شناسهٔ خبر: 78600 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی سازمان بنادر خبر داد

اعلام آمادگی ۷۰ شرکت دانش بنیان برای ساخت تجهیزات دریایی و بندری/ جایگاه مناسب سازمان بنادر در حوزه نرم افزارهای مهندسی در منطقه/ ساخت ۷۶۸ قطعه بندری، دریایی و مخابراتی-الکترونیکی توسط مهندسان داخلی

محمدرضا اله یار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ۷۰شرکت دانش بنیان و بخش خصوصی برای ساخت تجهیزات دریایی و بندری اعلام آمادگی کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا الهیار درباره ساخت تجهیزات دریایی و بندری در کشور، اظهارداشت: ۷۶۸ قطعه بندری، دریایی و مخابراتی-الکترونیکی ساخت داخل از طریق مراکز دانش بنیان و بخش خصوصی تهیه شده و این امر حاکی از توانایی و اعتماد به بخش خصوصی داخلی است.

وی توضیح داد: ساخت تجهیزات دریایی و بندری توسط شرکت های دانش بنیان داخلی باعث صرفه جویی ریالی معادل ۵۲ میلیارد تومان و جلوگیری از خروج ارز از کشور شده است، از سویی این صرفه جویی سبب شد تا انگیزه بیشتری برای استفاده از توان مراکز متخصص و شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.

الهیار با بیان اینکه برای داخلی سازی تجهیزات دریایی و بندری از مراکز دانش بنیان و بخش خصوصی دعوت کردیم، گفت: در سامانه سازمان بنادر و دریانوردی به آدرس pmo.ir فراخوان  صادر شده که تا کنون ۷۰ مجموعه در این رابطه اعلام آمادگی کرده اند که در مرحله ارزیابی متقاضیان با همکاری معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری هستیم.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همکاری ها با مجموعه های دانش بنیان به منظور رفع نیازهای داخلی کشور پیش می رود و حمایت های لازم در این راستا مدنظر قرار خواهد گرفت.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: هرچقد عمق ساخت داخل بیشتر باشد، مجموعه های بیشتری درگیر خواهند بود و از شناورها و تجهیزات جانبی آنها گرفته تا تجهیزات بندری و تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی توانایی ساخت داخل وجود دارد.

وی در ارتباط با تامین نرم افزارهای مهندسی گفت: کشور در زمینه نرم افزارهای مهندسی نیازی به خارج از کشور ندارد و در حوزه نرم افزارهای مهندسی در منطقه جایگاه بسیار خوبی داریم به طوری که ایران تنها کشور منطقه است که در آن نرم افزار شبیه سازی پارامترهای دریایی به دست توانمند متخصصان داخلی تهیه شده و علاوه بر آن یکی از نیازهای کشور در حوزه مدیریت حمل و نقل بین المللی بود که توسط مجموعه های داخلی در حال پیشبرد است.

الهیار گفت: نرم افزار تصمیم یار ورود شناورها توسط نیروهای متخصص داخلی تهیه شده است و ایران سومین کشوری است که توانسته این نرم افزار را توسعه دهد و در بندر بوشهر نیز مراحل آزمایشی و پایلوت آن به خوبی پیش رفته است.

وی در ارتباط با آخرین وضعیت گردشگری دریایی و برنامه های تعریف شده در این حوزه، اظهار کرد: دسترسی به آب های آزاد نعمتی خدادادی است که به کشور اعطا شده است و ۵۸۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی شمال و جنوب است و ۳۵ جزیره قابل سکونت همگی از ظرفیت های موجود است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه گردشگری و مسافری دریایی مطالعات پایه ای را تحت عنوان طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی انجام داده است تا بر اساس آن قابلیت های سواحل کشور شناسایی شود و در مرحله بعدی تدقیق این مطالعات را در استان های کشور مدنظر قرار دهد که درهرمزگان این مسئله به اتمام رسیده و برنامه عمل برای هر مجموعه شناسایی شده است.