شناسهٔ خبر: 78934 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امر نوسازی ناوگان:

جزئیات طرح نوسازی ریاست جمهوری/ تشریح چهار طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر در کشور

امضای قرارداد نوسازی ۳۰۰۰ کامیون فرسوده مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «تحریم‌ها تاثیری بر طرح چهارم نوسازی یا همان واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت ندارد» گفت: با توجه به اهمیت و اولویت حمایت از تولید داخل، این طرح در گام اول فقط برای نوسازی ۲۰ درصد از ناوگان فرسوده در نظر گرفته شده و ۸۰ درصد برای تولید داخل است.

صدراله بمانا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: با توجه به اعلام آمار سالانه عمر ناوگان از مرجع نیروی انتظامی در حوزه باری ۶۰۰ هزار کامیون و کشنده، ۳۲۷ هزار کامیونت و ۲ میلیون و ۲۰۹ هزار وانت بار ناوگان حمل‌ونقل بار کشور را با مجموع ۳ میلیون ۱۲۷ هزار دستگاه انواع خودرو باری برون و درون شهری تشکیل می‌دهند.

وی در خصوص میزان فرسودگی ناوگان باری در این گروه ها گفت: ۴۵.۶ درصد کامیون‌ها، ۲۵.۷ درصد کشنده‌ها، ۴.۸ درصد کامیونت ها و ۲۳.۴ درصد وانت بارها فرسوده هستند.

۲۴.۴ درصد ناوگان باری کشور فرسوده است

مشاور رئیس سازمان بر مبنای جمع جبری، میزان کل فرسودگی ناوگان باری کشور را ۲۴.۴ درصد عنوان کرد و گفت: فرسودگی خودرو هزینه‌های زیادی از جمله  افزایش ۵۰ درصدی مصرف سوخت و کاهش ایمنی وسیله نقلیه را به جامعه و دولت تحمیل می‌کند.

وی میانگین سن کامیون‌ها کشور را  ۱۷.۸ سال اعلام کرد.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت رسودگی ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی مسافری کشور نیز بیان داشت: از حدود ۵۱ هزار دستگاه وسیله نقلیه فعال در بخش مسافری حدود ۲۴ هزار اتوبوس در بخش برون شهری با ۳۹.۲ درصد فرسودگی و ۲۷ هزار اتوبوس با ۶۱ درصد فروسودگی در بخش درون شهری فعال هستند که به طور میانگین ۵۱.۲ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس کشور دچار فرسودگی است.

۸۳.۷ درصد مینی‌بوس‌های کشور فرسوده است

وی افزود: نزدیک به ۸۳.۷ درصد ناوگان مینی‌بوس کشور فرسوده است و به ندرت شاهد اتوبوس نو در سطح جاده‌ها و خیابان‌ها هستیم.

بمانا با اشاره به میزان فرسودگی سواری‌های کرایه و تاکسی‌ها نیز بیان داشت: ۳۲۱ هزار تاکسی و سواری کرایه درون و برون شهری ۴۹.۲ درصد فرسوده است. این درحالی است که ۳.۱ درصد سواری های شخصی دچار فرسودگی هستند.

 جزئیات طرح نوسازی ناوگان باری و مسافری در دهه ۷۰

وی با اشاره به طرح‌های انجام شده در خصوص ناوگان عمومی جاده‌ای از دهه ۷۰ تا کنون اظهار داشت: در دهه ۷۰ سازمان با استفاده از منابع داخلی خود شروع به نوسازی اتوبوس‌های مسافری فرسوده کرد تا اینکه پس از چند سال مجدد اقدام به نوسازی اتوبوس‌ها، سواری‌های کرایه و حتی ۴۰۰۰ کامیون ترانزیتی کرد. (ناوگان ترانزیتی فرسوده حق ورود به قاره اروپا را ندارند)

مشاور رئیس سازمان به فرصت طلبی صورت گرفته از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید طی سال‌های اخیر گفت: ما در سازمان با استفاده از این بند قانونی به دنبال نوسازی ناوگان باری و مسافری بودیم اما فقط با نوسازی ناوگان باری موافقت شد که طرح توجیهی نوسازی بخش باری مورد قبول وزارت نفت به عنوان مجری اصلی این طرح قرار گرفت.

نوسازی ۵۰۰۰ کامیون از محل قانون رفع موانع تولید

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید گفت: این ماده به بودجه دولت وابسته نیست و بلکه به صرفه جویی وابسته است و این تبدیل به منابع اصلی دستگاه‌ها شد به طوری که نزدیک به ۵۰۰۰ دستگاه کامیون از طریق همین منبع قانونی نوسازی شد.

وی افزود: با توافقی که میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت امضا شد،‌ طرح نوسازی ۶۵ هزار کامیون با اختصاص ۲ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار برای ۵ سال از محل صرفه جویی کلید خورد.

بمانا خاطرنشان کرد: از محل این طرح ۵۰۰۰ کامیون نوسازی شد و ۱۸ هزار قرار داد منعقد شد اما دو عامل تحریم و طرح جدید ریاست جمهوری باعث توقف این طرح شد.

مشاور رئیس سازمان یادآورد: در طرح نوسازی ۶۵هزار کامیون متقاضی برای خرید کامیونی با قیمت میانگین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان  ۲۰ درصد آورده داشت و ۸۰ درصد تسهیلات با سود ۹ درصد به وی تعلق می‌گرفت.

