شناسهٔ خبر: 77107 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری:

بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اکراینی در ایران؛ اولویت نخست سازمان هواپیمایی

سقوط هواپیما مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اولویت نخست ما با توجه به وجود امکانات فنی در ایران، بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در داخل خاک کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشور در حاشیه نخستین جلسه کمیسیون مشترک بررسی سانحه هواپیمای خطوط هوایی "اوکراین‌ اینترنشنال" که با حضور کارشناسان ایرانی و اوکراینی برگزار شد، با اشاره به پیدا شدن هر دو جعبه سیاه این هواپیما، گفت: در جلسه مشترک با کارشناسان اوکراینی، صدماتی که به این جعبه سیاه وارد شده است، تشریح شد و با توجه به اینکه هر دو کشور ایران و اوکراین، نرم‌افزار خاص بررسی این جعبه را دارند، مقرر شد، تیمی از کارشناسان اوکراینی هم جعبه سیاه را بررسی کنند تا رویکرد ما مشخص شود.

وی، توانایی دانلود این اطلاعات را موضوع اصلی خواند و افزود: اولویت ما با توجه به تاکید رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، بازخوانی و بازسازی اطلاعات در کشور است و این روند، بر اساس مقررات سازمان بین‌المللی هوانوردی(ایکائو) با نظارت مراجع قضایی ایران انجام خواهد شد، اما اگر این روند موفقیت‌آمیز نبود، تصمیمات بعدی اتخاذ خواهد شد.

مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی با بیان اینکه، ایران بر اساس استاندارد‌های سازمان بین‌المللی هوانوردی(ایکائو) از کشور‌های درگیر سانحه، دعوت‌کرده است که برای همکاری در کمیسیون بررسی سوانح، تیمشان را معرفی کنند، عنوان کرد: تاکنون کشور اوکراین یک تیم متشکل از متخصصان بررسی سوانح، مدیریت بحران هوایی، تشخیص هویت اجساد و امنیت به ایران معرفی کرده است که به ایران مراجعه کرده‌اند و هم‌اکنون با این تیم مشغول مبادله اطلاعات هستیم اما تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی افزود: طبق مقررات ایکائو، ایران مسئول پاسخ‌گویی و اعلام نتیجه بررسی علت سانحه است و ما طبق مقررات، به کشور‌های طراح و سازنده، بهره‌بردار و کشور ثبت‌کننده هواپیما، نوتیفیکیشن(اعلام) صادر کرده‌ایم و آن‌ها موظف هستند، نماینده قانونی خود را به ما معرفی کنند و کشور‌هایی هم که شهروندانشان در این سانحه فوت کرده‌اند نیز می‌توانند در این کمیسیون مشاور داشته باشند.

وی ادامه داد: علاوه بر اوکراین، سوئد و کانادا هم مشاورین خود را معرفی کرده‌اند و سازنده هواپیما هم نماینده قانونی خود را به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی کرده است.

رضایی‌فر در خصوص هواپیمای سقوط کرده گفت: هواپیمای بوئینگ سقوط کرده بوئینگ ۷۳۷ و یک مدل پایین‌تر از هواپیما‌های سری مکس بود که در سال ۲۰۱۶ ساخته شده و از بوئینگ مستقیما به شرکت اوکراین اینترنشنال تحویل داده شده و جزو هواپیما‌های پیشرفته و بروز دنیا است که در بسیاری از خطوط هوایی جهان مشغول پرواز است.