شناسهٔ خبر: 7703 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئيس دانشكده برنامه‌ريزي شهري بركلي آمريكا مطرح كرد:

ارتباط مستقیم کیفیت زندگی با دسترسی به حمل و نقل عمومی/ رشد نامتوازن شهرها باعث حذف برنامه‌ريزي‌شهري و تراكم‌فروشي می‌شود

همایش کاربری زمین و حمل و نقل پایدار رئيس دانشكده برنامه ريزي شهري دانشگاه بركلي آمريكا با تاكيد بر گسترش حمل و نقل عمومی در كلانشهرها گفت: برنامه‌ريزی برای حمل و نقل عمومی باعث افزايش كيفيت زندگی شهری می‌شود.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازی٬ رابرت سرورو رئيس دانشكده شهرسازي بركلي آمريكا ۶ خردادماه در همايش كاربري زمين و حمل و نقل پايدار در وزارت راه و شهرسازی گفت: امروز در همه كلانشهرهاي جهان مشكلات عمده‌اي در خصوص آلودگي هوا وجود دارد كه بخش عمده‌اي از آن مربوط به حمل و نقل است. كلانشهرها مجموعه‌هاي پيچيده‌اي هستند كه همه عناصر موجود در آن به يكديگر وابستگي عميقي دارند و نمي‌توان آنها را از هم جدا كرد.

وي با اشاره به آغاز شكل‌گيري كلانشهرها از روستاها افزود: كلانشهرها به دو صورت تك هسته‌اي و چند هسته‌اي موجوديت دارند. مهار شهري و بازسازي شهري و همچنين ساختن شهرهاي جديد محصول برنامه‌ريزي مديران شهري است.

استاد دانشگاه بركلي با ارايه دو نمونه شهري لندن و سئول تاكيد كرد: توازن و تعادل در محل اشتغال و اسكان شهري از جمله مسايل مهمي است كه در شهرهاي مختلف به آن توجه ويژه اي شده است.

وي ضمن ارايه تاريخچه‌اي از شكل‌گيري كلانشهرها به داشتن چشم‌اندازي ۵۰ ساله براي كشورها تاكيد كرد و گفت: موانع پيراموني شهرها از گستردگي آنها جلوگيري مي‌كنند و توسعه در اين مناطق بيشتر به صورت بلندمرتبه‌سازي و تشكيل شهرهاي جديد انجام مي‌شود.

استاد دانشگاه آمريكا با اشاره به پايين‌بودن هزينه اسكان در شهر پاريس و بالا بودن هزينه‌هاي حمل و نقل در اين شهر افزود: شهروندان پاريسي حمل و نقل عمومي را بيش از وسايل نقليه شخصي استفاده مي‌كنند و در مقابل خواستار جابه جايي اين دو مقوله هستند.

وي بالا بردن كيفيت زندگي در شهرهاي را به دسترسي حمل و نقلی مناسب در شهرها مربوط دانست و گفت: رشد نامتوازن باعث كنار‌گذاشتن برنامه‌ريزي‌شهري و تراكم‌فروشي است و براي حل اين مشكلات بايد چشم اندازها به سوي رشد متوازن شهرها متمايل باشد.  

سرورو افزود: در سنگاپور ۷۵ درصد حمل و نقل ها با وسايل نقليه عمومي است زيرا براي اين موضوع فكر و برنامه ريزي شده است. تجربه سنگاپور نشان مي دهد كه برنامه ريزي هاي حمل و نقل عمومي باعث افزايش كيفيت زندگي شهري است. /

برچسب‌ها:

نظر شما