شناسهٔ خبر: 78313 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل:

ساخت و توسعه راه‌آهن درود-خرم‌آباد-اندیمشک شتاب می‌گیرد/ بزرگترین تونل های کشور در مسیر راه آهن درود_خرم آباد_اندیمشک

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از برگزاری جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان لرستان به ریاست وزیر راه و شهرسازی و اتخاذ تصمیماتی برای تسریع روند ساخت راه‌آهن درود-خرم‌آباد-اندیمشک خبر داد.

عباس خطیبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به اشاره به برگزاری جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان لرستان با حضور وزیر راه و شهرسازی و بررسی ساخت و توسعه پروژه راه‌آهن  درود- خرم‌آباد گفت: در این جلسه تصمیماتی برای تسریع روند ساخت پروژه احداث راه‌آهن درود-خرم‌آباد-اندیمشک به طول ۳۶۷ کیلومتر اتخاذ شد.

وی افزود: عملیات اجرایی قطعه درود-خرم‌آباد به طول ۱۱۴ کیلومتر از اواخر  سال ۹۲ و اوایل سال ۹۳ شروع شد و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: این پروژه ریلی یکی از پروژه‌های بسیار سخت و پیچیده به لحاظ فیزیکی است به طوری که از ۱۱۴ کیلومتر مسیر راه آهن درو-خرم‌اباد بالغ بر ۱۸ دستگاه تونل به طول ۳۱ کیلومتر و  ۲۰ دستگاه پل خاص به طول ۳ کیلومتر است.

خطیبی بیان داشت: مسائل ژئوتکنیکی و زمین شناسی با توجه به اینکه باید این پروژه در منطقه زاگرس اجرا می‌شود از مشخصات فنی پیچیده‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه «طویل‌ترین تونل‌های ریلی کشور در این مسیر در دست ساخت است» افزود: برای اولین بار در حوزه زیرساخت ریلی با احداث چنین احجامی مانند تونل‌هایی به طول۴۵۰۰ متر و  ۳۷۰۰ متر روبرو می‌شویم که قابل مقایسه با تونل‌های در دست بهره‌برداری نیست. ضمن اینکه اینگونه پل‌ها و تونل‌ها مسائل خاص خود در زمینه‌های‌ ایمنی و بهره‌برداری را دارند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به وضعیت بودجه و اعتبارات این پروژه ریلی گفت: قرارداد اولیه حدود ۴۷۰ میلیارد تومان با  فهرست‌بهای سال ۹۲ بوده است و منابعی که برای آن تامین شده بود از محل سهام فولاد خوزستان بوده است که از ۳۸۰ میلیارد تومان سهام  تخصیص یافته، ۳۰۰ میلیارد تومان جذب شده است.

خطیبی یاد آور شد: ۳۰۰ میلیارد تومان آن زمان به نرخ امروز معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد. اما برای تداوم پروژه پیشنهاد استفاده از بودجه عمومی و تخصیص ۱۲۰ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای تکمیل این پروژه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است بنابر این زمان تکمیل پروژه ارتباط مستقیم با تامین منابع مالی و اعتبارت دارد. در بودجه سال ۹۸ اعتباری معادل ۲۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که برای سال ۹۹ با ۶۰ درصد افزایش به ۴۵ میلیارد تومان افزایش یافته است تا پروژه با شرایط مناسب تری توسعه یابد.