شناسهٔ خبر: 77455 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

بندر و دریا؛ موقعیت بکر و منحصربه‌فرد برای ورود استارت‌آپ‌ها

نادر الفت نادر الفت، کارشناس دریایی

اگر با ماهیت استارت‌آپ‌ها آشنا باشید، قطعا بر این موضوع واقف هستید که موفقیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان همیشه تضمینی نیست. با این حال ماهیت توانایی برای تجدید ساختار و استراتژی در استارت‌آپ‌هاس که این قدرت عمل و نوآوری را در اختیار قرار می‌دهد تا بتوان برای به ثمر رسیدن ایده‌های جدید به سراغ آن‌ها رفت.

صنعتی دریانوردی به «سنتی بودن» معروف است و تحولات به کندی در آن شکل می‌گیرد. راه‌اندازی استارتاپ‌های بندری و دریایی احتمالا دشوارترین نوع استارت‌آپ‌های بندری و دریایی احتمالا دشوارترین نوع استارتاپ است زیرا صنعت دریایی یک بخش کاملا محافظه کار بوده که در آن کاربران نهایی (دریانوردان، خدمه بندر، مشتریان خدمات بندری و دریایی و...) عموما علاقه‌ای به تغییر در روند فعالیت‌های روزمره خود ندارند.

ایده اصلی برای راه اندازی هر استارتاپی، یافتن یک مدل یا فرآیند جدید تجاری است. اگر افراد دیگری از قبل ایده و مدل جدید را بپذیرند و از آن استفاده کنند، افراد فعال در بخش دریایی و بندری نیز آن را قبول خواهند کرد.

بنابراین مشکل اصلی برای هرگونه استارت‌آپ در بخش دریایی و بندری، یافتن مشتری اول است. روند عملکرد فعالیت‌ها در بنادر و دریاها در ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. طراحی کشتی‌ها، اتوماسیون فرآیندها، فرآیندهای تجاری و دیگر موارد در زمینه فعالیت‌های بندری و دریایی برای چندین دهه یکسان باقی مانده‌اند و فقط بخش کوچکی از آن‌ها تغییر کرده است، قطعا این روند با سرعت بالای تغییر و تحول در بخش‌های دیگر اقتصاد مطابقت ندارد.

رایان پیترسن از شرکت دانش بنیان Flexport در این‌باره می‌گوید: کار استارت‌آپ‌ها در هر بخش چالش برانگیز است اما آنچه صنعت دریانوردی را منحصربه‌فرد می‌کند، بکر بودن آن است. همین مساله این فرصت را به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان می‌دهد که برای ناکارآمدی‌ها و معضلات این صنعت راه حل‌های نوین ارائه داده و در این زمینه جزء اولین‌ها باشند. ما از مشتریان و شرکای تجاری خود بازخورد بسیار خوبی در مورد تفاوت تجربه آن‌ها با استفاده از ایده‌های جدید استارت‌آپی دریافت می‌کنیم. برای بسیاری از افراد فعال در صنایع دیگر، فعالیت در حوزه بندر و دریا بسیار دور از ذهن بوده و معمولا تصویر ذهنی از پتانسیل بالای اقتصادی در این صنعت ندارند. علاوه بر این حوزه بندر و دریا پتانسیل بالایی برای نوآوری‌های تاثیرگذار و ماندگار دارد.

در همایش فناوری Sea Asia ۲۰۱۹ و در پنل سخنرانی آن، مدیران دریایی و بندری و همچنین فعالان عرصه  تکنولوژی بر نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی، به ویژه شرکت‌های بخش فناوری، در ورود صنعت دریایی به عصر دیجیتال و ایجاد فرصت‌های رشد ناشی از نوآوری تاکید کردند.

کنت لیم؛ مدیر ارشد فناوری در اداره دریایی و بندری سنگاپور (MPA)، دلایل قانع‌کننده  بسیاری برای تمرکز بر فعالیت‌های استارت‌آپی در حوزه های دریایی ارائه کرده و در این‌باره می‌گوید: «بسیاری از فعالان صنعت دریانوردی در حال حاضر به دنبال راه‌هایی برای ایجاد تغییر در عملکرد و کارکرد خود هستند. شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی این سوال را برای فعالان حوزه دریایی و بندری مطرح می‌کنند که چرا کارها به روشی خاص انجام می‌شود و آیا مدل‌های تجاری مختلفی دیگری وجود دارد که قابل توسعه باشد؟ از این رو استارت‌آپ‌ها می‌توانند مسیر دیجیتال‌سازی را به صنایع دریایی عرضه کنند.