شناسهٔ خبر: 77827 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارش اولیه سازمان هواپیمایی درباره سانحه هواپیمای کاسپین منتشر شد

گزارش هواپيماي ماهشهر سازمان هواپیمایی كشوري گزارش اولیه‌ سانحه هواپیمای بوئينگMD۸۳ کاسپین را منتشر کرد.در این گزارش روند بررسی حادثه تشریح شده و به دلایل حادثه اشاره ای نشده است.این گزارش نهایی نیست.

 به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي  سازمان هواپیمایی كشوري در اين گزارش آورده است: 

پرواز شماره ۶۹۳۶ مورخ ۹۸.۱۱.۰۷ شركت هواپيمايي كاسپين با هواپيماي بوئينگMD۸۳ به علامت ثبت CPZ-EPدر ساعت ۰۷:۳۶ به وقت محلي از تهران به ماهشهر برنامه ريزي شده بود. پس از انجام هماهنگي هاي پرواز ، اين هواپيما با ۱۳۶ مسافر و ۸ خدمه پروازي در ساعت ۰۶:۴۲ دقيقه به وقت محلي از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد به پرواز درآمده و پس از حدود ۵۰ دقيقه پرواز و اوج گیري تا ارتفاع ۳۲ هزار پايي، آماده فرود در باند ۱۳ فرودگاه ماهشهر مي شود.

در اين زمان هدايت پرواز به عهده خلبان بوده و پس از فرود در ساعت ۰۷:۳۶ به وقت محلي هواپيما از انتهاي باند خارج شده و پس از برخورد با فنس حفاظتي از محيط فرودگاه خارج و در ابتداي بلوار اصلي ماهشهر به بندر امام خميني(ره) در فاصله حدود ۱۰۰ متري باند متوقف شده است.

تمامي ۱۴۴ سرنشين هواپيما در سلامت كامل از هواپيما تخليه شده و با اعلام وقوع سانحه از سوي واحد برج فرودگاه، تيم هاي امدادي در اسرع وقت در محل حادثه حضور يافته و اقدامات مقتضي صورت پذيرفته است. فقط به دو نفرسرنشين آسيب اندكي وارد شده كه نيازمند به اقدامات پزشكي خاصي نبوده اند.پرواز مذكور چارتر شركت عمليات غير صنعتي ماهشهر بوده است.

اطلاعات اولیه درباره رويداد:

اطلاعات اوليه ذيل به اطلاع دفتر بررسي سوانح و حوادث رسيده و هنوز تحليلي از آن صورت نپذيرفته است:

-  هواي حاضر فرودگاه خوب( CAVOK) گزارش شده و ميزان باد ۰۶kt  ۲۸۰D/ بوده است.

-  باند قابل استفاده در فرودگاه ماهشهر باند شماره ۳۱ ( (VOR/DEM RWY۳۱ به خلبان اعلام گرديده اما براساس درخواست خلبان فرود هواپيما از باند( VOR/DEM   RWY۱۳ )صورت گرفته است. براساس مشاهدات پرسنل فرودگاه، هواپيما مقداري از طول باند را از دست داده و پس از فرود در باند ۱۳ و برخورد با فنس فرودگاه از محوطه فرودگاه خارج شده و در بلوار نزديك فرودگاه متوقف شده است.

 - براساس گزارش مدير فرودگاه مجموعه نجات و آتش نشاني در كمتر از ۴ دقيقه پس از وقوع در محل سانحه حاضر و عمليات امداد ونجات، پيشگيري از آتش را مطابق رويه هاي طرح اضطراري فرودگاه انجام داده اند. تمامي امكانات جهت انتقال هواپيما به داخل فنس فرودگاه فراهم شده و با نظر كارشناسان بررسي سانحه و كارشناسان فني شركت هواپيمايي مذكور، اقدامات اوليه از قبيل براي تخليه سوخت هواپيما و انتقال هواپيما به محل امن انجام گرفته است.

- خسارت به هواپيما در حد كلي ( Destroye)است.

اهم اقدامات صورت گرفته توسط سازمان

پس از كسب اطلاع از وقوع سانحه، مديريت بحران در شهر ماهشهر فعال شده و به طور همزمان كارگروه ويژه بحران مشتمل بر تيم واكنش اضطراري شركت هواپيمايي كاسپين به همراه تيم بررسي سانحه سازمان هواپيمايي كشوري در تهران تشكيل و براي اعزام به سايت سانحه آماده شدند و با هواپيماي جايگزين آن شركت در ساعت ۱۱:۳۵ به فرودگاه ماهشهر اعزام گرديدند.

  • مسافران پرواز برگشت با هواپيماي جايگزين به تهران انتقال داده شدند.
  • اطلاع رساني عمومي در خصوص وقوع سانحه انجام پذيرفت.
  • وضعيت فرودگاه بررسي شده و عملياتي بودن آن براساس شرايط موجود، وفق استانداردهاي فرودگاهي اعلام گرديد.
  • جمع آوري مستندات اوليه و مصاحبه با خلبان و پرسنل فرودگاه انجام شده است.

بررسي اين سانحه برابر آئين نامه بررسي سوانح و حوادث هوايي (غيرنظامي) مصوب هيات دولت و استانداردهاي ضميمه شماره ۱۳ پيمان شيكاگو توسط سازمان هواپيمايي كشوري انجام خواهد پذيرفت و پس از جمع آوري اطلاعات اوليه؛ گزارش هاي تكميلي تهيه و اعلام خواهد شد.