شناسهٔ خبر: 77708 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دبیرکار گروه مخاطرات زلزله استان و رئیس اداره مدیریت بحران اداره کل راه وشهرسازی اصفهان خبر داد

ارتقاء شبکه شتابنگاری استان اصفهان با افزوده شدن ۱۱ دستگاه شتابنگار

مهندس خادم زاده -اصفهان این دستگاه‌ها به منظور کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از وقوع زلزله در سطح استان راه اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه وشهرسازی استان اصفهان، بررسی و مستند سازی زمین لرزه ها مخصوصا زمین لرزه های ویرانگر می تواند نقش مهمی در زلزله شناسی داشته باشد. گاها عدم توجه به اصول طراحی سازه ها و مقاوم سازی در برابر زمین لرزه باعث شده که  این رویداد با تلفات جانی و خسارات مالی همراه باشد که توسعه شبکه شتابنگار و استفاده از اطلاعات بدست آمده از این خسارات و تلفات می کاهد.  

سید حسین خادم زاده، دبیرکار گروه مخاطرات زلزله استان و رئیس اداره مدیریت بحران اداره کل راه وشهرسازی اصفهان گفت: در خصوص کاهش خسارات ناشی از زلزله ۳ رکن اساسی یعنی در اختیار داشتن اطلاعات زمین لرزه ها و شناسایی گسل‌ها، ساخت وساز اصولی و رعایت اصول و ضوابط مباحث مقررات ملی ساختمان و آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله ۳- آموزش مورد توجه قرار گیرد. این سه مقوله همراه با توسعه شبکه شتاب نگاری بر خط می تواند نقش مهمی در راستای اطلاعات زمین لرزهای قبلی و اقدامات موثر در مراحل پیشگیری و مقابله در برابر زلزله ایفاء کند.

خادم زاده بیان داشت: در سطح استان ۵۴ دستگاه شتابنگار در ۱۸ شهر اصفهان، سمیرم، شاهین شهر و میمه، نجف آباد، اردستان، نطنز، چادگان، کاشان، آران وبیدگل، شهرضا، مبارکه، لنجان، نایین، تیران و کرون، فریدن، فریدونشهر، خوانسار، گلپایگان و خورو بیابانک بر اساس مکان یابی مناسب موجود می باشد که  ۱۱ دستگاه شتابنگار جدید و برخط از نسل چهارم توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی در سطح استان در شهرهای اصفهان، نایین، نطنز، سمیرم، خوانسار، کاشان، جندق، چادگان، انارک، چرمهین و فریدونشهر جانمایی و به این شبکه افزوده می‌شود.

وی اظهار داشت: اداره مدیریت بحران نسبت به تهیه نقشه پراکنش زلزله های بزرگ تر از ۳ ریشتر در ۱۴ سال اخیر به همراه نقشه گسل های استان اقدام کرده است. در این نقشه پهنه لرزه خیزی شهرستان های استان مشخص شده که سازمان نظام مهندسی، شهرداری ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می توانند با بهره گیری از آن مناطق با لرزه خیزی بالاتر را بصورت ویژه جهت نظارت بر رعایت  اصول و ضوابط مقررات ملی در ساخت و سازها در نظر بگیرند.

خادم زاده در پایان بر اهتمام رسانه ها بر فرهنگ سازی و آموزش به مردم تاکید داشت و گفت: آموزش نقش بسیار مهمی در کاهش تلفات جانی و خسارات مالی در حوادث بویژه در مواقع زلزله ایفاء می نماید که لازم است از طریق دستگاههای متولی امر و با بهره گیری از رسانه ها بر این مهم سفارش شود.