شناسهٔ خبر: 78772 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان:

تکمیل پروژه ۳۳ هزار واحدی مسکن مهر استان کرمان تا پایان سال/ ثبت نام ۱۱۵۰۰ نفر در طرح اقدام ملی در استان

علي حاجي‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: بخشی از مسکن مهر باقی مانده استان کرمان که مشکلات قضایی و دیگر موارد را ندارند، تا پایان امسال تحویل متقاضیان خواهد شد.

علی حاجی زاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به یکی از وظایف مهم اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها در بحث املاک و اراضی دولتی که به این ادارات کل سپرده شده، درخصوص استان کرمان اظهار داشت: استان کرمان به نیابت از سازمان ملی زمین و مسکن بالغ بر ۴۷۰ هزار هکتار اراضی دارد.

وی ادامه داد: در این زمینه اقدامات زیادی پیش از این انجام شده و هم اکنون نیز در حال پیگیری بابت شناسایی و اخذ سند تک برگ، ممیزی و واگذاری آن‌ها برای حرفه‌های مختلف در بحث خدمات،‌کاربری عمومی و مسکن هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: در آخرین پروژه مسکن مهر در استان کرمان در حوزه ادارات کل راه و شهرسازی بالغ بر ۴۰۰ هکتار اراضی دولتی به امر مسکن مهر تخصیص یافته که بخش زیادی از آن‌ها تکمیل شده است.

وی افزود: در این زمینه تعهد داده‌ایم که بخش باقی‌مانده تا پایان امسال که حدود ۱۷۰۰ واحد است، تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شود. در این زمینه بخشی از مسکن مهر باقی مانده قریب به ۲۵۰۰ واحد است که مشکلات قضایی دارد و از حیطه اختیار این اداره کل خارج است.

حاجی زاده در ادامه گفت: در استان کرمان برای قریب به ۳۳ هزار واحد مسکن مهر برنامه‌ریزی شد که از این تعداد تا به حال بالغ بر ۲۷ هزار  واحد تحویل متقاضیان شده است. حدود ۵۵۰۰ واحد تحویل نشده که از این تعداد بالغ بر ۱۰۰۰ واحد پروژه‌های فاقد متقاضی است که با شیوه نامه ابلاغی سازمان ملی زمین و مسکن بخشی از آن‌ها در حال انجام است تا تحویل سازندگان شود.

وی تصریح کرد: بخشی از این ۵۵۰۰ واحد پروژه‌هایی هستند که معارض قضایی یا دیگر موارد را داشته و یا اینکه پیشرفت آن‌ها از ابتدای سال ۹۶ کمتر ۳ درصد بوده است که از این تعداد کم می‌شود. ۴۵۰۰ واحد باقی‌مانده پروژه‌هایی هستند که انواع و اقسام مشکلات را دارند که در دستور کار سال جاری ما قرار نداشته و باید تعیین تکلیف شوند تا در زمان خودش به بهره‌برداری برسند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان درخصوص بحث اقدام ملی عرضه مسکن در این استان اظهار داشت: بخش دیگری از وظایف ادارات کل راه‌ و شهرسازی استان کرمان درخصوص طرح اقدام ملی مسکن است که با حضور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی انجام گرفت.

وی افزود: پیش از آغاز این طرح در استان کرمان در دولت تدبیر و امید در سال ۹۴ ما نمونه‌ای مشابه با طرح اقدام ملی را شروع کرده بودیم که در شهرستان‌های کرمان، سیرجان و رفسنجان بود که واگذاری بالغ بر ۲۰۰۰ واحد را در برنامه داشتیم. بخشی از این واحدها که حدود ۶۰۰ واحد است در بهمن‌ماه گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان کرمان افتتاح و تحویل متقاضیان شد.

حاجی زاده در ادامه گفت: با درخواست ما از مقام عالی وزارت و موافقت ایشان این واحدها در چارچوب اقدام ملی انجام گرفت. در ادامه کار هم در شهریور و مهرماه امسال بحث سامانه‌ای را داشتیم که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به صورت پایلوت در استان کرمان راه‌اندازی کرد.

وی افزود: در این سامانه قریب به ۹۵۰۰ نفر ثبت نام کردند که در مرحله بعد در اوایل دی‌ماه با راه‌اندازی سامانه اقدام ملی مسکن در بقیه شهرها کار در غیر از کرمان انجام شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: در شهر کرمان با ظرفیت ۲۰۰۰ واحد تامین زمین صورت گرفت که در دو مرحله قریب به ۱۱۵۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که احراز شرایط شده‌ها براساس ابلاغ شیوه‌نامه از طریق بنیاد مسکن و دیگر روش‌ها در طرح اقدام ملی مسکن کار برای ساخت انجام خواهد شد.

حاجی‌زاده در پایان گفت: در سفر مقام عالی وزارت در  آبان ماه گذشته به اتفاق رئیس جمهوری به استان کرمان آمدند بخشی از پروژه‌ها در چارچوب برنامه ابلاغی اقدام ملی مسکن، انجام گرفت. در این خصوص  به غیر از نفرات ثبت‌نام شده کلنگ زنی ۱۲۰۰ واحد در چارچوب مسکن مشارکتی و تعدادی هم تعاونی‌های توانمند کارگری و کارمندی آغاز شد که عملیات اجرایی آن در حال انجام است.