شناسهٔ خبر: 78488 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

تزریق ۳۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت شناور/ سوخت کم سولفور فعلی کفاف نیاز کشور را نمی دهد/ ورود دو فروند لایروب مکنده مخزن دار به ناوگان کشور در نیمه دوم سال ۹۹

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز سازمان بنادر و دریانوردی می تواند اعلام کند که طرح تحول صنایع دریایی برای تحول ناوگان عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شده و جمعا ۳۶۰۰ میلیارد تومان از منابع سازمان در حوزه صنایع دریایی اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در اختتامیه بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور ضمن قدردانی از تمامی اعضای جامعه دریایی و بندری در راستای برگزاری این همایش در قالبی جدید اظهار داشت: در سازمان بنادر اقدام بزرگی در حوزه دریایی و در راستای سیاست های کلان کشور آغاز شد که با توجه به شعار سال جاری مبنی بر رونق تولید بود.

وی ادامه داد: در همین خصوص استفاده حداکثری از توان داخلی ابلاغ و در عین حال مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بر استفاده حداکثری از توان داخلی تاکید داشتند. در همین زمینه بود که طرح تحول دریایی از سوی وزرای دفاع و راه به امضا رسید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه تصریح کرد: امروز سازمان بنادر و دریانوردی می تواند اعلام کند که طرح تحول صنایع دریایی برای تحول ناوگان عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شده و قرارداد ساخت ۴۰ شناور با اعتبار ۲۴۰۰ میلیارد تومان در مرحله انعقاد قرارداد است. 

وی افزود: علاوه بر آن به صورت همزمان ساخت ۴۳ شناور به چهار شرکت کشتی سازی داخلی سپرده شده و ۱۴۰۰ میلیارد تومان نیز اعتبار نیز در این بخش درنظر گرفته شده است که جمعا حاکی از تزریق ۳۶۰۰ میلیارد تومان از منابع سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه صنایع دریایی است. قطعا این میزان قابل توجهی خواهد بود و امیدواریم مابقی مایحتاج بخش داخلی با بهره گیری از توان داخلی تامین شود.

راستاد در ادامه با اشاره الزام استفاده از سوخت کم سولفور از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی و اقدامات انجام گرفته در این خصوص تصریح کرد: بخشی از نیاز داخلی برای تامین سوخت کم سولفور توسط پالایشگاه اراک تامین شده است اما نیاز کشور در این حوزه حدود ۱,۵ میلیون تن بوده که تولید فعلی کفاف لازم را نمی دهد. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه خوشبختانه در فاز اول در بحث سوخت کم سولفور از مرحله بحران عبور شده اما نیازمند تولید بیشتر هستیم، گفت: باید ظرفیت ناوگان مسافری دریایی افزایش پیدا کند و نوسازی ناوگان مسافری مقوله‌ای است که باید مدنظر قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان، اظهار کرد: در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ بعد از گذشت ۴۵ سال، شاهد ورود ۲ فروند لایروب مکنده مخزن دار خواهیم بود که آخرین دستاورد این حوزه است و ظرفیت لایروبی بنادر ایران را ارتقاء خواهد داد.

راستاد در پایان گفت: جا دارد از طریق این همایش به مالکان کشتی و شرکت های کشتیرانی درخصوص موارد ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی توصیه جدی داشته باشیم  و علاوه بر این به شعار" ناوگان ایرانی و دریانورد ایرانی" به بهترین شکل توجه و از آن استفاده شود.