شناسهٔ خبر: 78199 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان اعلام کرد

اتصال ریلی بندر آستارا به آستارا آذربایجان، گامی بزرگ در تکمیل کریدور شمال و جنوب است/ تجهیز بنادر به مدهای مختلف حمل‌ونقل عامل اطمینان برای حضور سرمایه‌گذاران

حمیدرضا آبایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: بدون شک با تجهیز بنادر ما به حمل‌و‌نقل چند وجهی شاهد افزایش توان عملیاتی بنادر کشور هستیم و صاحبان کالا به بهترین شکل می‌توانند از این مزیت بهره‌مند شوند.

حمیدرضا آبایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سفر وزیر راه و شهرسازی به استان گیلان و بازدید از پروژه‌های بندری این استان در دو بندر انزلی و آستارا اظهار داشت: در سفر وزیر به استان گیلان و حین بازدیدی که از بندر آستارا داشت، تاکید ویژه‌ای بر رونق گرفتن هرچه بیشتر این بندر با جذب سرمایه‌گذار شد.

وی ادامه داد: با توجه به واگذاری بندر آستارا به بخش خصوصی، وزیر تاکید زیادی بر پویایی حمل‌ونقل ریلی در این بندر داشت که البته موانعی در این زمینه وجود دارد. ورود ریل به این بندر باید از داخل شهر باشد، اما با توجه به مشکلات، قرار شد یک محدوده ریلی در نظر گرفته شده و امکاناتی فراهم شود که کالا  پس از انتقال به این محدوده با استفاده از ریل حمل شود.

آبایی گفت: به همین خاطر قرار است با در اختیار گذاشتن این محوطه در اختیار سرمایه‌گذاران در بندر آستارا بار به محوطه ریلی منتقل و جابه‌جایی صورت گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در ادامه با اشاره به پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی درخصوص وضعیت بندر انزلی و زیرساخت‌های ایجاد شده و در حال ساخت در این بندر تصریح کرد: در بندر انزلی ایجاد زیرساخت‌ها توسط دولت انجام می‌گیرد. تاکید وزیر بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب بود تا به این شکل بندر به جایگاه اصلی خود برسد.

وی ادامه داد:‌ یکی از این زیرساخت‌ها حمل و نقل ریلی است، که ایجاد آن باعث می‌شود بتوانیم انواع و اقسام بارهای نفتی و غیرنفتی را از طریق این بندر جابجا کنیم. در این زمینه برخی از زیرساخت‌ها در حال ساخت و تکمیل بوده که بنا است در ایام ا... دهه فجر افتتاح شوند. یکی دیگر از این موارد نیز اتمام ساخت اسکله غلات در بندر انزلی است.

آبایی تصریح کرد: با توجه به زمان‌بر بودن اتصال ریل در بندر انزلی طبق درخواست وزیر راه و شهرسازی قرار شد تا برای انجام این کار، از محوطه ایستگاه بندر انزلی استفاده شود. همچنین بنا است تا زمان تکمیل شدن راه آهن آستارا، کالاها از بندر آستارا نیز به ایستگاه راه‌آهن بندر انزلی حمل شده و پس از آن با استفاده از ریل جابجا شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در ادامه با اشاره به مزایای تکمیل خط ریلی تهران – قزوین – رشت در رونق بنادر این استان اظهار داشت: قطعا اگر بنادر ما به حمل و نقل چند وجهی مجهز شوند و بتوانیم از مدهای مختلف آن بهره ببریم، توان عملیاتی بیشتری را شاهد خواهیم بود. بدون شک اتصال مدهای مختلف حمل‌ونقلی به بنادر این امکان را برای صاحبان کالا فراهم می‌کند که به بهترین شکل و با اطمینان از مزیت‌های حمل و نقل چند وجهی، از این روش حمل‌ونقلی بهره ببرند.

وی ادامه داد: یعنی با ایجاد این شرایط صاحب کالا به راحتی می‌تواند برای تسریع در روند انتقال کالای خود کوتاه‌ترین مسیر را انتخاب کند. به همین شکل آمدن ریل به آستارا و اتصال آن به آستارای آذربایجان یک اتفاق میمون در تکمیل کریدور شمال و جنوب خواهد بود و توان ترانزیتی ما را فوق العاده بالا می‌برد.

وی افزود: این مساله موجب یک رقابت برای ایجاد مزیت‌های جدید خواهد شد تا بتوان بنادر را به سمت جذب کالاهای جدید برد.

 آبایی در بحث توسعه پسکرانه‌های استان گیلان و ایجاد مزیت‌های ویژه برای صادرکنندگان در این زمینه اظهار داشت: پسکرانه‌های بنادر ما با حضور بخش خصوصی فعال خواهند شد و در این زمینه باید بتوانیم با ارائه تسهیلات قانونی کاری کنیم تا از این اراضی به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری شود.

وی ادامه داد: در این زمینه سازمان بنادر و دریانوردی گام‌های مهمی را برداشته و تقریبا اکثر بنادر ما از منطقه ویژه اقتصادی یا منطقه آزاد تجاری – صنعتی بهره می‌برند که شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران بسیار تسهیل می‌کند.

وی افزود: در گیلان بندر آستارا منطقه ویژه اقتصادی بندری است و بندر انزلی نیز منطقه آزاد تجاری – صنعتی است. لذا شرایط برای جذب سرمایه‌گذار در این بنادر فراهم است و با تامین زیرساخت‌ها بخش صادرات ما بیش از قبل فعال خواهد شد. یکی از این راه‌ها انتقال مواد اولیه و تبدیل آن‌ها به کالای تولیدی صادارتی در بنادر است. به این شکل با جذب سرمایه‌گذارانی که بدر تولید کالا فعال هستند، این دو بندر با توجه به محصور بودن در منطقه شهری به بهترین شکل فعال می‌شوند.