شناسهٔ خبر: 77256 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طی مصوبه‌ای از سوی شورای‌عالی شهرسازی اعلام شد؛

ابلاغ کلیات طرح جامع مجموعه شهری همدان/ تصمیم‌گیری برای الحاق روستاهای در حریم در قالب بازنگری طرح جامع/ اطلاعات شهرک‌ها، نواحی صنعتی و معادن در محدوده مجموعه شهری به‌روزرسانی شود

پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری با حضور وزیر راه و شهرسازی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به...مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را در خصوص... ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به شاهرخی، استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان، مصوبه شورای عالی را در خصوص طرح جامع مجموعه شهری همدان ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه آمده است:

 شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۲۲ مهرماه ۹۸ خود طرح جامع مجموعه شهری همدان را پیرو صورت‌جلسه ۱۹ اسفندماه ۹۸ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان و با عنایت به صورت‌جلسه ششم شهریورماه ۹۸ کمیته فنی شماره پنج(کمیته فنی طرح‌های فرادست) مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب کلیات طرح مقرر کرد، دبیرخانه شورای‌عالی مدارک طرح را پس از اعمال اصلاحات به شرح زیر به مراجع مربوطه ابلاغ نماید.

با توجه به عدم هم‌خوانی نتایج پیش‌بینی‌های جمعیتی و اشتغال با روند تحولات مربوطه ، ضرورت بازنگری برآوردهای طرح در این ارتباط و با ارائه سیاست‌های نگهداشت جمعیت با توجه به واقعیت‌های موجود مورد تاکید قرار می‌گیرد.

۲- نظر به عدم پیشنهاد ضرورت ایجاد شهر جدید در قالب طرح جامع ناحیه مرکزی همدان، محقق نشدن تراکم ناخالص جمعیت طرح جامع شهر همدان، ظرفیت جمعیت‌پذیری موجود شهر همدان و مراکز شهری واقع در مجموعه شهری، روند کاهشی نرخ رشد جمعیت مجموعه شهری همدان طی سال‌های اخیر و بازنگری در انتهای موجده شهر جدید مذکور از نظر این شورا محرز می‌باشد. لذا مقرر شد ضمن حفظ مالکیت دولتی اراضی، بازنگری در مطالعات و تبعا طرح جامع شهر جدید در راستای تعیین نقش و ماموریت جدید و متناسب با نیازهای مجموعه شهری مورد بازنگری اساسی قرار گرفته و به جهت تصویب به شورای‌عالی ارجاع شود.

۳- با توجه به زمان تصویب طرح و برآوردهای انجام شده در قالب آن، اقق طرح به سال ۱۴۱۰ افزایش می‌یابد .

۴-هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص الحاق روستاهای واقع در حریم شهر همدان با رعایت ملاحظات همه‌جانبه صرفا در قالب بازنگری طرح جامع همدان که در حال طی مراحل بررسی و تصویب استانی است، انجام پذپرد.

۵- اصلاحات به شرح زیر در استان و نقشه‌های خروجی طرح اعمال و پس از تائید دبیرخانه شورای‌عالی در استان ابلاغی لحاظ شود .

۱-۵- نقشه محدوده و حریم مصوب شهرهای واقع در محدوده مجموعه شهری ارائه و در جهت رفع تداخل‌های موجود در محدوده و حریم شهرهای مجموعه از جمله شهرهای مریانج، جورقان و همدان، پیشنهادهای مناسب جهت اقدامات آتی مراجع قانونی ارائه گردد.

۲-۵- با عنایت به تبدیل گسترده اراضی با قابلیت دیم به اراضی مرتعی در نقشه کاربری اراضی پیشنهادی، ضروری است بازبینی مجدد در این خصوص انجام و اصلاحات لازم در طرح اعمال شود.

۳-۵- ضروری است اطلاعات شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب و معادن واقع در محدوده مجموعه شهری در اسناد نهایی طرح به‌روزرسانی شود.

۴-۵- در نقشه منطقه‌بندی کاربری اراضی، درجه‌بندی مراتع ، کاربری‌های نظامی و محدوده‌های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست مشخص شود.

۶- با توجه به مسائل جدی موجود در حوزه منابع آبی در سطح مجموعه شهری، لازم است در مطالعات و اسناد طرح در ارتباط با مناطق حساس و آسیب‌پذیر طبیعی، موضوع محدودیت‌های توسعه ناشی از ایجاد پدیده فروچاله‌ها منعکس شود.

۷- نقشه پیشنهادی محل استقرار تجهیزات و تاسیسات مشترک منطقه‌ای(مانند محل دفن پسماند ، گورستان و ... )، با رعایت ضوابط و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شود.

۸- در مطالعات و اسناد و نقشه‌های مرتبط با نظام حمل‌و‌نقل و شبکه ارتباطی، با توجه به تعیین‌تکلیف خط سیر راه‌آهن تهران-همدان برای مسیر اتصالی ایستگاه موجود به ایستگاه جدید راه‌آهن مسافری شهر همدان و پروژه‌های مصوب دیگر (از ادامه بزرگراه ساوه-همدان با اتصال آزادراه شماره ۶ به مسیر کربلا، سند مصوب آمایش مراكز لجستیک و ... )، اطلاعات مربوطه از معاونت حمل‌و‌نقل وزارت متبوع و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اخذ و در اسناد طرح لحاظ شود.

۹- فهرست و موقعیت جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی موجود در مجموعه شهری به همراه حرائم آن‌ها، همچنین مناطق نمونه گردشگری مصوب و مسیر و محور آن‌ها از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اخذ و در اسناد طرح و ضوابط و مقررات آن منعکس شود.

۱۰- ملاحظات و معیارهای پدافند غیرعامل مورد نظر سازمان پدافند غیرعامل کشور اخذ و در اسناد و مدارک طرح لحاظ شود.

۱۱- اولویت راهبرد توسعه درونزای شهرهای موجود در مجموعه شهری با توجه به ظرفیت‌های موجود و محدودیت‌های توسعه افقی در اسناد خروجی منعکس شود.

۱۲-در ضوابط مجاز، ممنوع و مشروط، استقرار فعالیت‌های تفریحی-گردشگری در پهنه اراضی مرتعی با حداقل مداخله کالبدی و با تاکید بر رعایت ملاحظات دستگاه‌های مرتبط ارائه شود.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می شود. خواهشمند است در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران، دستور فرمائید اسناد مربوطه با اعمال اصلاحات مطابق مصوبه جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال شود.