شناسهٔ خبر: 78475 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تسهیلات ۱۷۰، ۱۴۰ و ۱۳۰ میلیون تومانی به چه كسانی تعلق می‌گيرد؟

محمدحسن علمداری مدیر امور اعتباری بانک مسکن ضمن اعلام این مطلب که تسهیلات ۱۷۰، ۱۴۰ و ۱۳۰ میلیون تومانی از سوی بانک مسکن به سازندگانی که فناوری‌های نوین ساخت را در بافت‌های فرسوده رعایت کنند، تعلق می‌گیرد از حل چهار مشکل سازندگان در بافت‌های فرسوده شهری خبر داد.

محمدحسن علمداری مدیر امور اعتباری بانک‌مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیات تسهیلاتی که بانک مسکن برای بافت فرسوده به سازندگان تخصیص می‌دهد و همچنین برنامه‌هایی که برای بهتر شدن ساخت و ساز و بازآفرینی بافت‌های فرسوده از سوی بانک برای مالکان و سازندگان در این بافت‌ها در نظر گرفته شده را اعلام کرد.  

علمداری از حل چهار مشکل سازندگان و مالکان در بافت فرسوده خبر داد و گفت: افزایش سقف تسهیلات، پذیرش وکالت، ارایه تسهیلات به شکل مشاع به سازندگان و پذیرش اعتبارسنجی از سازندگان طرف قرارداد، هم اکنون برای سازندگان و مالکان در بافت‌های فرسوده فراهم شده است.

مدیرامور اعتباری بانک‌مسکن، اصلی‌ترین قدم بانک‌ برای تسهیل ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده را تخصیص تسهیلات ساخت از محل اوراق، عنوان کرد و گفت: بانک مسکن علاوه بر ارایه تسهیلات از محل وجوه اداره شده بانک، با ارایه تسهیلات از محل اوراق به منظور رونق دادن به ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده موافقت کرده است.  

به گفته علمداری، در حال حاضر مشکلات مربوط به وکالت برای مالکان و سازندگان حل شده است و بانک وکالت نامه را برای تخصیص اعتبار پذیرفته است. همچنین با توجه به اینکه پروژه‌ها در بافت‌های فرسوده به شکل مشارکتی انجام می‌شود مقرر شده است تا اعتبارسنجی علاوه بر مالکان، از سازندگان نیز پذیرفته شود.

این مسئول در بانک‌مسکن ادامه داد: هم‌اکنون تسهیلات به شکل مشاع به سازندگان ارایه می‌شود و رقم تسهیلات نیز افزایش یافته است و به سازندگانی که دارای شرایط لازم باشند تسهیلات افزایش یافته، پرداخت می‌شود.  

وی رقم تسهیلات افزایش یافته در بافت‌های فرسوده را برای شهر تهران برای سازندگانی که فناوری‌های نوین ساخت را رعایت کنند ۱۷۰ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها در صورت حرفه‌ای ساز بودن ۱۴۰ میلیون تومان و برای سازندگان عادی ۷۰ میلیون تومان عنوان کرد.

علمداری این تسهیلات را برای مراکز استان‌ها به ترتیب ۱۶۰، ۱۳۰ و ۷۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک نیز به ترتیب ۱۴۰، ۱۲۰ و ۷۰ میلیون تومان برشمرد.

وی یادآور شد: رقم سود تسهیلات تنها برای ۵۰ میلیون تومان با سود ۹درصد اعمال می شود و برای باقیمانده تسهیلات بسته به بدون سپرده و یا اوراق بودن آنها به ترتیب با سود ۱۸ و ۱۷.۵ درصد محاسبه می‌شود.