شناسهٔ خبر: 77772 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان:

پالایش بیش از ۳ میلیون نفر متقاضی در اقدام ملی و تفاهم‌نامه‌های منعقده احداث مسکن/ ناپایداری ساختمان‌ها به کمتر از ۵ درصد رسیده است

تکریم و معارفه روسای پیشین و فعلی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور معاون مسکن و ساختمان با اعلام اینکه پالایش بیش از ۳ میلیون نفر متقاضی در طرح اقدام ملی و همچنین تفاهم‌نامه‌های مشترک با سه وزارتخانه انجام شده است از آمادگی وزارتخانه راه و شهرسازی برای آغاز مرحله دوم ثبت‌نام مسکن تا قبل از پایان امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفتکو با خبرنگاران، گفت: پالایش ثبت‌نام طرح اقدام ملی که قرار بود ۴۵ روزه انجام و در نیمه بهمن اعلام شود خوشبختانه زودتر به اتمام رسید و بر اساس پالایش‌ها که متوسط کشوری است از ۲۴۰ هزار متقاضی ثبت نام کننده طرح اقدام ملی ۵۸ درصد معادل ۱۴۰ هزار نفر حائز شرایط شناخته شدند.

معاون مسکن و ساختمان ادامه داد: ۴۲ درصد معادل ۱۰۰ هزار نفر در مرحله اول ثبت‌نام اقدام ملی حائز شرایط نبودند و از این مرحله حذف شدند.

محمودزاده توضیح داد: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی تفاهم نامه هایی را نیز با وزارتخانه های دفاع، آموزش و پرورش و کار، تعاون و رفاه اجتماعی منعقد کرد، پالایش بیش از ۳ میلیون نفر از متقاضیان مسکن انجام شده است و نتایج آن به زودی استان به استان اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نتایج افرادی که حائز شرایط بودند از طریق پیامک به متقاضیان اعلام خواهد شد و متقاضیان باید برای تکمیل پرونده و مراجعه به بانک برای انجام عملیات اجرایی واحدهای خود اقدام کنند.

محمودزاده یادآور شد: تعدادی از پروژه های طرح اقدام ملی شروع شده و تعدادی نیز با آورده متقاضیان شروع خواهد شد.  

وی همچنین اعلام کرد: ۵۸ درصد متقاضیان واحد شرایط و پالایش شده متوسط کشوری است ولی استان ها هنوز به طور مشخص اعلام نشده است و ظرف یک هفته آینده، استان به استان اعلام خواهد شد.

محمودزاده در خصوص آغاز ثبت نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن نیز اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد تا قبل از پایان امسال مرحله دوم ثبت نام انجام شود. اما در عین حال به دلیل ریزش هایی که وجود داشته است منتظر هستیم تا همکاران ما در استان های مختلف و شهرهای جدید با ایجاد ظرفیت های جدید و اعلام آن بر اساس برنامه ای که ابلاغ شده نتایج را اعلام کنند.

معاون مسکن و ساختمان در عین حال در مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، گفت: ۲۵ سال از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می گذرد و در این مدت شاهد تحولات فراوانی در صنعت ساختمان و ارتقای کیفیت هستیم.

معاون مسکن و ساختمان ادامه داد: بر اساس آمار در ابتدای انقلاب اسلامی ۵۷ درصد ساختمان‌ها ناپایدار بودند که این رقم امروزه به کمتر از ۵ درصد ناپایداری رسیده است.

محمودزاده یادآور شد: در این دوره از فعالیت سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان اقدامات جدیدی را آغاز کرده‌ایم که یکی از آنها نظام‌مند کردن فعالیت‌ها در نظام مهندسی است که نتیجه آن به اصلاح فرآیندها و جذب جامعه مهندسی منجر خواهد شد.

وی اعتمادسازی و جلب اعتماد عمومی را از رویکردهای جدید برشمرد و گفت: آموزش‌های مشترک به مهندسان در این دوره پیگیری خواهد شد. همچنین سیاست ارایه پروانه‌های تخصصی اشتغال نیز در برنامه است که با اینکار اشتغال بیشتری در کشور ایجاد خواهد شد.