شناسهٔ خبر: 77519 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات زلزله ۳۰ دی‌ماه ۹۸ در جزیره خارک اعلام شد

گسل‌های لرزه‌زای کف آب‌های خلیج‌فارس علت وقوع زلزله جزیره خارک/ انجام مطالعات ریسک لرزه‌ای در مجتمع‌های پتروشیمی بوشهر

جزیره خارک رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: اقدام مشترکی با مجتمع‌های پتروشیمی بوشهر برای شناسایی گسل‌های کف آب‌های خلیج فارس و مطالعات ریسک لرزه‌ای مجتمع‌ها در حال انجام است.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیات زلزله با بزرگی ۴ جزیره خارک که امروز۳۰ دیماه و در ساعت ۶:۲۰ در ۴۵ کیلومتری جزیره خارک در استان بوشهر رخ داد را تشریح کرد.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه زلزله در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس در حوزه استان بوشهر و در ۴۵ کیلومتری جزیره خارک اتفاق افتاد، گفت: خوشبختانه در فواصل نزدیک این زلزله مراکز جمعیتی و یا عناصر تحت‌تاثیری نبودند و آمارها حاکی از این است که این زلزله خسارات و تلفات جانی نداشته است.   

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: اهمیت رخداد این زلزله برای مرکز تحقیقات به این جهت است که زلزله در بستر دریا رخ داده که حاکی از وجود گسل‌های لرزه‌زا در کف آب‌های خلیج‌فارس است. همچنین، زلزله‌های تاریخی و پیشینه لرزه خیزی منطقه نیز موید این مطلب است.

وی خاطرنشان کرد: در سواحل استان بوشهر تاسیسات صنعتی، حیاتی و استراتژیک بسیار مهمی وجود دارد و همچنین در پای ارتفاعات شمالی استان بوشهر نیز گسل معروف عسلویه است که اهمیت این زمین لرزه را دوچندان می کند. همچنین در عسلویه مجتمع های عظیم پتروشیمی فعالیت می کنند و به همین دلیل نیز ضرورت دارد تا لرزه خیزی این منطقه جدی تلقی شود.

بیت اللهی توضیح داد: پیش بینی می شود گسل مسبب زلزله امروز جزیره خارک که گسل ناشتاخته‌ای است در کف آب‌های خلیج فارس باشد. همچنین، شناسایی گسل‌های کف دریا بسیار مشکل است و از روی شواهد لرزه‌خیزی منطقه، استنتاج می‌شود که در این منطقه گسل فعالی وجود دارد.

انجام مطالعات ریسک لرزه‌ای در مجتمع ‌های پتروشیمی بوشهر

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مرکز تحقیقات برنامه ای برای شناسایی گسل های کف دریاها دارد یا خیر؟، گفت: خوشبختانه مرکز تحقیقات به ویژه با تاکید بر فعالیت صنعت گاز و پتروشیمی کشور در این منطقه مکاتبات مستمری را با مجتمع های پتروشیمی آن منطقه و همچنین منطقه ویژه اقتصادی عسلویه و مدیریت بحران این ناحیه انجام داده است.

به گفته بیت‌اللهی، مرکز تحقیقات در یکی از مجتمع‌های پتروشیمی مطالعات ریسک لرزه‌ای را انجام داده است و پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت ارایه شده است. امیدواریم این فعالیت ها با مجتمع های پتروشیمی و مجتمع پارس جنوبی نیز وسعت یابد چون واقعا این منطقه نیازمند این مطالعات ویژه است.