شناسهٔ خبر: 77520 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواشناسی کشور:

ساختار شبکه ملی هشدار سیل نیازمند حمایت است/ ۱۰ روز قبل از وقوع سیل، سامانه بارشی را رصد می‌کردیم/ ضرورت تکمیل شبکه دیدبانی در سطح زمین و لایه‌های بالای جو/ پدیده‌های حدی نظیر سیل در بلندمدت قابل پیش‌بینی نیستند

سحر تاجبخش رییس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اطلاع‌رسانی خوب این سازمان در سیل اخیر جنوب و جنوب‌شرق کشور، ساختار شبکه ملی هشدار سیل را نیازمند حمایت خواند.

سحر تاجبخش‌مسلمان، رییس سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این‌که سیستمی که روی نیمه‌شرقی کشور به‌خصوص در مناطقی از استان‌های هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان تاثیر گذاشت، یکی از سیستم‌های حدی بود که به منطقه وارد شده بود، گفت: پیش‌بینی این پدیده‌های حدی از طولانی‌مدت بسیار مشکل است؛ ما تقریبا از ۱۰ روز پیش این سیستم را رصد کردیم و طبق استانداردی که داریم از پنج روز پیش از وقوع، اطلاعیه و سه روز قبل از وقوع نیز اخطاریه را صادر کردیم.

وی با اشاره به این‌که مدیریت هواشناسی استان سیستان و بلوچستان هماهنگی و همکاری خیلی خوبی در سطح استان داشت، افزود: پیش‌بینی‌ها، اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های سازمان هواشناسی را در دو سطح ملی و محلی صادر می‌کنیم که به‌ترتیب در ستاد و اداره‌کل هواشناسی استان انجام می‌شود و قطعا اطلاعیه و اخطاریه‌های استانی با توجه به آشنایی بالا نسبت به شرایط جغرافیایی و اقلیم منطقه از دقت بیشتری برخوردار است. خوشبختانه پیش‌بینی‌ها در این مدت خیلی خوب صادر شد و به‌همین دلیل نیز مدیریت مخاطره در استان‌های درگیر سیل به‌خوبی انجام و مانع از تلفات جانی شد. 

بارش یکی از عوامل شکل‌گیری سیلاب است

رییس سازمان هواشناسی با اشاره به این‌که در شکل گرفتن رخداد سیل بارندگی فقط یکی از عوامل است، عنوان کرد: در بحث پیش‌بینی بارش این کار با دقت بسیار خوبی انجام شد. بارش های نقطه‌ای در قشم یا در منطقه "فنوج" تقریبا بی‌سابقه بوده است. پیش از وقوع سیل بارش بیش از ۱۵۰ میلی‌متر را به صورت نقطه‌ای در این مناطق پیش‌بینی کرده بودیم و در زمان رخداد سیلاب نیز بارش بالای ۲۰۰ میلی‌متر را ثبت کردیم. بنابراین باید از عملکرد بسیار خوب اداره‌های هواشناسی این سه استان قدردانی کنم.

ساختارهای سازمان هواشناسی نیازمند تکمیل 

وی گفت: طبق قانون مدیریت بحران تکالیف جدیدی برای سازمان هواشناسی در نظر گرفته شده و ما مکلف هستیم که برخی از مهم‌ترین مخاطرات وضع هوا و اقلیم مرتبط با رعدوبرق، سیل، حتی بهمن و ... را با همکاری سایر وزارتخانه‌ها انجام دهیم که با شرایط فعلی به خوبی و با دقت مناسب امکان‌پذیر نیست و ساختارهای سازمان هواشناسی به‌ویژه در بخش تجهیزات و منابع انسانی تکمیل شود. در این زمینه برنامه‌های مختلفی داریم و جلسات مشترکی را برخی از وزارتخانه‌هایی که مرتبط با موضوع سیلاب هستند برگزار کرده‌ایم. سازمان مدیریت و دولت نیز کمک‌هایی کرده‌اند اما ساختار شبکه ملی هشدار سیل نیازمند حمایت بیشتری است.

ضرورت تکمیل شبکه دیدبانی در سطح زمین و لایه‌های بالای جو

معاون وزیر راه و شهرسازی، بارش‌های نامتعارف و سیل‌آسا را ناشی از رخداد پدیده‌های حدی دانست و گفت: این پدیده‌ها در پیش‌بینی‌های بلندمدت دیده نمی‌شوند و این موضوع یک چالش بین‌المللی است که در تمام دنیا اتفاق می‌افتد و در منطقه خاورمیانه به دلیل این‌که تعدد رخداد پدیده‌های حدی زیاد شده است، این موضوع خود را بیشتر نشان می‌دهد و اثر هم‌خوانی پیش‌بینی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت را برهم زده است. مثلا بارش برف روز یکشنبه در شهر تهران از همین دست پدیده‌های حدی است که روی نقشه‌های پیش‌بینی کوتاه‌مدت ما به این شدت دیده نمی‌شد و این موارد می‌تواند ناشی از آثار تغییر اقلیم باشد. بنابراین ضرورت دارد که ما مدل‌های اقلیمی‌ را تقویت کنیم که یکی از اصلی‌ترین پارامترهای آن، تکمیل شبکه دیدبانی ما در سطح زمین و لایه‌های بالای جو است.