جزئیات طرح نوسازی ریاست جمهوری

وی در ادامه به طرح «نوسازی ناوگان درون و برون شهری» که از سوی نهاد ریاست جمهوری در پیش گرفته شد،‌ اشاره کرد و گفت: در این طرح ۵۰ درصد هزینه نوسازی ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی شامل کامیون،‌ کامیونت،‌ اتوبوس و مینی‌بوس را دولت پرداخت می‌کرد و ۳۰ درصد با ارائه تسهیلات ۱۸درصد و ۲۰ درصد آورده متقاضی بود. که متولی اصلی آن وزارت صنعت،‌معدن و تجارت بود و سازمان به عنوان بازوی اجرایی در این طرح حضور داشت.

وی افزود تا کنون ۳۶۰ دستگاه کامیون طبق بند ۲۱ طرح قدیم با هدف استفاده از مزایای طرح جدید به متقاضیان واگذر شد.

تفاوت طرح‌های دوم و سوم نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

بمانا با اشاره به تفاوت‌های دو طرحی که طی سال‌های اخیر اجرا شده است بیان داشت: در طرح قبلی که وزارت نفت متولی آن بود سه عامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت( وزارت نفت)، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای (وزارت راه و شهرسازی) و عاملان صرفه جویی (کارخانه‌های طرف قرارداد بانک‌ها) دست اندرکار بودند. اما در طرح جدید ۱۶ دستگاه اعم ازوزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، غیر دولتی و بانک‌ها فعالیت می‌کنند. البته همکاری صندوق توسعه ملی بابت کمک‌هایی که در راستای نوسازی ناوگان انجام داد در این طرح جای تشکر و قدردانی دارد.

طرح نوسازی ۶۵۰۰۰ کامیون فرسوده متوقف نشده است

 مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: طرح نوسازی ۶۵۰۰۰ کامیون فرسوده به طور کامل متوقف نشده است و تمام قرارداد‌های منعقد شده به عنوان تعهد طرح پا برجاست.

وی افزود: دو شرکت‌ سازنده کامیون و اتوبوس در حال تلاش  برای تولید و تحویل تعدادی خودرو از محل طرح ریاست جمهوری به متقاضیان هستند.

طرح چهارم نوسازی بدون تاثیرپذیری از تحریم ها

بمانا در ادامه به طرح واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت اشاره کرد و گفت: این طرح اولین بار در بند «ه» ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم توسعه پایه‌گذاری شد که تعداد ۲ هزار تا ۳ هزار دستگاه از این طرح وارد شد. این طرح مجدد در قانون ششم توسعه نیز مطرح شد که به دلیل تکرار، در بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی قرار گرفت و پس از تصویب آیین نامه‌ آن، دستورالعمل اجرایی به وزیر نیز ابلاغ شد. اما به دلیل اینکه سازمان ملی استاندارد تفسیر خود از قانون را کامیون‌های صفر کیلومتر سه سال ساخت عنوان کرده به دنبال اخذ استفساریه برای رفع ابهامات هستیم.

وی با بیان اینکه تا کنون به هیچکس « مجوز واردات کامیون های کار کرده زیرسه سال ساخت داده نشده است» تاکید کرد: وارد کامیون‌های زیر سه سال ساخت باید ۴ رکن استاندارد ایمنی و کیفیت، استاندارد آلایندگی، خدمات پس از فروش داشته باشند و به ازای هر واردات هر یک خودرو یک خودرو فرسوده با مشخصات مشابه یا بنا به ظرفیت خودرو وارداتی باید از چرخه  خارج شود.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: کامیون های زیر سه سال ساخت مد نظر دست دوم هستند،‌ و به همین خاطر قیمت آن‌ها به شدت نسبت به نمونه نو پایین تر است.

تخفبف ۲۵ درصدی عوارض گمرکی برای واردات کامیون‌های زیر سال ساخت

وی افزود: به دلیل اینکه واردات کنندگان اقدام به اسقاط خودرو می‌کنند،‌ عوارض گمرکی برای آنها مشمول تخفیف ۲۵ درصدی می‌شود.

بمانا در پایان خاطرنشان کرد: تحریم ها تاثیری بر طرح چهارم نوسازی یا همان واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت ندارد و  زیرا افراد حقیقی و حقوقی دارای مجوز نیز می‌توانند از مالکان خارجی و حتی شرکت مادر کامیون دست دوم زیر سه سال ساخت خریداری کنند.

وی به دلیل بالا بودن سطح تقاضا برای طرح واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت گفت: با توجه به اهمیت و اولیت حمایت از تولید داخل این طرح فقط برای نوسازی ۲۰ درصد از ناوگان فرسوده در نظر گرفته شده و ۸۰ درصد برای تولید داخل در نظر گرفته شده است.

درخواست تولیدکنندگان کامیون برای واردات ناوگان زیر سه سال ساخت

وی با اشاره به حمایت کارخانجات تولید کامیون داخلی از این طرح، گفت: آنها در خواست واردات کامیون‌های کار کرده دارند تا بتوانند با ارائه خدمات پس از فروش چرخ کارخانه خود و تعدادی از پرسنل خود را حفظ کند.

بمانا با بیان اینکه «پیشنهاد اصلی طرح واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت از سوی صنف حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح شده است» اظهار داشت: وزارت صنعت،‌معدن و تجارت نیز همکاری خوبی در این طرح داشته است و طبق چارچوب تعریف شده کارخانجات، شرکت‌های توانمند،‌ تجار بخش حمل‌ؤنقل جاده‌‌ای (مانند وارد کنندگان لاستیک و لوازم یدکی و قطعات) و مالکان خودروهای فرسوده می توانند اقدام به واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت  کنند.