شناسهٔ خبر: 77113 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواپیمایی کشوری:

اطلاعات دو جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی علی‌رغم صدمات فراوان قابل خواندند/ نتایج در کوتاه ترین زمان ممکن اعلام می‌شود/ امکان انهدام توسط موشک پدافندی وجود ندارد

علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه اطلاعات دو جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی علی‌رغم صدمات فراوان قابل خواند هستند، از عزم این سازمان برای اعلام نتایج در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح آخرین نتایج بررسی‌های کارشنایی انجام‌شده در خصوص علت سقوط هواپیمای خطوط هوایی "اکراین اینترنشنال" پرداخت و در پاسخ به ادعاهایی مبنی بر شلیک سامانه پدافندی فرودگاه و در نتیجه سقوط این هواپیما، گفت: این ادعاها منطقی نیست و رسیدگی به چنین موضوعی باید در یک فضای کارشناسی انجام شود. در حالی‌که متاسفانه کسانی در این خصوص اظهار نظر کرده و می‌کنند که این فضا را ندارند و ادعای آنان نیز امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: سازمان بین‌المللی هواپیمایی(ایکائو) ارتباط میان ساختارهای نظامی و غیرنظامی را تعریف کرده و ارتباط سازمان هواپیمایی با بخش‌های نظامی کشور نیز در چارچوب این قوانین است و ما نیز تابع این قوانین هستیم. بنابراین در هر کشوری فرایندها تعریف شده است و این اتفاق‌ها رخ نمی‌دهد. نکته دیگر این است که در همان زمان که این سانحه رخ داده است در حدود هشت هواپیمای دیگر پیرامون فرودگاه در حال پرواز و ده‌ها هواپیما نیز در ارتفاع ۲۵ هزار پا و بالاتر بوده‌اند. بنابراین غیرمنطقی است که پدافند هوایی به هواپیمایی شلیک کند که در ارتفاع هشت هزار پایی است؛ فضای امنیتی برای رخ دادن چنین حادثه‌ای نبوده و این ادعا‌ها کارشناسی نیست؛ ضمن این‌که ما ادله‌های بسیار زیادی وجود دارد که چنین اتفاقی نمی‌تواند رخ دهد.

عابدزاده با بیان این‌که این هواپیما ساعت ۶ و ۱۳ دقیقه صبح از فرودگاه امام خمینی(ره) بلند می‌شود و پس از حدود پنج دقیقه پرواز در ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه سقوط می‌کند، عنوان کرد: چند دقیقه پس از پرواز، هواپیما پس از هماهنگی از برج مراقبت فرودگاه امام خمینی(ره) جدا می‌شود و به قسمت اپروچ فرودگاه مهرآباد تحویل و کار تقسیم می‌شود. پس از تحویل، خلبان هواپیما از برج مراقبت، اجازه ارتفاع ۲۱ هزار پایی را می‌گیرد تا  هواپیما را در ارتفاعی باثبات قرار دهد و این اتفاق نیز انجام‌شده و خلبان پس از قراردادن هواپیما در شرایط باثبات با برج مراقبت ارتباط برقرار می‌کند. خلبان از برج مراقبت فرودگاه مهرآباد اجازه ارتفاع ۲۱ هزار پایی را گرفته و تا ارتفاع هشت هزار و ۱۰۰ پایی نیز اوج گرفته است. قبل از آن که هواپیما با زمین برخورد کند به‌گفته شاهدان عینی آتش در هواپیما مشاهده می‌شود و ما نیز پس از بررسی‌ قطعات این اتفاق را مشاهده کرده‌ایم. آتش بیش از یک دقیقه روی هواپیما بوده است در حالی‌که اگر موشک به هواپیما برخورد کند، هواپیما باید بلافاصله منهدم می‌شود. موضوع دیگر مسیری است که هواپیما در آنجا سقوط کرده است؛ یعنی در حالی که هواپیما به سمت شمال در حرکت بوده، خلبان تلاش‌کرده هواپیما را برگرداند و قرار گرفتن جهت هواپیما به سمت شرق حکایت از این دارد که خلبان قصد بازگشت به فرودگاه را داشته است. شرایط نیز به گونه‌ای است که هواپیما با سر به زمین برخورد نکرده بلکه با شکم سقوط کرده است و پس از برخورد با زمین به‌دلیل سرعت بالا، مجدداً بلندشده و پرتاب شده است.

وی با رد ادعای اشخاص و نهادهای آمریکایی و منطقی نبودن این ادعاها، گفت: واقعیت این است که شرکت بوئینگ در چند ماه اخیر ضرر هنگفتی کرده و سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ مکس این شرکت که با تایید خود آمریکایی‌ها به علت نقص‌های فنی رخ داده است، ضرر بسیار سنگینی به بوئینگ وارد کرده است. بنابراین اگر ما ثابت کنیم که عیب این هواپیما فنی بوده است و به کارخانه ارتباط پیدا می‌کند، سهام بوئینگ به‌شدت سقوط می‌کند. اگرچه این هواپیما مدل مکس نیست اما از همان خانواده است و می‌تواند به‌دنبال نقص فنی، سقوط کرده باشد.

