شناسهٔ خبر: 78845 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک اقتصاددان مطرح کرد

بیشترین سفته‌بازی املاک در بازار زمین است/۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در پایتخت

حسین عبده تبریزی یک اقتصاددان و صاحب‌نظر بخش مسکن با اشاره به اینکه بازار معاملات مسکن «غیرمصرفی» شده است، گفت: در حال حاضر بیشترین سفته‌بازی در بازار «زمین» است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عبده‌تبریزی، با اشاره به اینکه بخش مصرفی تقاضا در بازار مسکن که باید تنظیم کننده شرایط سمت عرضه باشد، عملاً از بازار مسکن فعلی رانده شده است، گفت: در حال حاضر سطح متوسط قیمت مسکن در تمام نقاط تهران به حدی افزایش یافته که قدرت خرید بیش از نیمی از متقاضیان مصرفی مسکن با آن تناسب ندارد. در این شرایط بسیاری از معاملات انجام شده در این بازار از جنس غیرمصرفی و از ناحیه سفته‌بازان و سوداگرانی است که به دنبال کسب سودهای کلان از معاملات مکرر در شرایط نا آرام قیمتی هستند.

وی با بیان اینکه این ویژگی مختص بازار مسکن نیست و در سایر بازارها نیز در ماه‌های اخیر نمود پیدا کرده است، از بازار بورس به عنوان مثالی دیگر یاد کرد و گفت: در حوزه بورس نیز بسیاری از خریداران سهام در حال‌حاضر، به این دلیل خرید نمی‌کنند که معتقدند سهم مذکور ارزش این قیمت را دارد، بلکه این سهام را می‌خرند چون امید دارند که در مدت کوتاهی بتوانند آن را با قیمت بالاتر بفروشند. با این حال این طبیعی نیست که ارزش چند سهم در بورس طی یک سال ۱۰ برابر شده است؛ کما‌اینکه ادامه رشد قیمت مسکن در بازار کاملاً رکودی نیز غیرطبیعی است.

وی معتقد است همان قدر که ریزش بورس محتمل و قابل پیش‌بینی است، کاهش قیمت واقعی مسکن نیز به تدریج و در ماه‌های اخیر قطعی رخ خواهد داد.

عبده‌تبریزی با اشاره به اینکه سودهای هنگفت ناشی از سفته‌بازی، هیچ اثری بر اشتغال و بخش واقعی اقتصاد کشور ندارد، اظهار کرد: هنوز نظام مالیاتی کارآمدی برای جلوگیری از کسب چنین سودهایی در اقتصاد که زمینه‌ساز رشد افسارگسیخته و بی‌قاعده قیمت‌ها می‌شود، وجود ندارد؛ البته دولت در لایحه بودجه سال آینده مانوری از ایجاد یک نظام مالیاتی در بخش مسکن را با وضع مالیات از خانه‌های با قیمت حداقل ۱۰ میلیارد تومان و نیز مالیات بر خانه‌های خالی را ارائه کرد اما تا این نظام مستقر شود قدری به طول می‌انجامد و باید از سال ۱۴۰۰ منتظر یک نظام مالیاتی با کارایی مورد انتظار در بخش مسکن باشیم.

این اقتصاددان و صاحب‌نظر بخش مسکن با بیان اینکه در بازار مسکن، بیشترین سفته‌بازی در حال حاضر در بخش «زمین» صورت می‌گیرد، به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: زمین یک عنصر «انحصاری» است، چراکه ویژگی‌هایی همچون مجاورت و همسایگی در هر قطعه زمین آن را از زمین‌های دیگر متمایز می‌کند. این در حالی است که سفته‌بازی روی زمین عامل اساسی رشد قیمت مسکن نیز است، چراکه زمینه‌ساز افزایش قیمت‌تمام شده مسکن می‌شود.

عبده‌تبریزی معتقد است در نوسان بودن وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی سبب شده مردم هنوز به معجزه «رشد دوباره قیمت مسکن» معتقد باشند و مادامی که این باور وجود دارد، سفته‌بازی نیز در بازار مسکن با وجود قریب به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در پایتخت، ادامه دارد.

وی در عین حال پیش‌بینی کرد در سال آینده با توجه به ناتوانی متقاضیان مصرفی در پرداخت قیمت‌های فعلی رایج در بازار مسکن، کاهش قیمت واقعی مسکن سرعت خواهد گرفت، به این معنا که قیمت اسمی مسکن ثابت مانده و یا بسیار کمتر از نرخ تورم عمومی، افزایش خواهد داشت که در نهایت در میان‌مدت سبب می‌شود قیمت واقعی مسکن کاهش پیدا کند.