شناسهٔ خبر: 78187 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد

نوسازی ناوگان حمل و نقلی در اولویت /باید خودکفایی را به معنای واقعی کلمه پایه گذاری کنیم/الزام نوسازی ماشین آلات راهسازی و عمرانی

محمد اسلامی وزیر را وشهرسازی در حاشیه مراسم تحویل خودروهای آتش نشانی به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور گفت:یکی از نکاتی که برای ما اهمیت دارد ارتقا کیفیت حمل و نقل است و در این راستا نوسازی و روزآمد کردن خودروهای حمل مسافر و بار را در الویت قرار داده ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی با اشاره به این که به دلایل گوناگون تولید خودروهای سنگین اعم از خودروهای باری و مسافری طی چند سال گذشته با رکود مواجه شده بود، گفت: اما برخی شرکت ها از جمله ایران خودرو دیزل بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی اقدام به تولید این نوع از خودروها کرده اند. در این راستا باید بتوانیم از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای تولید ساخت داخل استفاده کنیم و بتوانیم خودکفایی را به معنای واقعی کلمه پایه گذاری کنیم به نحوی که خط تولید منتظر لجستیک از خارج کشور نباشد.

وی با اشاره به ساخت خودروهای آتش نشانی مخصوص فرودگاه ها توضیح داد: موضوع مهم برای ما این است که این روند پایدار باشد و مصمم هستیم از این ظرفیت استفاده کنیم. خودروهای آتش نشان فوماتیک برای فرودگاه ها بسیار مهم است و امروز تحویل دو خودرو انجام شد.

اسلامی افزود:  همچنین باید ماشین های مخصوص و ماشین آلاتی که در حوزه عمرانی به کار گرفته می شود، تجهیز شوند تا شرکت های ساختمانی و عمرانی بتوانند در پروژه‌های عمرانی از تجهیزات نو استفاده کنند.  شرکت ایران خودرو دیزل در زمینه خودروهای مسافر و حمل بار نیز اقدامات نوینی انجام داده است و به همین دلیل نیازمند واردات نیستیم. در ساخت موتور، گیربکس و قوای محرکه امکانات گوناگونی در کشور وجود دارد. با توجه به قدرت مهندسی بالای شرکت ایران خودرو دیزل امیدوارم این مسیر را با قدرت ادامه دهند و شاهد تولیدات خوبی از سوی این شرکت باشیم که اعتماد مردم را جلب کند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این که برنامه خاصی برای توسعه ناوگان حمل و نقلی با شرکت ایران خودرو دارید، گفت: هم با شرکت ایران خودرو و هم شرکت هپکو قراردادی منعقد کرده ایم و کارهای حقوقی آن در حال انجام است. برای نوسازی ناوگان نیز یک کمیته مشترک داریم و بسته به میزانی که برنامه ریزی های تولید بتواند خودش را با تحریم تطبیق دهد این امر دنبال می شود.

او با بیان این که سیستم ناوبری هوایی ایران بسیار حساس است و باید ضریب ایمنی حداکثری را طبق الزامات قانونی داشته باشد، تصریح کرد: دشمنان ما سعی می کنند با وضع تحریم ها ما را عقب نگاه دارند، بنابراین مهم است بتوانیم از توان داخلی در امر ساخت تجهیزات صنعت هوایی استفاده کنیم.

اسلامی بر استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان قادرند، محصولات جدید در حوزه رادار، سیستم های گوناگون مراقبت های پرواز و مدیریت فضای کشور و تجهیزات زمینی که یک نمونه آن را امروز در اینجا مشاهده کردیم بسازند. پرداختن به این مهم در دستور کار شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور قرار دارد تا هم شرکت های دانش بنیان تقویت شوند و هم تجهیزات ما به روز شود.