شناسهٔ خبر: 78741 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری:

ممنوعیت تردد اتوبوس در محورهای هراز، چالوس و اصفهان-الیگودرز تا پایان بارش‌ها/ احتمال بسته‌شدن محور چالوس در ساعات آینده/ گسیل تجهیزات چهار استان به لرستان

رودباری مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ممنوعیت تردد اتوبوس در محورهای هراز، چالوس و اصفهان-الیگودرز تا پایان فعالیت سامانه بارشی در کشور خبر داد.

محمد رودباری، مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور که دیروز به اخطاریه تبدیل شد، ما نامه‌ای را برای کل استان‌های کشور آماده کردیم و اخطاریه سازمان هواشناسی را نیز برای آن‌ها ارسال کردیم و در آن بر لزوم آمادگی تمام ادارات‌کل راهداری برای استفاده از امکانات و تجهیزات خود و سایر پیمانکاران تحت قرارداد و بخش خصوصی این ادارات تاکید کردیم.

ممنوعیت تردد اتوبوس در محورهای هراز، چالوس و اصفهان-الیگودرز 

او، افزود: همچنین، روز گذشته، جلسه مدیریت بحران با حضور رییس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در محل این سازمان برگزار شد و مصوبات این جلسه را به استان‌ها ابلاغ کردیم. ممنوعیت تردد اتوبوس در محورهای هراز، چالوس و اصفهان-الیگودرز از جمله مصوبات این جلسه بود و مقرر شد اتوبوس‌های مسافربری از صبح امروز، سه‌شنبه ششم اسفندماه تا پایان بارش‌ها در این محورها تردد نکنند و ورود اتوبوس به این محورها ممنوع باشد؛ این محدودیت طی نامه‌ای به شرکت‌های مسافربری نیز اعلام شد.

مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری، عنوان کرد: پس از ابلاغ مصوبات جلسه مدیریت بحران سازمان راهداری به ادارات‌کل تمامی استان‌ها، برخی از این اداره‌ها تغییراتی در پایگا‌ه‌ها و ماشین‌آلات خود دادند و این ماشین‌آلات و امکانات را در نقاطی که ضرورت بیشتری داشت، مستقر کردند و آماده هستند به محض نیاز، تجهیزات لازم را به نقاط در معرض خطر اعزام کنند.

اعزام تجهیزات و امکانات چهار استان به لرستان

او ادامه داد: برای استان لرستان، که در معرض تهدید بیشتری قرار دارد، ما از استان‌های قم، اصفهان، کرمانشاه و مرکزی، تجهیزات و امکاناتی نظیر بیل مکانیکی به این استان اعزام کردیم. همچنین، معاونان برنامه‌ریزی و راه روستایی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در استان‌های لرستان و اصفهان و یکی از کارشناسان با تجربه سازمان نیز در استان البرز و محور چالوس استقرار یافته‌اند. 

رودباری، با اشاره به این‌که گزارش‌های واصله از لرستان حکایت از افزایش سطح آب رودخانه‌های این استان در پی بارش‌های دیروز و امروز دارد، ابراز امیدواری کرد، این افزایش به‌حدی نرسد که به پل‌ها و ابنیه آسیب برساند.

او، افزود: تمامی عوامل راهداری، در محورها حضور دارند و حتی کارگران را در اختیار گشت‌های راهداری قرار داده‌ایم تا حتی در نقاط کوچکی که تجمع آب را مشاهده کردند، نسبت‌به هدایت آب‌ها به دور از محورها، اقدام کنند. 

احتمال بسته‌شدن محور چالوس برای امشب

مدیرکل مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی، مبنی‌بر افزایش شدت بارش‌ها و به‌ویژه بارش برف در محورهای چالوس و هراز، ظرف ساعت‌های آینده، از احتمال بسته‌شدن محور چالوس برای امشب خبر داد و خاطرنشان کرد: این اقدام به دلیل عدم ایمنی ناشی از ریزش کوه و سقوط بهمن صورت خواهد گرفت که در صورت قطعی شدن این تصمیم، آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

او‌، بیان کرد: دو محور، خرم‌آباد-پل‌دختر و شهداد-نهبندان از محورهای مسدود شریانی است که از مدت‌ها پیش مسدود هستند و انسداد آن‌ها ارتباطی با بارش‌های کنونی ندارد. با این حال و به دلیل این‌که محور خرم‌آباد-پل‌دختر در مجاورت رودخانه کشکان قرار دارد، از مدیرکل راهداری استان لرستان خواستم که ترافیک محدود محلی این محور را نیز ممنوع و قطع کند تا مشکلی برای ساکنان آن منطقه ایجاد نشود.

خدمت‌رسانی ۱۲۳۰۰ نیروی راهدار 

رودباری، تعداد نیروهای راهدار که در سراسر کشور درگیر عملیات راهداری هستند را بالغ بر ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر خواند و گفت: این تعداد با پشتیبانی ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین راهداری در ۹۴۰ پایگاه در سراسر کشور مشغول عملیات راهداری نظیر بازگشایی محورها، برف‌روبی، لایروبی، هدایت‌ آب‌های سطحی، جلوگیری از آسیب‌دیدن محورها و ابنیه فنی و ... هستند. همه پایگاه‌های راهداری کشور دارای سرپرست و اکیپ مجرب هستند و با هماهنگی و همراهی مسوولان و مدیران استانی و ستادی، بسیج شده‌اند تا جریان ترافیکی به روال عادی خود در محورهای مواصلاتی برقرار بماند.

او‌‌، بازگشایی، لایروبی و تنقیح دهانه‌های پل‌ها را از جمله اقدامات روزمره راهداران، خواند و افزود: هزار و ۷۵۰ گشت راهداری فعال، به‌صورت روزانه و مستمر از راه‌ها، پل‌ها، تابلوها و علائم، شانه، سطح آسفالت، بازدید می‌کنند و در صورت نیاز اقدامات لازم را برای نگهداری راه‌ها به کار می‌بندند. این روال در روزهای اخیر و با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور نیز انجام شده و به‌دلیل اقدامات پیشگیرانه‌‌ای که به کار بسته شده است تاکنون گزارش هیچ خسارتی را دریافتی نکرده‌ایم؛ اما با توجه به شدت بارش‌ها در ساعات آینده و در استان‌هایی نظیر لرستان ممکن است، گزارش‌های متفاوتی دریافت کنیم.