درآید.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به زمان برگزاری دوره آینده این همایش در ایران گفت: دوره بعدی این همایش دوسالانه قرار است در اوایل آذرماه برگزار شود و امیدوارم در این دوره هم شاهد یک مشارکت خوب مثل دوره‌های قبل باشیم.

وی در پایان گفت: این همایش یکی از همایش‌های بزرگ از نظر سطح مشارکت در عرصه بین‌الملل شناخته می‌شود. جالب است بدانید در یکی از ارزیابی‌هایی که نشریه انجمن پیاک انجام داد، همایش آیکومس را یکی از دوهمایش بزرگ مهندسین دنیا معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفتنی است، همایش بین­ المللی دو سالانه سواحل، بنادر و سازه­ های دریایی (ICOPMAS ) تاکنون ۱۳ دوره در کشور برگزار شده و اهدافی نظیر ایجاد فضای تعاملی مطلوب با جامعه تخصصی بین الملل در زمینه دریانوردی، بهره­ گیری از تجارب جهانی در راستای ارتقاء و توسعه تجهیزات و فناوری در حوزه سواحل و بنادر، ایجاد زمینه مناسب جهت ارائه توانمندی ­های تخصصی موجود در منطقه برای کارشناسان و شرکت های مهندسان مشاور و پیمانکاران و سازندگان تجهیزات بندری و دریایی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه کمی و کیفی فعالیت سرمایه گذاران، مهندسان مشاور، پیمانکاران و دیگر متقاضیان خدمات و امکانات مهندسی سواحل، بنادر و سازه­ های دریایی ایران را دنبال می‌کند.

اولین دوره این همایش دوسالانه با نام «کنفرانس بین المللی بندرسازی و سازه های دریایی» در هفتم خرداد ماه سال ۱۳۶۹ در دانشگاه تهران برگزار شد . بیست و هشتمین سال از برگزاری این همایش‌ها، سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS ۲۰۱۸) در روزهای پنجم تا هفتم آذر ماه ۱۳۹۷ در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.