شناسهٔ خبر: 77760 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به بندرعباس تاکید کرد

لزوم به روز شدن سنت در معماری شهرهای ساحلی

بازدید دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران گفت: درخصوص آنچه که در شهرهای بندری ایران اتفاق می افتد، ارتباط مستقیم و تاثیری که دریا و ساحل روی زندگی پیرامونی دارد، یک مساله بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد، معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به همراه مهدی عبوری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به استان هرمزگان از بافت های فرسوده و آخرین وضعیت ساخت و ساز در نوار ساحلی بندرعباس و محلات هدف این استان بازدید کردند.

مالواجرد در این خصوص با اشاره به اولویت ارتباط بین شهر و بندر و تاکید آن در وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری اظهار داشت: درخصوص آنچه که در شهرهای بندری ایران اتفاق می افتد، ارتباط مستقیم و تاثیری که دریا و ساحل روی زندگی پیرامونی دارد، یک مساله بسیار مهم است. به همین دلیل این نگاه باید در کالبد، فرهنگ و مناسبات اجتماعی پررنگ تر دیده شود.

وی تصریح کرد: این پررنگ تر بودن به این معنی است که ارتباطات قبلا بسیار وجود داشته و تاثیر دریا و ساحل بر زندگی پیرامونی پررنگ بوده است. با این حال نکته ای که در حال حاضر بغرنج بوده و باید بیشتر به آن پرداخته شود، اتفاقات کالبدی پیرامون دریاست که در این مکان ها انواع و اقسام معماری‌ها را داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این سفر تاکیدی که انجام شد بر روی اهمیت و تعاملی است که در شهرهای بندری به خصوص بندرعباس وجود دارد. این اهمیت به این معناست که در نوار ساحلی آنچه که به معماری می انجامد، حتما ضوابط ویژه حجم یعنی معماری بنا را داشته باشد که قطعا روی نمای بنا، شکل و سایر موارد تاکید ویژه ای انجام گیرد.

وی ادامه داد: این موضوع در کمیته های سیما و منظر که مصوبه شورایعالی را نیز دارد باید بررسی شده و به صورت یک ضوابط عام دیده شود. در بعد اختصاصی هم برای اینکه دست معمار باز باشد هم حتما تاکیداتی وجود دارد.

دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران ادامه داد: قطعا در صدور پروانه های بعدی، مرمت و بازسازی ها و پیرایشی که در نمای ساحلی انجام می گیرد این موارد مورد تاکید خواهد بود و حتما نتیجه اش را خواهیم دید.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، در پاسخ به این سوال که معماری ساحلی مطلوب به چه شکل باید باشد، اظهار داشت:  معماری ساحلی ویژگی خاصی دارد که در تاریخ و معماری سنتی کشورمان کاملا مشخص است و در این زمینه مهمترین مساله این است که بتوانیم سنت را به روز انجام دهیم. قطعا ارتفاعی که ساختمان ها در سنوات گذشته به خود گرفته اند بر معماری تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: بدون شک این شرایط را می توان فراهم کرد که سنت رعایت شود و در کنار آن معماری هم طوری طراحی شود که در خور ساحل و دریا باشد.

دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران در خصوص تعاملات لازم در این زمینه به خصوص با شهرداری ها گفت: در بازدیدی که سه، چهار سال پیش به استان هرمزگان و شهر بندرعباس داشتیم، نکته مهمی که بسیار نظرات را به خودش جلب کرد بحث افزایش فضاهای عمومی و گردشگری در این شهر بود.

وی ادامه داد: این مساله نشان می دهد که تعاملاتی که در مدیریت شهری وجود دارد در قلمروی عمومی شهری می تواند تاثیرگذار باشد. وقتی این مساله به رسمیت شناخته شود، قطعا مطالبات مردم به رسمیت شناخته شده و در نهایت این موضوع می تواند در کیفیت زندگی تاثیرگذار باشد.

لازم به ذکر است در این سفر به استان هرمزگان فرزانه صادق مالواجرد، معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به همراه مهدی عبوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از اراضی شمال پالایشگاه نفت خلیج فارس، اراضی ۳۵۰ هکتاری شمال بندرعباس، خیابان ۲۴ متری حده چاهستانی‌ها، بهسازی و نوسازی بافت تپه الله اکبر، محله گل کنی، پروژه احداث پارک محلی شمیلی‌ها، بلوار ساحلی غربی بندرعباس، بلوار ساحلی و اسکله تفریحی بندرعباس، فاز یک بلوار ساحلی بندرعباس تیاب بازدید داشتند.

همچنین در این سفر دو معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه مدیرکل راه و شهرسازی استان با استاندار هرمزگان دیدار و گفت و گو داشتند.