شناسهٔ خبر: 77343 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون بازآفرینی شهری و مسکن خبر داد پرونده بازآفرینی(۳)/ معاون اداره کل راه‌و‌شهرسازی قزوین:

انطباق ۹۰ درصدی بافت تاریخی و ناکارآمد در شهر قزوین/ روند کند تعیین محدوده مصوب بافت فرسوده در شهرهای کوچک/محله سردار، پایلوت ساخت مسکن در بافت فرسوده قزوین

رافع ناصری فر معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به انطباق حدود ۹۰ درصدی بافت تاریخی و ناکارآمد در شهر قزوین از سکونت ۱۴ درصد جمعیت شهری این استان در بافت فرسوده خبر داد.

رافع ناصری فر، معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۱۳ شهر از مجموع ۲۵ شهر استان فاقد محدوده مصوب بافت فرسوده هستند، گفت: در هفت شهر استان طرح‌های بازآفرینی در دست تدوین و تصویب است.

وی، مساحت محدوده مصوب بافت فرسوده ۱۲ شهر استان قزوین را هزار و ۴۳۸ هکتار خواند و افزود: جمعیت ساکن در این بافت‌ها در حدود ۳۱ هزار خانوار است که ۱۴ درصد جمعیت ساکن شهری استان را شامل می‌شود.

ناصری‌فر با اشاره به این‌که تعدادی از شهرهای استان از جمله قزوین، آبیک، تاکستان، الوند، بیدستان، بویین‌زهرا، شال، اسفراین، آوج، آبگرم، محمودآباد و اقبالیه از جمله شهرهایی هستند که تعیین محدوده بافت فرسوده و اقدامات بازآفرینی در آن‌ها در دست انجام است، عنوان کرد: برای تعیین محدوده بافت فرسوده در این شهرها بر اساس شاخص‌های قبلی ماده ۵ و یا مطالعات بازآفرینی اقدام کرده‌ایم و برای انجام این مطالعات در سایر شهرهای در حال رایزنی با شهرداری‌ها هستیم تا بدین ترتیب کلیه شهرهای استان دارای طرح مصوب بازآفرینی شوند.

روند کند تعیین محدوده مصوب بافت فرسوده در شهرهای کوچک 

وی با اشاره به این‌که تامین اعتبار این مطالعات، عمدتا توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود و شهرداری‌ها به‌ویژه در شهرهای کوچک منبع اعتباری چندانی ندارند، گفت: این کار در شهرهای کوچک با کندی پیش می‌رود؛ چون منبع اعتبارات استانی وجود ندارد و شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز منبع اعتباری برای تهیه طرح به جز شهر قزوین ندارد. با این شرایط مطالعات بازآفرینی در شهر قزوین را احتمالا بتوانیم تا سال آینده انجام دهیم اما این کار در شهرهای کوچک استان شاید یک‌سال زمان ببرد.

معاون اداره‌کل راه و شهرسازی قزوین با بیان اینکه ۸۰ الی ۹۰درصد بافت تاریخی و بافت ناکارآمد و فرسوده میانی این شهر بر هم منطبق است، گفت: این مساله مزایا و معایبی به دنبال دارد. از جمله حسن‌های آن این است که با احیای بافت فرسوده می‌توان به بافت تاریخی نیز سر و سامان داد. عدم انجام تعریض یا حل بحث ریزدانگی و محدودیت‌های مربوط به بافت تاریخی نیز از جمله معایب این انطباق است که مدیریت در بافت ناکارآمد را دشوار می‌کند.

محله سردار، پایلوت ساخت مسکن در بافت فرسوده قزوین

وی عنوان کرد: در شهر قزوین محلاتی را مشخص و اقدامات خوبی در این محلات انجام داده‌ایم؛ از جمله اقداماتی که در محله "بلاغی" که دارای چالش‌های فراوانی بود اما با تدابیری که اندیشیدیم، برخی از مشکلات حل و هویت تاریخی محله حفظ شد. طرح‌های بازآفرینی خوبی نیز در محله‌های راه‌آهن، هادی‌آباد، آقاکبیر و سردار انجام شده است. محله سردار پایلوت بحث توسعه مسکن ما قرار گرفته است و تا پایان سال طرح آن را برای ساخت ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد مسکونی در این محله آماده خواهیم کرد. پیدا کردن زمین و اجرای پروژه در قلب بافت در کنار آثار تاریخی در شهری با محدودیت‌های قزوین کار بسیار دشواری و البته مهمی است و انجام این پروژه می‌تواند به احیای این محله بینجامد. برخی محلات نظیر هادی‌آباد نیز محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی دارند. به‌طور ویژه در خصوص این محله اقداماتی نظیر تامین زیرساخت‌ها، احداث پارک محله، فرهنگسرا، خانه بهداشت، اجرای شبکه آب، آسفالت و جدول گذاری معابر و ... را به همکاری و مشارکت شهرداری انجام داده‌ایم و تلاش می‌کنیم که موضوع ساخت واحدهای مسکونی این محله را نیز در دستور کار قرار دهیم. به همین ترتیب اقداماتی را متناسب با شرایط در سایر محله‌ها نیز انجام داده‌ایم.

معرفی ۴۷۶ متقاضی تسهیلات بازآفرینی به بانک

وی افزود: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۴۲۰ واحد سهمیه برای تسهیلات بانکی در اختیار استان قرار گرفت که از آن نهایت استفاده را بردیم و در ماه‌های منتهی به سال ۹۸ تاکنون ۴۷۶ متقاضی را برای دریافت این تسهیلات معرفی کرده‌ایم. این تسهیلات با سود ۹ درصد تا سقف ۴۰ میلیون تومان و قابل افزایش به ۶۰ میلیون تومان است که ۲۰ میلیون دیگر آن با سود ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود و میانگین سود تسهیلات حدود ۱۲ درصد می‌شود. در کنار آن تسهیلات ودیعه اسکان موقت نیز تا سقف ۲۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می‌شود و این تسهیلات در کنار مشوق‌های شهرداری‌ نظیر صدور پروانه ساخت به‌صورت رایگان، مجموعه مشوق‌هایی است که برای ساکنان بافت‌های فرسوده استان در نظر گرفت شده است.

ناصری‌فر با اشاره به اعتبارات صندوق توسعه ملی که در قالب تبصره ۱۸ برای بازآفرینی در نظر گرفته شده است، گفت: سال گذشته در مجموع ۳۴ میلیارد تومان اعتبار برای استان قزوین منظور شد، که درصد تخصیص آن بسیار پایین بود و در مجموع در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان برای برخی از پروژه‌ها جذب کردیم. دلیل آن این بود که تخصیص در حد اعتبارات ملی بود و باید تفویض‌هایی به دستگاه‌های اجرایی داده می‌شد که این تفویض‌ها با تاخیر ابلاغ شد. ما در این راستا پروژه‌هایی را در برنامه اقدام مشترک استان احصاء و سرفصل و رقمی پیشنهادی برای استان تعیین کردیم. با پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم، موافقت‌نامه سال ۹۸ توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران در دست بررسی است و در صورت تبادل این موافقت‌نامه به احتمال فراوان رقم مانده استان‌ها در قالب موافقت‌نامه ۹۸ ابلاغ می‌شود و اگر این اعتبارات به استان ابلاغ شود، بستر کار برای جذب اعتبارات فراهم است.