شناسهٔ خبر: 78518 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

زمین‌های مسکن را در برهوت انتخاب نکرده‌ایم/ کاهش ۲۵ درصدی هزینه ساخت مسکن در طرح اقدام ملی با امضا سه تفاهمنامه/ آغاز مرحله دوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در اسفند/ جلوگیری از تبدیل مسکن به تله مالی

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق برآورد معاونت مسکن، امضا سه تفاهم‌نامه با نظام مهندسی،‌ وزارت کشور و طرح تهاتر مصالح تا ۲۵ درصد بر قیمت پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن تاثیر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در حاشیه همایش اقدام ملی مسکن در جمع خبرگاران اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که امروز با نظام مهندسی منعقد‌ شد، تعرفه برای دهک‌های اول تا سوم باید رایگان باشد و تعرفه‌های دیگر با توجه به شهر تعیین شود.

وی افزود: نظام مهندسی باید بر نقشه، معماری و سازه و تاسیسات نظام مهندسی‌ها مسئولانه نظارت کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: دومین اتفاق امروز،‌ امضا تفاهم‌نامه با وزارت کشور بود تا بابت پروانه عوارضی اخذ نشود و برای سایر شهرها به طور متناسب تخفیف لحاظ شود که نیاز بود وزارت کشور و شهرداری‌ها به این مساله ورود کنند.

اسلامی افزود: سومین تفاهم‌نامه‌ای که امروز مبادله شد،‌ تهاتر مصالح بود بدین معنی که قابلیت خرید مصالح به صورت اعتباری از بازار فراهم شود. این وعده ما محقق و با امضای تفاهم‌نامه عملیاتی شده است.

وی یادآور شد: بنیاد مسکن در مناطقی که مردم به صورت گروهی اقدام به ساخت مسکن می‌کنند، مصالح را از همین بازار تخصیص می‌دهد و برآورد معاونت مسکن این است که مجموعه این اقدامات هزینه ساخت پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن ۲۵درصد کاهش یابد.

این عضو کابینه دولت با اشاره به تضامین انجام طرح اقدام ملی مسکن در موعد مقرر تصریح کرد: این طرح هم اکنون در حال اجراست. یک سال از وقت ما صرف طرح ریزی، هماهنگی و آماده‌سازی شرایط شد. همچنین در همین مدت برای سهمیه تسهیلات بانک‌ها از بانک مرکزی مجوز دریافت شده و با شهرداری‌ها نیز هماهنگی‌های لازم به عمل آمد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «سازمان ملی زمین و مسکن زمین‌ها را شناسایی کرده است» تصریح کرد: ما زمین‌ها را در برهوت انتخاب نکرده‌ایم،‌ بلکه متناسب با تقاضا، ثبت نام انجام شده است و زمین‌های مناسب داخل‌ شهرها را مشخص کرده‌ایم که مجموع این اقدامات بیانگر برخورداری طرح اقدام ملی از طرح و ایده است. امیدواریم طبق وعده داده شده طرح اقدام ملی ظرف دو سال انجام شود.

 اسلامی خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح اقدام ملی در اسفندماه انجام می‌شود و هم اکنون پرونده‌های ۱۳۰ هزار متقاضی واجد شرایط در حال تشکیل شده است.  پس از انجام هماهنگی‌های لازم در این خصوص فراخوان داده می شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص زمان بهره‌برداری از سامانه جامع املاک و اسکان گفت: این یکی از تعهدات ما بود. وعده ما برای رونمایی از این سامانه تا قبل از پایان سال با همکاری جوانان نخبه در قالب شرکت استارت‌آپ محقق شد و تاکنون تعدادی از دستگاه‌های دولتی اطلاعات خود را در این سامانه بارگزاری کرده اند. امیدواریم در روزهای آینده این سامانه به بهره‌برداری برسد و سازمان امور مالیاتی از آن بهره‌برداری کند.

وی نکته حائز اهمیت در بهره‌برداری از این سامانه را حفظ سرمایه در گردش برای تولید مسکن عنوان کرد و گفت: این سامانه از تبدیل مسکن به ثروت و تله مالی برای منابع کشور جلوگیری می‌کند. هدف ما ایجاد تحرک در تولید مسکن است.