شناسهٔ خبر: 77875 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات دو زلزله با بزرگی ۴ و ۴.۳ در سومار و برزوک تشریح شد

مناطق مرکزی و شمالغرب ایران همراه با خاک ترکیه در معرض تنش تکتونیکی/ گسل «پیش ژرفای زاگرس» مسبب زلزله « سومار»/ فعالیت گسل «کاشان» دلیل زلزله «برزوک»

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات دو زلزله با بزرگای ۴.۳ و ۴ در سومار و برزوک را در استان های کرمانشاه و اصفهان، تشریح کرد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیات زلزله امروز ۸ بهمن را که در ساعت ۱۱:۴۲ در ۳۴ کیلومتری جنوب‌غرب کاشان در امتداد گسل قم- زفره رخ داد و همچنین زلزله ساعت  ۱۰:۲۲ دقیقه سومار در استان کرمانشاه با بزرگای ۴.۳، تشریح کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اعلام کرد: از نظر لرزه‌خیزی در کشور در مدت اخیر شاهد زلزله هایی با بزرگای ۴ و بیشتر در جنوب خراسان‌رضوی، شمال تنگه هرمز، منطقه شمالغرب و همچنین در غرب شیراز و ایران مرکزی بوده ایم که رخدادها، حاکی است که این محدوده از ایران در مناطق مرکزی و شمالغرب ایران همراه با خاک ترکیه در معرض تنش تکتونیکی قرار دارند.

بیت‌اللهی ادامه داد: رخداد این زمین‌لرزه‌ها با این دید قابل تفسیر است که در یک مقیاس بزرگتر کل ناحیه تحت فشار است و رخداد زلزله‌هایی در شمال‌شرق ایران در محدوده‌های مرکز و غرب و همچنین در شمالغرب این کشور و کشورهای همسایه معرف این تنش است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص زلزله سومار اعلام کرد: امروز (۸ بهمن) در منطقه سومار ساعت ۱۰:۲۲ زلزله ای با بزرگای ۴.۳ در امتداد گسل پیش ژرفای زاگرس و در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب سومار از توابع شهرستان قصرشیرین رخ داد.

بیت‌اللهی ادامه داد: در اطراف این منطقه آبادی‌هایی مانند ممرسه و گنجوان قرار دارند که البته به دلیل بزرگی نه چندان قابل ملاحظه زلزله و فاصله قابل توجه زلزله ها از رومرکز زلزله انتظار تخریب این زلزله نمی‌رود. بنابراین یکی از زلزله های رخداده بالای ۴ در منطقه غرب کشور و در جنوب سومار، مرز بین ایران و عراق واقع بوده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین یادآور شد: در ساعت ۱۱:۴۲ امروز ۸ بهمن نیز در استان اصفهان و در منطقه شهر برزوک استان در ۳۴ کیلومتری جنوب اندکی به سمت غرب شهر کاشان زلزله ای با بزرگای ۴ رخداده که در امتداد گسل کاشان واقع شده است. این زلزله با توجه به بزرگی نه چندان خود، تخریب قابل توجهی نیز به جای نگذاشت.

وی ادامه داد: رومرکز این زلزله درست در محدوده شهر برزوک که جمعیتی در حدود ۴۶۰۰ نفر را در خود جای داده واقع شده  است. همچنین، پنج روستا اطراف رومرکز زلزله با بزرگی ۴ واقع هستند که جمعیت آنها به بالای ۶۳۰۰ نفر می رسد. 

بیت‌اللهی خاطرنشان کرد: این رخدادها همراه با دو رخداد لرزه‌ای غرب شیراز و بافق که روز گذشته رخ دادند و همچنین زلزله‌های متعدد دیگر بیانگر بی‌هنجاری لرزه‌ای گسترش یافته در سراسر فلات ایران است و بی‌ارتباط با یک تنش ناحیه‌ای نیست که زلزله شرق آناتولی را موجب شد.