شناسهٔ خبر: 78603 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های یزد خبر داد

انجام ۸۹ پروژه فرودگاهی در فرودگاه یزد/ تلاش فرودگاه یزد برای گسترش پروازهای خارجی

عباس محمدی فرودگاه یزد مدیرکل فرودگاه‌های یزد درباره طرح های توسعه ای و پروژه‌های در دست احداث این فرودگاه توضیحاتی ارایه کرد و گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی، فرودگاه یزد از مزیت نسبی برای هوانوردی عمومی برخوردار است و بهترین گزینه برای این امر محسوب می شود.

عباس محمدی، مدیرکل فرودگاه‌های یزد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی توضیحاتی درباره طرح‌های توسعه ای فرودگاه یزد بیان کرد و گفت: از زمانی که فرودگاه یزد را تحویل گرفتم تاکنون ۸۹ پروژه در حوزه‌های مختلف فرودگاهی انجام شده است و برای اولین بار در کشور گواهینامه فرودگاهی فرودگاه یزد تمدید شد.

وی دراین باره توضیح داد: گواهینامه فرودگاهی در سال ۸۶ برای یکسری فرودگاه‌ها‌ صادر اما تمدید آن مشروط به این شد که ایرادات فنی را برطرف کنند. یکسال به آن ها فرصت داده شد اما از آن جا که بسیاری از فرودگاه‌ها موفق به انجام این کار نشدند، گواهینامه آنها تعلیق شد.

محمدی ادامه داد: در سال ۹۵ برای تمدید این گواهینامه برنامه ریزی فشرده در فرودگاه یزد انجام دادیم و برای مثال در حوزه رنگ آمیزی سطوح پروازی ۱۸ تن رنگ آمیزی در تعطیلات نوروز داشتیم.کارهای متنوعی در این خصوص انجام شد و در سال ۹۵ موفق شدیم به عنوان اولین فرودگاه، گواهینامه فرودگاهی را تمدید کنیم.

نصب و تجهیز دستگاه‌های کمک ناوبری

مدیرکل فرودگاه‌های یزد با اشاره به دیگر پروژه‌های انجام شده در این فرودگاه تصریح کرد: در این مدت دستگاه کمک ناوبری ILS خریداری و به بهره‌برداری رسید.این کار در شرایط تحریم سخت بود، اما موفق به خرید و راه‌اندازی این دستگاه شدیم.همچنین سیستم روشنایی الحاقی به ILS به نام PALS  را نیز راه‌اندازی کردیم.

محمدی ادامه داد: دراین مدت ساختمان مانیتورینگ دوربین‌های مداربسته فرودگاه (cctv) به بهره برداری رسید. همچنین برنامه ict plan نیز تدوین و بر اساس آن فرودگاه تجهیز شد که حوزه‌های بیرونی و امنیتی را پوشش می دهند.

او افزود: علاوه بر این طیف وسیعی از تجهیزات سامانه‌های فرودگاهی هوانوردی به فرودگاه یزد اضافه شد و اکنون فرودگاه یزد نهمین فرودگاه بین المللی کشور به شمار می رود.

بهسازی کامل ترمینال خارجی

محمدی با بیان این که ترمینال خارجی را به طور کامل بهسازی کردیم، گفت: در این خصوص موفق شدیم چشم انداز بسیار خوب و  مدرنی را با حداقل امکانات راه اندازی کنیم.یکی دیگر از پروژه های مهم بلوار بین دو ترمینال بود که به لحاظ ترافیک و ازدحام خودروها دراین مکان با مشکل مواجه بودیم. این بلوار را در چهار باند عملیاتی کردیم و اکنون مشکل ترافیک برطرف شده است.

پروژه‌های در دست احداث

او با اشاره به پروژه‌های در دست احداث نیز گفت: محوطه‌سازی فرودگاه در حال انجام است. یکسری پروژه‌ها هم داریم که کارهای مطالعاتی و مناقصه‌های مربوط به آن برگزار شده و مشغول انجام کارهای اداری آن هستیم و از این ماه کار شروع می شود. پروژه منبع آب هوایی و زمینی فرودگاه، ساختمان آتش نشانی و ایمنی و ساختمان سپاه فرودگاه از پروژه‌های در دست احداث هستند که کلنگ آن تا چندروز دیگر به زمین زده می شود.پیش بینی ها بر این است کار ساخت این پروژه‌ها تا سال آینده همین موقع به اتمام می رسد.

