شناسهٔ خبر: 7828 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال به ادامه‌ساخت تونل کبیرکوه/ فراهم شدن زمینه ترددآسان زوار به عتبات عالیات

تونل گردنه حیران معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تونل کبیرکوه از بزرگ‌ترین تونل‌های کشور است که وزیر راه و شهرسازی نسبت به تسریع در ساخت آن اهتمام ویژه دارد و پیگیر روند ساخت‌وساز آن است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از  ایسنا، «سید حسین میرشفیع» در جریان بازدید از تونل بزرگ کبیرکوه آبدانان گفت: تاکنون یک هزار و ۱۲۵ متر از تونل اصلی و ۱۲۰ متر تونل فرعی حفر شده و قسمت دوم پیمان سپاری این پروژه شامل حفر یک هزار متر از تونل نیز منعقد شده و هم اکنون در حال حفر تونل است.


وی ادامه داد: امسال ۶۰۰ میلیارد ریال قرارداد جدید برای ادامه روند ساخت تونل کبیرکوه آبدانان در استان ایلام اختصاص یافته که با تزریق این میزان اعتبار تا پایان سال جاری میزان یک هزار متر دیگر از تونل چهار و ۷۰۰ متری کبیرکوه آبدانان حفر می‌شود.

معاون حقوقی امور مجلس و راه‌های روستایی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راهبردی بودن این تونل و نقش آن در اتصال غرب کشور به بنادر جنوبی و کاهش ترافیک بین جاده های مواصلاتی غرب به جنوب، گفت: در حال حاضر دو پیمانکار از دو سمت آبدانان و در شهر در حال کار هستند که از سمت آبدانان تا کنون یک هزار و ۱۲۵ متر تونل اصلی و ۱۲۰ متر تونل فرعی جهت هدایت آب انجام شده و جاده دسترسی تونل از سمت دره شهر نیز به پیمان رفته است و پیمانکار آن در حال اجرای راه دسترسی است.

میرشفیع به نقش این تونل در کاهش بار ترافیکی زائران به عتبات عالیات اشاره کرد و گفت:‌ تونل کبیرکوه از بزرگ‌ترین تونل های کشور است که وزیر راه و شهرسازی نسبت به تسریع در ساخت آن اهتمام ویژه داشته و پیگیر روند ساخت و ساز آن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این تونل می تواند راه ارتباطی جدیدی در محورهای مواصلاتی کشور باز کند که ضمن کاهش بار ترافیکی از محور غرب به جنوب کشور، زمینه تردد آسان زوار عتبات عالیات از محور پلدختر، دره شهر، تونل کبیرکوه آبدانان، دهلران به عتبات عالیات را فراهم می کند.

همچنین دکتر «علی‌محمد احمدی» نماینده مردم شهرستان های آبدانان، دهلران، دره شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی نیز به نقش راهبردی و استراتژیک این تونل در خروج این شهرستان از بن بست اقتصادی و حذف پیچ های خطرناک گردنه صعب العبور کبیرکوه اشاره کرد و گفت: تونل کبیرکوه یک کریدور جدید در راه های کشور است که بخشی از ترافیک شمال غرب و غرب کشور به جنوب را کاهش می دهد و راه های مواصلاتی استان های غرب کشور را به بنادر جنوبی با بار ترافیکی و زمان کمتر وصل می کند و با اهتمام دولت و تزریق به موقع اعتبارات، این طرح ملی در سال ۹۴ با سرعت خوبی ادامه پیدا می کند.

وی افزود: با بهره برداری از تونل کبیرکوه و حذف بیش از ۲۵۰ پیچ بسیار سخت و صعب العبور گردنه کبیرکوه، کاهش ۲۰ کیلومتری مسیر ‌آبدانان به دره شهر و کاهش مسیر ۴۵ کیلومتری محور آبدانان به پلدختر می تواند زمینه توسعه اقتصادی و حضور سرمایه داران بخش صنعت و اقتصاد در این شهرستان را فراهم کند.

نماینده مردم شهرستان های آبدانان، دهلران، دره شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تونل کبیرکوه می تواند ضمن حذف مسیر برف گیر و سخت گذر گردنه کبیرکوه که تصادفات زیادی هر ساله در آن رخ داده، مسیر جنوب استان ایلام با مرکز کشور را بیش از ۷۰ کیلومتر کاهش می دهد.

احمدی تصریح کرد: با توجه به اعتبارات سال ۹۲ و ۹۳ این تونل در اعتبارات ملی، در لایحه بودجه سال ۹۴ اعتبارات آن رشد ۳۰۰ درصدی داشته و پیگیر هستیم که از منابع استانی به ویژه ماده ۱۸۰، اعتبارات خوبی به این پروژه تزریق شود تا شاهد تسریع روند حفر این تونل همانند سال ۹۳ باشیم./

نظر شما