شناسهٔ خبر: 78524 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان مطرح کرد

تکمیل برخی خدمات روبنایی و زیربنایی سایت‌های مسکن مهر توسط وزارت راه و شهرسازی/ثبت نام مرحله دوم طرح اقدام ملی قبل از اتمام سال ۹۸

محمود محمودزاده مصاحبه معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تکمیل خدمات روبنایی و زیربنایی برخی سایت های مسکن مهر توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شده است، از ثبت نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن قبل از اتمام سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در حاشیه همایش طرح اقدام ملی مسکن در گفتگو با خبرنگاران، اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی برای اتمام واحدهای باقیمانده مسکن مهر اهتمام ویژه دارد و در عین حال تلاش کرده است تا تاسیسات روبنایی و زیربنایی لازم را برای این واحدها اعم از مدرسه، مسجد، کلانتری و ... احداث کند.

معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه تمرکز وزارت راه و شهرسازی بر تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر است، گفت: خدمات در این واحد‌ها در مقیاس‌های محله‌ای و منطقه‌ای ایجاد و قرارداد‌ها به شکل محله سازی منعقد می‌شود. همچنین، در قرارداد‌های جدیدی که منعقد شده تاکید شده است که باید خدمات روبنایی تکمیل شود و این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی تنها وظیفه تأمین مسکن را داشته، اما با توجه به آن که طرف مقابل در این حوزه‌ها مردم بوده‌اند سعی کرده‌ایم این اقدامات را انجام دهیم.

محمودزاده با اشاره به اینکه مدرسه، کلانتری و فضای ورزشی در این حوزه‌ها ساخته شده است، گفت: سعی کردیم تمامی امکانات و خدمات مورد نیاز در این بخش را تأمین کنیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تأمین مصالح ساختمانی برای واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن امروز در قالب تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است، گفت: ۱۵ تا ۳۰درصد قیمت این مصالح ارزان‌تر از قیمت‌های روز بازار است و سعی شده بدون پرداخت پول و به صورت اقساطی این مصالح ساختمانی تأمین شود. همچنین، ۵ درصد کارمزد سالانه، تخفیفات عوارض و هزینه‌های خدمات مهندسی در قالب این تفاهم‌نامه کاهش خواهد یافت.

محمودزاده تصریح کرد: در قالب تفاهم نامه های منعقده با وزارت کشور، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شرکت تهاتر ایرانیان، در مجموع ۲۵ درصد هزینه ساخت برای متقاضیان کاهش می‌یابد. بدین معنا، هر واحد مسکونی ۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان ارزان‌تر خواهد شد و به طور مثال یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری طرح اقدام ملی ۲۵ میلیون تومان ارزان‌تر ساخته می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخشی از افزایش قیمت بازار مسکن مربوط به نیاز‌های متقاضیان بوده است که سعی کرده‌ایم با طرح اقدام ملی بخشی از این نیاز‌ها را پاسخ دهیم، افزود: بخشی از نیاز متقاضیان واقعی در قالب طرح اقدام ملی مسکن پاسخ داده شده‌اند و ما سعی خواهیم کرد نیاز سایر دهک‌ها را هم در قالب پروژه‌های دیگر پاسخ دهیم.

او با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی مسکن آینده خوبی برای این حوزه وجود خواهد داشت گفت: تولید مسکن خود به عنوان یک محرک برای این بازار به شمار می‌رود و ما سعی خواهیم کرد کمترین عدد ممکن را برای این واحد‌ها به دست بیاوریم.

محمودزاده یادآور شد: زمانی که درباره افزایش قیمت مسکن به ویژه در شهر تهران صحبت می‌کنیم شاهد آن هستیم که در برخی از مناطق از جمله منطقه یک منفی ۲ دهم درصد و در منطقه ۲۲ منفی ۹ دهم درصد رشد داشته‌ایم و این در حالی است که در منطقه ۱۳ در ماه گذشته شاهد جهش قیمتی بالایی بوده‌ایم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: آمار‌ها نشان دهنده آن است که بازار مسکن در شرایط پایداری به سر می‌برد که البته در این بازار می‌تواند سایر شرایط تأثیرگذار باشد و این بازار را تحریک کند.

به گفته وی، هم اکنون بازار مسکن در شرایط ثبات قرار دارد و آینده خوبی در این بازار پیش‌بینی می‌شود.

محمودزاده یادآور شد: در مرحله اول طرح اقدام ملی مسکن، از متقاضیان ۵۵۰ شهر ثبت نام داشته‌ایم. در مرحله دوم  نیز برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و به زودی زمان ثبت نام دقیق آن را اعلام خواهیم کرد و اسامی شهر‌ها هم همزمان با زمان ثبت نام اعلام می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان سال ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن انجام می‌شود و به دلیل آن که اعتماد مردم در این بخش از بین نرود سعی می‌کنیم با برنامه‌ریزی‌های کامل آن را انجام دهیم.