شناسهٔ خبر: 78379 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

اطلاعیه سازمان هواشناسی:

احتمال وقوع بهمن در گیلان، مازندران و اردبیل/ کولاک برف در ۱۳ استان

سقوط بهمن سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره به افزایش دما در مناطقی از شمال و شمال‌غرب کشور، نسبت‌به احتمال وقوع بهمن در این مناطق، هشدار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه شماره ۱۶۰ این سازمان با پیش‌بینی افزایش نسبی دما از روز پنجشنبه ۲۴ بهمن‌ماه در دامنه‌های البرز واقع در گیلان، غرب مازندران و شرق اردبیل، نسبت‌به آب‌شدن برف، جاری‌شدن روان‌آب و احتمال وقوع بهمن در این مناطق هشدار داده است.

این اطلاعیه، زمان پایان افزایش دما در این مناطق را ظهر روز جمعه ۲۵ بهمن، اعلام و به ساکنان و مسافران حاضر در این مناطق، توصیه کرده است، از توقف در نقاط مستعد بهمن، خودداری و در ترددهای جاده‌ای به‌ویژه در نواحی کوهستانی احتیاط کنند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه، با اشاره به فعالیت سامانه بارشی و بارش برف و باران از روز پنجشنبه ۲۴ بهمن‌ماه در مناطقی از کشور آمده است، برای روز پنجشنبه ۲۴ بهمن، بارش برف در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان شرقی، غرب کردستان، شمال کرمانشاه و ارتفاعات البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران و روز برای روز جمعه ۲۵ بهمن، بارش باران در استان‌های، گلستان و شرق مازندران و بارش برف در خراسان‌شمالی، شمال خراسان‌رضوی و ارتفاعات البرز شرقی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی در این اطلاعیه با اشاره به لغزندگی، کولاک برف، کاهش دید و اختلال تردد در جاده‌های مواصلاتی در این مناطق، توصيه کرده است، در ترددهای شهری و جاده‌ای، احتیاط و از سفرهای غیر ضروری اجتناب شود. ضمن این‌که رعایت نکات ایمنی و تجهیز خودروها به تجهیزات زمستانی و انجام اقدامات به‌موقع در خصوص برف‌روبی در جاده‌های مواصلاتی در این مدت، ضروری است.

سازمان هواشناسی کشور در بخش سوم این اطلاعیه نیز از وزش باد شدید در برخی از استان‌های کشور خبر داده و آورده است،  روز جمعه، ۲۵ بهمن، استان‌های، قزوین، البرز و تهران و با گردوخاک در قم، سمنان، شمال اصفهان، شمال‌شرق مرکزی، نیمه‌شرقی یزد و برخی مناطق خراسان‌رضوی و روز شنبه ۲۶ بهمن وزش باد شدید همراه با گردوخاک در استان‌های، سیستان‌وبلوچستان و نیمه‌شرقی کرمان رخ خواهد داد.

این اطلاعیه با اشاره به احتمال آسیب رسایدن به گلخانه‌ها و سازه‌های موقت به دنبال ورزش بعد شدید، توصیه کرده است، تمهیدات لازم برای کاهش خسارات احتمالی در این خصوص به کار گرفته شود.