شناسهٔ خبر: 77202 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به مدت پنج روز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد

رویداد بازخوانی هویت قم و حرم حضرت معصومه (س) در نمایشگاه تصاویر

نمايشگاه کارشناس طراح شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: نمایشگاه عکس و تصویر «نیم‌ هزاره هویت مصور شهر قم و حرم حضرت معصومه (س)» در وزارت راه و شهرسازی، تالار ورودی ساختمان شهید دادمان در حال برگزاري است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، محمد رضایی ندوشن ضمن اعلام خبر فوق افزود: نمایشگاه رویداد بازخوانی هویت قم در نمایشگاه تصاویر و عکس ‌های دوره صفوی و قاجار شهر قم و حرم حضرت معصومه (س) به همت دفتر معماری، طراحی شهری و بافت ‌های واجد ارزش معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی برگزار می ‌شود و حاصل طرحی پژوهشی است که توسط پژوهشکده معماری و شهرسازی پایدار و به سفارش اداره‌ کل راه و شهرسازی استان قم تهیه شده است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه حاصل طرحی پژوهشی است که توسط پژوهشکده معماری و شهرسازی پایدار و به سفارش اداره‌ کل راه و شهرسازی استان قم تهیه شده است.

مجری طرح با اشاره به این که این پژوهش با هدف جمع ‌آوری اسناد تصویری شهر قم و بازشناسی هویت گذشته قم، طی مدت چهار سال انجام شده اظهار داشت: از ویژگی‌ های این پژوهش می ‌توان به یافتن منابعی برای نخستین بار، اصلاح اشتباهات مآخذ گذشته در مورد منابع تصویری، یافتن روند تغییرات کالبدی در شهر قم، یافتن روند تغییرات حرم حضرت معصومه(س)، امکان تدوین تاریخ عکاسی و تاریخ معماری و شهرسازی در قم، همچنین معرفی آرشیوی از منابع تصویری برای تحقیقات مشابه، اشاره کرد.

وی گفت: ماحصل این طرح پژوهشی جمع‌آوری ۳۵۰۰ سند تصویری از منابع و مآخذ متعدد داخلی و خارجی است. آثار جمع‌آوری شده بر اساس سال تولید و نام صاحبان آثار منظم شده است.

رضایی ندوشن در این خصوص توضیح داد: در این بین، ۴۳ نقاشی و گراور از سفرنامه های دوره صفوی و قاجار، ۲۴۸ عکس از عکاسان ایرانی و خارجی دوره‌ قاجار، ۱۱۸عکس از دوره پهلوی اول و عکس‌های متعددی از دوره پهلوی دوم گردآوری شده که با محتوای دورنمای شهر قم، حرم حضرت معصومه (س)، بناهای معماری، ابنیه تاریخی قم و ویژگی‌های فرهنگی مردم قم هستند.

وی تصریح کرد: در نهایت ۲۴ قطعه عکس و تصویر از این مجموعه در این نمایشگاه به نمایش درآمده که برخی از آنها برای نخستین بار است که معرفی می‌شوند.

زمان بازدید: ۲۱ الی ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸، ساعت بازدید: ۸ الی ۱۵

مکان: تهران؛ وزارت راه و شهرسازی، تالار ورودی ساختمان شهید دادمان