محمدی با اشاره به این که احداث ساختمان برج مراقبت پرواز را برای سال آینده در دستور کار داریم، افزود: این کار در ادامه برنامه ict plan فرودگاه صورت می گیرد و این برنامه سال آینده وارد فاز نهایی خواهد شد.

مزیت نسبی فرودگاه یزد در هوانوردی عمومی

مدیرکل فرودگاه‌های یزد در پاسخ به این که آیا فرودگاه‌ یزد به بحث هوانوردی عمومی ورود پیدا کرده یا خیر، عنوان کرد: قطعا سال آینده به این موضوع ورود پیدا خواهیم کرد .فرودگاه یزد در این زمینه از مزیت نسبی برخوردار است. هم به دلیل این که تقریبا در مرکز کشور واقع شده و هم به دلیل شرایط آب و هوایی. تقریبا در نیمی ازسال که فرودگاه های دیگر با شرایط جوی بد مواجه اند فرودگاه‌ یزد مشکلی نداشته و پروازها در آن برقرار است در نتیجه مناسب ترین گزینه برای هوانوردی عمومی فرودگاه یزد است.

وی تاکید کرد: سال آینده بحث هوانوردی عمومی اعم از آموزش و ایرتاکسی را در یزد پیاده خواهیم کرد. از سوی دیگر قرار است سازمان هلی کوپتری در فرودگاه یزد کلاس های آموزشی برگزار کند و موافقت ها در این زمینه با همکاری استانداری صورت گرفته است. در این خصوص استانداری مکانی رابه عنوان آشیانه در اختیار ما گذاشته است که این امر هم نیازهای ما را تامین می کند و هم راه حل مناسبی برای این قبیل فعالیت هاست.

آمار پروازها

محمدی در خصوص پروازهای فرودگاه یزد نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: معمولا هر روز بین ۱۴ تا ۲۲ پرواز رفت و برگشت از فرودگاه یزد به مقاصد تهران، مشهد، بندرعباس و اهواز انجام می شود.با پیگیری های انجام شده هم اکنون ۷ ایرلاین در فرودگاه یزد فعال اند.

کاهش زمان تاخیرها

او با اشاره به تاخیرهای طولانی مدت در گذشته اظهار کرد:طی هماهنگی ها انجام شده با ایرلاین ها خوشبختانه زمان تاخیرها کاهش چشمگیری داشته و از ۱۸ ساعت به نیم ساعت رسیده است. البته در تلاش ایم تا همین میزان را نیز برطرف کنیم که کار آسانی نیست.البته این را هم باید در نظر داشت، بسیاری از این تاخیرها مربوط به مبدا پروازی می شود که در پرواز خروجی از یزد انعکاس پیدا می کند.

پروازهای فصلی و موردی

محمدی با بیان این که تعدادی پرواز فصلی و تعدادی پرواز موردی داریم، عنوان کرد: پروازهای فصلی شامل پروازهای داخلی مانند پروازهای کیش است که از آذر شروع و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.پروازهای موردی نیز پروازهای بین المللی اند. برای مثال امسال یک پرواز موردی از اسپانیا به یزد داشتیم. در ایام نوروز نیز پرواز باکو  انجام شد.امسال نیز این چند پرواز خارجی برای نوروز خواهیم داشت.

او با اشاره به ثبت جهانی یزد در فهرست یونسکو گفت: به دنبال این هستیم تا توریست ورودی از مبدا اروپا یا روسیه داشته باشیم. البته واقعیت های کشور را نیز نمی توان از نظر دور داشت، موضوع تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن و نیز بحران کرونا مشکلاتی را ایجاد خواهند کرد اما ما تلاش خود را انجام می دهیم.