شناسهٔ خبر: 77222 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مقرر شد؛

تداخل شهر جدید صدرا با پارک ملی"بمو" برطرف شد/ توسعه بخش شرقی صدرا در پارک ملی ممنوع شد/ تصویب طرح تجدیدنظر و تثبیت اراضی ۵۰۰ هکتاری صدرا/ تصویب طراحی شهری پادگان ارومیه

پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری با حضور وزیر راه و شهرسازی طرح جامع شهر جدید صدرا، طرح اراضی پادگان لشگر ۶۴ ارومیه و فرآیند تهاتر اراضی ناحیه منفصل پردیس"واصفجان" با تعاونی زیتون، سه دستور مهمی بود که در جلسه اخیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، پانزدهمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری، روز شنبه ۲۱ دی‌ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه که ریاست آن را محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی برعهده داشت، سه دستور مورد بحث و بررسی حاضران قرار گرفت.

*تصويب طرح تجديدنظر جامع شهر جديد صدرا

احمد نیکخواه، مدیرکل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اشاره به اینکه نخستین دستور این جلسه طرح تجدیدنظر جامع شهر جدید صدرا بود، گفت: طرح جامع اولیه این شهر جدید مربوط به سال ۱۳۷۴ است و با توجه به پایان افق زمانی آن طرح تجدیدنظر این شهر تهیه شده است. شهر جدید صدرا از این نظر که تنها شهر جدید حوزه پیرامونی کلان‌شهر شیراز است، برای تحقق  توسعه برنامه‌ریزی ‌شده شهری حائز اهمیت است.

وی با بیان این‌که این طرح در مرداد ۹۸ مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان را اخذ کرده بود، افزود: مراحل بررسی طرح در مدت کوتاهی در کمیته‌های فنی و دبیرخانه شورای‌عالی انجام و پس از اعمال اصلاحاتی در پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید.

* حل تداخل پارک ملی "بمو" و صدرا

نیکخواه یکی از مهم‌ترین چالش‌های این طرح را تداخل با پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده "بمو" خواند و گفت: در شرق شهر جدید صدرا با این منطقه حفاظت‌شده تداخل وجود داشت. ضمن این‌که این تداخل هم در "محدوده" و هم در "حریم" شهر است و با توجه به اینکه ما در محدوده شهری مستحدثات داریم و از سال ۱۳۷۴ محدوده شهر را ثابت نگه داشته‌ایم و به داخل منطقه حفاظت‌شده افزایشی نداشته‌ایم با تایید شورای‌عالی شهرسازی و معماری، مصوب شد که همسو با مفاد توافق سال ۱۳۷۷ بین وزیر وقت مسکن و شهرسازی و رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست  تداخلی که پارک ملی با آخرین "محدوده" مصوب شهر دارد به نفع شهر و تداخلی که "حریم" شهر با این پارک ملی دارد به نفع منطقه حفاظت‌شده و پارک ملی برطرف شود. این مصوبه به این معنی است که شورای‌عالی شهرسازی و معماری، توسعه بخش شرقی شهر جدید صدرا را در داخل پارک ملی ممنوع کرد و صرفا به تثبیت اقداماتی که براساس طرح مصوب قبل  داشتیم، پرداخت. البته اصلاح محدوده منطقه چهارگانه پارک ملی نیازمند مصوبه شورایعالی محیط زیست دارد که متعاقب مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری و با مکاتباتی که انجام خواهد شد اميدواريم این محدوده هم در شورایعالی محیط زیست اصلاح شود.

* توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (T.O.D) در صدرا

وی، موضوع دیگر ذیل این دستور را تکمیل سند حمل‌و‌نقل عمومی شهر جدید صدرا خواند و گفت: در این خصوص نیز ضمن تاکید بر توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (T.O.D) در شهر جدید صدرا  مقرر شد که اتصال کافی و مناسب شبکه حمل‌و‌نقل عمومی شهر صدرا به شبکه حمل‌ونقل عمومی شیراز دیده شود تا در آینده این اتصال انجام شود . موضوع دیگر تداخل حریم شهر جدید صدرا و شهر شیراز بود که این تداخل نیز با مصوبه استانی حل شد. همچنین شورا با تثبیت اراضی موسوم به ۵۰۰ هکتاری در محدوده شهر با در نظر گرفتن شروطی موافقت کرد. این اراضی که در غرب صدرا قرار دارند در سال ۱۳۸۸ با مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری به این شهر جدید اضافه شده بود. البته این اراضی هنوز زیر ساخت‌و‌ساز نرفته است و با جمع‌بندی که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری انجام شد، مقرر شد که این اراضی با اصلاحاتی  به‌عنوان فرصت توسعه آتی در محدوده شهر جدید صدرا بمانند و تثبیت شوند.

* تصویب طراحی شهری پادگان لشگر ۶۴ ارومیه

مدیرکل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، طرح اراضی پادگان لشگر ۶۴ ارومیه را که به‌عنوان یکی از دستورات پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری بررسی شد، یکی از تجربه‌های بسیار خوب در قالب تجربه قانون انتقال پادگان‌ها دانست که با هماهنگی مناسب میان شورای‌عالی شهرسازی و معماری، ارتش و سازمان میراث فرهنگی و گردشگري انجام شده است و گفت: در این خصوص تلاش شد، ضمن آنکه ارزش‌های ثبتی و میراثی پادگان حفظ شود با یک طراحی خوب و یکپارچه بتوانیم انتفاعی را برای ارتش به‌عنوان مالک ایجاد کنیم تا بتواند به تکلیف قانونی خود یعنی انتقال پادگان و ایجاد مستحدثات جدید در راستای ماموریت‌های خود عمل کند و همزمان شهر ارومیه از این انتقال منتفع شود. بر این مبنا در جلسه پانزدهم شورای‌عالی شهرسازی و معماری، طراحی شهری این پادگان حتی با در نظر گرفتن جزییات طراحی شهری به تصویب رسید و تلاش شد، ضمن ایجاد انتفاع برای مالک، شهر از یک فضای یکپارچه سبز همراه با با خدمات فرهنگی و گردشگری، برخوردار شود .

وی دستور سوم این جلسه را نیز مربوط به فرآیند تهاتر اراضی ناحیه منفصل پردیس "واصفجان" با تعاونی زیتون، عنوان و اعلام کرد: شورا در این خصوص بر مصوبه قبلی خود تاکید و مقرر کرد، کمیته‌ای، اجرایی‌شدن این فرآیند و تسهیل آن را به‌نحوی که حقوقی از ذی‌نفعال تضییع نشود، دنبال کند.