شناسهٔ خبر: 78550 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی مسافر جاده‌ای روزانه ۱۲۸۰۰ سرویس انجام می‌دهد/ مشارکت تشکل‌های مسافربری برای ارتقا ضوابط ایمنی ناوگان/ نباید به رانندگان استرس وارد شود

داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه « از ۱۲۸۰۰ سرویس روزانه ۷۰۰۰ سرویس در مسافت‌های بالای ۳۵۰ کیلومتر انجام می‌شود» گفت: ۲۵۰۰ شرکت حمل‌ونقل مسافر در کشور اقدام به جابجایی مسافران می‌کنند و مسئولیت مدنی حمل مسافران نیز بر عهده همین شرکت‌ها قرار دارد.

داریوش باقرجوان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای ارتقا ضوابط ایمنی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با توجه به نزدیک شدن به ایام سفرهای نوروزی اظهار داشت: ساختار و زیرساخت بسیار خوبی در حوزه حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در بخش مسافربری شکل گرفته است و ناوگان نیز با متوسط سن ۱۰ سال در شرایط مناسبی قرار دارد که حاکی از سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش است.

وی افزود: با توجه به فعالیت رانندگان حرفه‌‌ای شاغل در بخش مسافر حمل‌ونقل مسافر جاده‌ای و تعدد سفرها در طول سال، این رانندگان نیازمند حضور لحظه‌ به لحظه افرادی در کنار خود هستند تا تمام تمرکز آن‌ها معطوف به رانندگی باشد و از بروز مخاطرات احتمالی جلوگیری شود.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه « ۱۲۸۰۰ سرویس روزانه در حال انجام است که روزانه  ۷۰۰۰ سرویس در مسافت‌های بالای ۳۵۰ کیلومتر انجام می‌شود.» گفت: ۲۵۰۰ شرکت حمل‌ونقل مسافر در کشور اقدام به جابجایی مسافران می‌کنند و مسئولیت مدنی حمل مسافران بر عهده همین شرکت‌ها قرار دارد. در واقع شرکت ها از زمان اخذ پروانه فعالیت با قبول کردن قوانین، مقررات و بر اساس  ضوابط تاسیس این مسئولیت را می‌پذیرند که هدف واحد آن‌ها جلب رضایت مشتری است.

باقرجوان تصریح کرد: وقوع این اتفاق بهره‌وری بخش را افزایش می‌دهد. به طوریکه علاوه بر ارتقا و اعتلای شرکت حمل‌ونقل‌، راننده و مالک وسیله، برای مسافر نیز رضایت‌مندی را در بر دارد. البته مجموع  این چارچوب‌ها نشان می‌دهد که قاعدتا تمام تلاش بر این است که ایمنی تردد چه از نظر شرکت‌های حمل‌ونقل‌، رانندگان و مالکان تضمین شده باشد.

وی با اشاره به وظایف نظارتی و سیاستگذاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در قبال شرکت‌های حمل‌‌ونقل و همچنین دغدغه‌مندی نسبت به موضوع ایمنی ناوگان حمل‌‌ونقل جاده‌ای گفت: سازمان در این خصوص مجموعه اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را در دستور کار قرار داده است. اقدامات بلندمدت همواره در دستور کار سازمان قرار دارد و در قالب برنامه ریزی انجام می‌شود، همچنین اقدامات کوتاه مدت نیز انجام گرفت که اثرات و نتایج آن برای همگان مشهود است.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مدت زمان اجرای اقدامات میان‌مدت را شش ماه عنوان کرد و گفت: در این رابطه اولین اقدام،  مدیریت کامل بر روی تردد‌ ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافر به صورت شناسه‌دار است که زیرساخت مورد نیاز آن از قبل فراهم بود، اما بانک اطلاعاتی آن نیاز به تکمیل داشت که خوشبختانه در ایام اربعین حسینی از آزمایش به خوبی بیرون آمد و برای اینکه یک وسیله نقلیه از تمام شرایط مانیتور شود آماده شد.

باقرجوان با اشاره به وجود یک «بیگ دیتا»  برای شناسایی رفتار‌ها از سفرهای انجام شده در قبل و رفتار‌های راننده و وسیله نقلیه در طول سفر بیان داشت: این «بیگ‌دیتا»  قابل رصد و ارزیابی است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر اساس همین «بیگ‌دیتا»  گزارش‌ها را تهیه می‌کند و نتایج این گزارش‌ها را در دوره‌های میان مدت و بلند مدت ارزیابی می‌کند.

 وی با اشاره به حساسیت‌های سفر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای مسافر نزد آحاد مردم اظهار داشت: تشکل‌های صنفی نیز این حساسیت را  به خوبی درک کرده‌اند و برای تحقق مجموعه اقدامات برنامه ریزی شده برای کاهش سوانح ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی جاده‌ای در کنار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در تلاش هستند تا هدف اصلی یعنی رساندن تصادفات ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای محقق شود.

مدیرکل دفتر حمل‌‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌‌ونقل جاده‌ای در ادامه یکی از  اقدامات کوتاهمدت را  تجهیز سرشبکه‌ها به اتاق مانیتورینگ عنوان کرد و گفت: شرکت‌های حمل‌ونقل ملزم به مانیتورینگ خودروهای تحت فعالیت برند خود هستند.

باقرجوان از ارتقا قابلیت نرم افزار نصب شده بر روی اتوبوس‌ها خبر داد و یادآور شد: این نرم افزار در آینده پیش‌ رو به روز رسانی می‌شود و امکان ارزیابی مسائل و مشکلات وسیله نقلیه و راننده را پیدا می‌کند. گام بعدی تکامل این نرم افزار برقراری امکان مکالمه با راننده است. به طوری که هر شرکت فهرست رانندگان و وسایل نقلیه تحت فعالیت خود را به سازمان اعلام می‌کند و آنها در طول پیمایش فعالیت‌ها و مشکلاتی خود را اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به تشدید نظارت‌ها و برخوردها نیز خاطرنشان کرد: طبق توافق انجام شده با پلیس  مقرر شد سهم شرکت حمل‌ونقل،‌ مالک و راننده وسیله نقلیه در تمامی تصادفات لحاظ و در کمیسیون‌های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و نتایج آن مشمول ضوابط مربوط به کارت هوشمند راننده و ناوگان شود. 

مدیرکل دفتر حمل‌‌ونقل مسافر یکی از اقدامات مهم انجام گرفته را ورود ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها به نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل نسبت به انجام ابلاغیه ها و چارچوب‌ها عنوان کرد و یادآور شد: در پایان باید به این نکته توجه داشت تمامی اقدامات سازمان در این خصوص جنبه ارشادی دارد و در راستای همراهی رانندگان است زیرا معتقدیم نباید به رانندگان استرس وارد شود.