عابدزاده با تاکید بر هماهنگی کامل پدافند با بخش‌های غیرنظامی، خاطرنشان کرد: این هماهنگی بر اساس مقررات است و در کنار پرسنل کشوری پرسنل پدافندی نیز حضور دارند و امکان چنین اشتباهی آن هم در چنین شرایطی که همه آماده مسائل درحال رخدادن در کشور هستند، وجود ندارد.

وی، همچنین با رد ادعاهای مبنی بر یافت‌شدن بقایای یک موشک روسی در اطراف منطقه سقوط هواپیما، گفت: چنین چیزی نبوده و نیست و شاید رسانه های اجتماعی چنین ادعاهایی را بسازند اما در واقعیت چنین چیزی نیست. انفجاری هم اگر رخ داده باشد بر اثر برخورد هواپیما با زمین بوده است؛ ضمن این که شاهدان عینی هواپیما را در حال آتش گرفتن مشاهده کرده‌اند که گواهی بر رد بحث اصابت موشک یا دیگر ادعاها است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که چرا خلبان پس از آتش‌سوزی هواپیما با برج مراقبت تماس نگرفته است نیز عنوان کرد: احتمال اینکه پس از آن‌که خلبان متوجه آتش‌سوزی شده، دود وارد کابین او شده باشد، وجود دارد و بر این اساس او به‌جای صحبت و ارتباط با برج مراقبت که متضمن صرف وقت است، سعی کرده است که هواپیما را نجات دهد و شاید در آن شرایط با وجود دود در کابین اولویت را به نجات هواپیما داده باشد؛ البته باید توجه داشته باشیم که زمان بسیار کم بوده و او تا حدود دو دقیقه پیش نیز با برج ارتباط داشته و به‌دنبال کسب اجازه برای ارتفاع ۲۱ هزار پایی بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر یک موتور آتش گرفته چرا خلبان نتوانسته است با موتور دیگر هواپیما را فرود آورد نیز گفت: ما هنوز آتش‌سوزی موتور را تایید نکرده‌ایم و نمی‌دانیم که آتش در کدام قسمت رخ داده است؛ ولی هواپیما طوری ساخته شده است که اگر یک موتور آن از دست برود درصورت رعایت سامانه مدیریت ایمنی، می‌تواند با موتور دیگر کنترل شود و برگردد. سخت‌ترین شرایط از دست رفتن یک موتور نیز در هنگام بلندشدن هواپیما است که با پیش‌بینی‌های انجام‌شده، هواپیما می‌تواند با همان یک موتور، بلند شود، دور بزند و مجدداً فرود آید. اما رعایت نشدن سامانه مدیریت ایمنی، می‌تواند به سقوط هواپیمای نو هم منجر شود. سامانه مدیریت ایمنی نیز به فرایندهایی گفته می‌شود که باید در حوزه‌های مختلف نظیر، بازرگانی، عملیات، فنی، تعمیر و نگهداری رعایت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا هواپیمایی که سال از تاریخ تولید آن می‌گذرد نیز نیازمند تعمیر است، افزود: هواپیمای سه‌ساله نیز تعمیر می‌خواهد اما شکل تعمیرات آن فرق می‌کند؛ یعنی تعمیرات دوره‌ای این هواپیما‌ها نسبت‌به پرنده‌های قدیمی‌تر کمتر است و هرچه سن آن بالاتر رود، تعمیرات سنگین‌تر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که از دست رفتن یک موتور دلیل بر سقوط هواپیما نیست، تصریح کرد: مگر آن‌که یکی از موتورها در شرایطی از دست رفته باشد که وزن هواپیما رعایت نشده و بار اضافه به هواپیما وارد شده باشد؛ یا این‌که چیدمان بار به نحو صحیح انجام نشده باشد. در خصوص این سانحه به پاسخی در این زمینه‌ها نرسیده‌ایم و باید اطلاعات را از جعبه‌های سیاه استخراج کنیم و پس از انجام آنالیز، پاسخ دهیم که چرا هواپیما سقوط کرده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: خدمات فنی و چکاب هواپیما پیش از برخاستن با شرکت هواپیمایی مالک آن است که یا خود آن‌ها این چکاپ‌ها را انجام می‌دهند و یا مسئولیت را به کسی واگذار می‌کنند. خدمات مسافری را نیز با عقد قرارداد از شرکت‌های داخلی ما می‌خرند. همچنین با فرودگاه نیز در ازای برخی خدمات، قرارداد دارند و تا زمانی‌که هواپیما در فرودگاه است در همه جنبه‌ها، خدمات را دریافت می‌کنند. برخی شرکت‌ها، نیروهای فنی خود را دارند و برخی شرکت‌ها نیز کار را به سایر شرکت‌ها برون‌سپاری می‌کنند. ضمن این‌که این هواپیما نیز در هنگام برخاستن مشکل خاصی نداشته است.

