شناسهٔ خبر: 77097 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

محور ملی پاتاوه _ دهدشت نیمه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تاکید کرد: محور ملی و جاده حیاتی پاتاوه – دهدشت با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۰درصد نیمه نخست سال آینده و با حضور مسئولان و مقامات علی رتبه کشوری به بهره برداری می رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد، خیرالله خادمی روز چهارشنبه در دیدار با حسین کلانتری استاندار کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: محور پاتاوه – دهدشت تنها یک پروژه استانی با برکات و ارزش خاص استانی نیست بلکه یکی از شریان های اصلی کشور و نقطه اتصال مرکز کشور به بنادر جنوب بویژه بندر امام خمینی محسوب می شود. 

وی تصریح کرد : این محور یک نقطه جدید اتصالی از زاگرس محسوب می شود و به طور قطع زمینه توسعه و سرمایه گذاری بر روی این محور از اولویت های مهم وزارت راه و شهرسازی است.

خادمی میزان اعتبار هزینه شده از زمان اجرای این طرح را تاکنون افزون بر ۶۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس محاسبات روز این رقم افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان براورد می شود.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح ملی در سال ۹۲ و در زمان شروع دولت تدبیرو امید تعطیل بود که از آن زمان تاکنون نیز با پیگری و تزریق اعتبارات از سوی دولت و همچنین حمایت ویژه دفتر مقام معظم رهبری این طرح ملی و البته سخت گذر و سنگین فعالیت مجدد خود را آغاز کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این محور به طول ۱۳۶ کیلومتر دارای چهار قطعه است که ۲ قطعه اول ان در سال های اخیر به بهره برداری رسید. قطعه دوم جاده ملی پاتاوه - دهدشت به طول ۲۸ کیلومتر و مشتمل بر پنج دهنه تونل به طول ۲هزار و۸۲۰ متر اردیبهشت ۹۶ به بهره برداری رسید.

خادمی همچنین از در دست ساخت بودن افزون بر ۲۰۰ کیلومتر راه اعم از بزرگراه و جاده های اصلی و فرعی توسط شرکت زیرساخت و حمل و نقل جاده های کشور در سطح استان خبر داد و گفت: میزان اعتبار مصوب این طرح در سال ۹۸ نیز رقمی حدود ۲ هزار میلیارد ریال است.

وی تاکید کرد: شرکت زیرساخت وزارت راه و شهرسازی تاکنون بیش از ۸۰۰ کیلومتر جاده اعم از بزرگراه و راه اصلی را در سطح استان یا مورد بهره برداری قرار داده و یا در دست ساخت دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: به دلیل پیش بینی ترافیک بالای محور پاتاوه – دهدشت و مسیر یاسوج – اصفهان در سال های آینده تکمیل شبکه بزرگراهی در استان نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

خادمی تصریح کرد: پروژه بزرگراه محور یاسوج – سمیرم به طول حدود ۳۳ کیلومتر نیز با قوت و جدیدت بیشتری اجرایی خواهد شد. 

استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز تاکید کرد که طرح ملی جاده پاتاوه – دهدشت یکی زا طرح های اولویت دار و محور اصلی توسعه برای خروج استان از بن بست محسوی می شود که علاوه بر دغدغه اصلی مدیریت اجرایی به یک مطالبه مردمی و عمومی به دلیل طولانی شدن روند اجرای ان تبدیل شده است.

حسین کلانتری تصریح کرد: جاده ملی پاتاوه – دهدشت دارای ۱۴ دهنه تونل به طول حدود هشت هزار و ۵۸۰ متر است که پنج دهنه به طول ۲ و نیم کیلومتر آن در فاز دوم این طرح و از حدفاصل سرچنار تا لوداب شهرستان بویراحمد است.

وی یادآور شد که این جاده دارای چهار فاز است که قطعات(فازهای) یک و سه این طرح به ترتیب ۲۸ و ۲۰کیلومتر و فازهای ۲ و چهار آن نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است.

کلانتری این محور را از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ به استان دانست و گفت: تاکنون برای بهسازی و تکمیل این محور از سوی دفتر مقام معظم رهبری کمک های شایانی صورت گرفته است.

نماینده عالی دولت در کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: طرح ملی جاده پاتاوه - دهدشت یکی از مهمترین و بزرگترین طرح های راهسازی در این استان و از جاده های شریانی در کشور محسوب می شود که اکنون طولانی شدن روند اجرای آن به ویژه قطعه سوم آن تا حدودی سبب تعجب مردم منطقه نیز شده است.

عملیات اجرایی لنده- تشان در کهگیلویه وبویراحمد آغاز می شود
همچنین قرار است امروز با حضور خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان اجرایی استان عملیات اجرایی محور ملی لنده- تشان در استان نیز آغاز شود.

قطعه اول این مسیر ترانزیتی و اتصال آن به جاده ملی پاتاوه – دهدشت به طول حدود هشت کیلومتر و با اعتبار اولیه افزون بر ۴۶۰ میلیارد ریال آغاز خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفت: تمامی مطالعات این محور مهم و شریانی نیز در سال ۹۸ انجام شد و این جاده هم اینک در ردیف پروژه هیا ملی و اولویت دار وزارت راه و شهرسازی و شرکت توسعه و زیرساخت راه هیا کشور قرار گرفته است.

 وی تصریح کرد: با اجرای این طرح مسافت ۱۰۰ کیلومتری جاده تشان - بهبهان به لنده با ۷۰ کیلومتر کاهش به ۳۴ کیلومتر می رسد. با بهره‌برداری از این طرح ، مسیر تردد به خوزستان، شهرستان کهگیلویه و مرکز استان با سهولت بیشتری برای مردم صورت می‌گیرد .

خادمی با اشاره به اینکه این طرح کریدور جنوب به شمال یعنی اتصال شهرستان‌های بهمئی، لنده به شهرهای پاتاوه و دهدشت است، افزود: این طرح  کد و ردیف اعتباری دارد و هر ساله نیز مبلغی برای توسعه تخصیص داده می‌شود.

کهگیلویه وبویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی ، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.