شناسهٔ خبر: 78485 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

باید شرایط را برای استفاده از شناورهای پیشرفته فراهم کنیم/ کشور تنها به دو بندر وابسته نیست

سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت حمل و نقل دریامحور گفت: باید شرایط را برای استفاده از شناورهای پیشرفته فراهم کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور با اشاره به مزیت وجود دریا در شمال و جنوب ایران اظهار داشت: ایران در کریدور شمال-جنوب قرار گرفته است و بیش از ۹۰ درصد تجارت کشور از طریق دریا صورت می گیرد. 

وی افزود: به همین دلیل ضرورت دارد برای توسعه دریامحور درخصوص توسعه ناوگان دریایی تلاش بیشتری را شاهد باشیم. 

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با اشاره به پررنگ تر شدن تحریم های ظالمانه پس از دفاع مقدس گفت: برای حفظ شریان تجارت دریایی در راستای تامین مایحتاج و تداوم صادرات، زمانی توسعه دریا محور معنا پیدا می کند  که در برنامه ریزی کلان کشور بیشترین توجه به نوار ساحلی باشد. 
وی تصریح کرد: این مسئله می تواند نقش بسزایی در رونق و شکوفایی اقتصاد ایران داشته باشد و در این زمینه مدیریت سواحل و محیط زیست در توسعه پایدار یکی از موضوعات مهم تلقی می شود.

تنگسیری گفت: متاسفانه قوانین محدودکننده در حوزه دریا باعث شده نتوانیم از دریا به بهترین شکل بهره مند شویم.

دریادار پاسدار تنگسیری با تاکید بر اینکه ایران حق استفاده از دریای عمان و خلیج فارس را دارد، خاطرنشان کرد: اگر مردم در دریا حضور داشته باشند، امنیت برقرار خواهد شد. به دلایل مختلف باید قوانین دست و پاگیر را کنار بزنیم و شرایط را برای استفاده از شناورهای پیشرفته فراهم کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به ایران قوی و پشت سر گذاشتن تحریم های ظالمانه، باید خودمان دست به کار شویم، گفت: در حوزه حمل و نقل و لجستیک دریایی همه افکار متوجه بنادر شهید رجایی وامام خمینی (ره)می شود درحالی که کشور تنها به دو یا سه بندر وابسته  نیست و ما کشوری با سواحل طولانی هستیم.

وی تاکید کرد:‌ ما در نیروی دریایی سپاه پاسداران همیشه می‌کوشیم امنیت با حضور مردم در دریا حاصل شود در همین راستا بسیج دریایی را طراحی کردیم.

وی افزود:‌ ۱۷ هزار فروند شناور و قایق در بسیج دریایی تا کنون نام‌نویسی کرده‌اند، از این رو طراحی و ساخت ناوهای بالگردبر را انجام دادیم که ۵۵ متر طول دارد و به زودی ناوهای ۶۵ متری را هم رونمایی می‌کنیم.