وی با اشاره به این‌که از انگیزه کشور اوکراین برای حضور انگلیس در تحقیقات خبر نداریم گفت: ما امروز با تیم اوکراینی جلسه داشتیم که چنین مسئله‌ای مطرح نشد؛ ولی همان‌گونه که اشاره کرده‌ایم، این ایران است که تصمیم می‌گیرد به سانحه چگونه رسیدگی شود. بهره‌بردار هواپیما نیز موظف است که اطلاعات را به ما ارائه کند. ولی ما با اوکراین همکاری‌های لازم را انجام می‌دهیم و با توجه به همکاری‌های پیشین دو کشور و حضور تعدادی از هواپیماهای اوکراینی در ایران، ارتباط نزدیکی در حوزه هوایی با آن‌ها داریم و قطعا با یکدیگر همکاری خواهیم کرد. اما علت و انگیزه دعوت آنان از کارشناسان انگلیسی را هنوز نمی‌دانیم. با این حال حضور هر کشور دیگری در تحقیقات باید با هماهنگی ما انجام شود.

عابدزاده در خصوص علت حذف اطلاعیه پیشین سفارت اوکراین که در آن علت سانحه نقص فنی ذکر شده بود، عنوان کرد: ما در جلسات مشترک نسبت به این اقدام اعتراض کردیم اما آنان پشتوانه‌ای برای این اقدام نداشتند که بعداً نیز خودشان متوجه اشتباهشان شدند. تا اطلاعات آنالیز نشود علت وقوع سانحه امکان‌پذیر نیست. با این حال تا بدین‌جای کار اثر آتش‌سوزی را در قطعات مشاهده کرده‌‌ایم و شاهدان عینی نیز بر این امر صحه گذاشته‌اند.
 به همین دلیل رسیدگی به علل سانحه شرایط بسیار ویژه‌ای را می‌طلبد و مسئوول اعلام نظر در این خصوص کمیته رسیدگی به سانحه است که نظر نهایی را خواهد داد و فردی که به ریاست این کمیته انتخاب شده است از افراد متخصص و بسیار باتجربه‌ای است که سال‌های زیادی در خصوص این سوانح کار کرده است.

وی با اشاره به اینکه آسمان کشور هم‌اکنون امن است، خاطرنشان کرد: تعداد پروازهای عبوری امروز از آسمان کشور نسبت به روز گذشته بیشتر شده است و ایمنی کاملاً در فضای کشور برقرار است. تعداد بالای پروازهای عبوری به دلیل ایمنی آسمان ایران است. ما در چهار سال اخیر مسیرهای هوایی جدیدی در آسمان کشور تعریف کرده‌ و راه‌های موازی ایجاد کرده‌ایم؛ ایمنی فضا را به حد بسیار بالایی افزایش داده‌ایم. ضمن اینکه ما امروز دو مسیر رفت و برگشت از جنوب به شمال کشور داریم که ایمنی پروازها را افزایش داده است و بسیاری شرکت‌ها راغب به استفاده از آسمان ایران هستند. همچنین مسیرهای بسیار زیادی را با هماهنگی مجموعه پدافند کشور ایجاد کرده‌ایم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: بقایای پیکر مسافران پرواز به پزشکی قانونی تحویل داده شده است و با توجه به اینکه شدت سانحه بالا بوده است، برای شناسایی کشته‌شدگان باید از خانواده‌ها است دی‌ان‌ای گرفته شود که هم‌اکنون در حال انجام است. مجموعه سیستم عملیاتی کشور از زمان وقوع سانحه در کمتر از هشت ساعت سانحه را جمع کردند و با سرعت بالایی اقدامات را انجام دادند. به‌طوری که با کمک سازمان هلال احمر، اجساد تا پیش از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه جمع‌آوری شد.

وی در خصوص زمان نهایی اعلام نتایج و علل سقوط این هواپیما گفت: بازخوانی و آنالیز داده‌های جعبه سیاه و همچنین صدای ضبط‌شده خلبان برای ما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این دو جعبه اکنون در اختیار ما هستند و علی‌رغم صدمات فراوان قابل خواندند؛ با این حال باید میزان خسارت‌ها به دقت ارزیابی شود. آسیب‌های وارده به شکل ظاهری قابل ترمیم است. تلاش می‌کنیم نتایج را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام کنیم و با توجه به جو موجود تمام کارشناسان ما در تلاش برای تحقق این امر هستند و تیم اوکراینی نیز بر سرعت کار اصرار دارد.