شناسهٔ خبر: 77085 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تشریح برنامه‌های بانک‌مسکن در نشست مشترک با وزارت اقتصاد

بهره‌وری تسهیلات افزایش یافت

بانک مسکن در نشست مشترک مدیران بانک مسکن و وزارت اقتصاد آخرین اقدامات و برنامه‌های این بانک تشریح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، نشست مشترک مدیران بانک مسکن با مدیران وزارت اقتصاد و دارایی با دستور کار بررسی اقدامات و برنامه‌های بانک مسکن و همچنین تشریح عملکرد برنامه‌های ۸ ماهه گذشته با حضور عباس معمارنژاد معاون امور بانکی و بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد و رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک مسکن برگزار شد.

در این نشست ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل و رییس هیأت مدیره بانک مسکن، گفت:در بانک مجموعه اقدامات و سیاست‌هایی را برای توسعه انضباط مالی پیش‌بینی کردیم که یکی از این برنامه‌ها مدیریت هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی است.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین گزارشی از وضعیت اعتباری بانک و آثار اجرای طرح مسکن مهر بر منابع بانک ارایه داد.

رحیمی‌انارکی همچنین گفت:با اقدامات صورت گرفته تلاش کردیم تا قیمت تمام شده پول و منابع در بانک کاهش یابد و این موضوع یکی از سیاست‌های محوری بانک مسکن است.

محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن نیز مهمترین اقدامات بانک در آینده را تشریح کرد. یکی از مهمترین این اقدامات تعیین‌تکلیف پرونده‌های ارزی و کلان و همچنین منابع ناشی از وصول آن است که در این زمینه ۴ پرونده بزرگ بدهکاری به بانک مسکن به مدیران وزارت اقتصاد گزارش شد.

مرادی تسهیل در شرایط صدور ضمانت‌نامه را از دیگر اقدامات بانک مسکن برشمرد و گفت: در این زمینه حدود اختیارات برخی شعب و مدیریت‌ها به منظور صدور ضمانت‌نامه افزایش یافت. همچنین عملکرد بانک در صدور ضمانت‌نامه طی ۸ ماهه سالجاری مبلغ ۶ هزار و ۹۳۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه در سال ۹۷ مبلغ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال با افزایش همراه بوده است.

مدیر طرح و برنامه بانک مسکن همچنین به طراحی و توسعه محصولات به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های بانک اشاره کرد و افزود: در این زمینه طراحی محصولات جدید سپرده‌ای و غیر سپرده‌ای در چارچوب ضوابط ابلاغی توسط بانک مرکزی در دستور کار قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به طرح‌هایی چون تضمین تعهدات پیش‌فروش، رهن معکوس و ودیعه اجاره اشاره کرد. علاوه بر این توسعه محصولات قبلی بانک نیز در دستور کار است.

به گفته وی برنامه‌ریزی برای وصول به موقع مطالبات بانک از دیگر برنامه‌ها و اقدامات آینده است که در این زمینه شرایط بازپرداخت مطالبات غیرجاری با معرفی طرح‌های مقطعی و ایجاد مشوق‌های مختلف برای بازپرداخت نقدی مطالبات غیرجاری مانند بخشودگی جرایم تاخیر تادیه، تمدید قراردادهای مشارکت مدنی، تسهیل ضوابط قراردادهای فروش تدریجی، تقسیط مطالبات و غیره تسهیل می‌شود.

مرادی از راه‌اندازی زنجیره تامین صنعت ساختمان به منظور تامین مالی بهینه از طریق اجرای برخی پروژه‌ها خبر داد.

مرادی مدیریت هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی بانک از جمله کاهش قیمت تمام شده پول در بانک در ۸ ماه نخست سالجاری، تدوین دستور العمل بهینه‌سازی مصرف کاغذ و ملزومات اداری اصلاح مستمر فرآیندهای عملیاتی بانک، افزایش حداقل مانده مشمول سود جهت حساب‌های کوتاه مدت عادی و الزام به خرید ملزومات اداری ساخت داخل از جمله اقدامات بانک در راستای توسعه خدمات برشمرد.