شناسهٔ خبر: 77568 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی روند ساخت مسکن کارگران در طرح اقدام ملی را تشریح کرد

تشکیل سه تعاونی در جوار شهرک‌های صنعتی اشتهارد، ایوانکی و قزوین/ کارگران نیازمند مسکن در قزوین و تهران در حال معرفی/ کارفرمایان به جای کارگران در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند/ استفاده از مدل زنجیره تامین مصالح در تعاونی‌های کارگری

مسکن پرند مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن اقدامات وزارت راه و شهرسازی را برای اجرای مفاد تفاهم‌نامه مشترک این وزارت‌خانه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تشریح کرد.

پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای اجرای مفاد تفاهم‌نامه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مسکن کارگران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان که موضوع تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، گفت: در قالب این تفاهم‌نامه، کارگران در قالب تعاونی‌های صنفی، دسته‌بندی، اعضای چندین تعاونی تشکیل و نیاز کارگران برای شهرک‌های صنعتی، تعیین شده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه نیاز کارگران به مسکن در کنار شهرک‌های صنعتی مشخص شده از تعیین میزان زمین‌ها برای اینکار خبر داد و افزود: در کنار تشکیل تعاونی اعضا و نیاز به میزان زمینی که باید واحدهای مسکونی کارگران در آنها ساخته شود، آورده متقاضیان نیز تعیین شده است. بدین‌معنا هر متقاضی در این طرح باید بین ۳۰ تا ۷۵ میلیون تومان آورده داشته باشد.

اصلانی در ادامه با اعلام اینکه کارگران شناسایی و دسته بندی شده در حال معرفی به استان های مختلف هستند، توضیح داد: معرفی کارگران نیازمند مسکن به استان‌های قزوین و تهران در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه زمین برای احداث واحدهای مسکونی کارگران نزدیک به شهرک‌های صنعتی در حال احصاست، گفت: تامین مسکن کارگران در قالب تفاهم‌نامه انجام خواهد شد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: تعاونی ها زیرنظر اتاق تعاون و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کنند و این دو نهاد درکنار هم احداث واحدهای مسکونی کارگران را که موضوع تفاهم نامه مشترک بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است انجام خواهند داد.

احداث مسکن کارگران در جوار شهرک‌های صنعتی

وی در خصوص نقش وزارت راه و شهرسازی در تامین مسکن کارگران و موضوع تفاهم نامه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن کارگران، گفت: نقش وزارت راه و شهرسازی، تامین زمین و معرفی آنها به دستگاه های متولی طرح اقدام ملی است تا بتوانند تامین مسکن این افراد را انجام دهند.

این مسئول در وزارت راه و شهرسازی از تشکیل سه تعاونی در جوار شهرک‌های صنعتی و در حوزه اشتهارد، ایوانکی تهران و قزوین بین شهرک‌های کاسپین یک و دو خبر داد و افزود: تاکنون تعداد افرادی که فاقد مسکن هستند و توان بخشی از این آورده را دارند تعیین شده و سه تعاونی تشکیل شده است.

وی یادآور شد: وزارت تعاون و اتاق تعاون با اعضایی که تشکیل داده است آماده هستند تا وزارت راه و شهرسازی تامین زمین کند و آنها شروع به ساخت کنند.

اصلانی توضیح داد: در مدل جدید همکاری با تعاونی‌های کارگری از مدل زنجیره تامین مصالح استفاده می‌شود. در همین خصوص نیز با شرکت‌های تامین مصالح صبحت شده است تا بتوان به شکل عمده و ارزان‌تر برای قشر، تامین زمین انجام داد.

وی اعلام کرد: کارفرمایان کارگران این طرح نیز پذیرفتند تا سپرده‌گذاری در بانک‌مسکن را انجام دهند تا آنها بتوانند وام صندوق مسکن یکم را بعد از یکسال دریافت کنند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت: بانک‌مسکن در حال انجام رایزنی‌هایی است تا نهاد کارفرما قابلیت سپرده‌گذاری داشته باشد و وام به اعضای تعاونی پرداخت کند.